Na veel te veel jaren zonder een nieuwe Guitar Hero, kunnen we eindelijk weer rocken met Guitar Hero Live. Hoewel die naam klinkt alsof het net als bij Dance Central slechts een slap aftreksel of een spin-off is van de ‘echte’ franchise, geldt dat gelukkig niet voor Live. Guitar Hero is terug, en dit is waarom het goed zou passen in je gamecollectie.

Zoals altijd speel je in Guitar Hero concerten, alleen ditmaal is het extra realistisch. Er zijn originele tussenfilmpjes opgenomen met echte mensen en bands, die het zo spelen dat het net lijkt alsof je er echt bent. Dat is ontzettend tof gedaan en het motiveert je enorm om extra je best te doen. Naarmate de avond vordert op het festival, wordt het publiek namelijk ook steeds groter en groter. En dat publiek staat niet als een stel dronken apen een beetje tegen elkaar aan te hossen; ze zijn te allen tijde enorm kritisch.

Doe jij het niet goed, dan wordt je scherm even vaag en dan wordt het achtergrondfilmpje van het publiek ingestart waarbij ze zeer ontevreden zijn over je spel. Soms roepen ze zelfs dat je off-stage moet gaan, maar hun gezichten alleen al spreken boekdelen. Als de camera (je blik) zich dan ook nog richt op je medebandleden die je afkeurend aankijken en proberen op te jutten om het goed te doen, dan kun je helemaal wel door de grond (of eigenlijk het podium) zakken.

IMG_GuitarHeroLive_4

Ik ben heel gevoelig voor die druk, dus heb ik op een gegeven moment de moeilijkheidsgraad naar casual gezet. Ik zeg het maar eerlijk, want Guitar Hero Live is niet makkelijk. Dat komt door twee dingen: ten eerste is het tempo soms heel erg snel, waardoor je heel snel moet schakelen tussen verschillende knoppen. Maar ten tweede, en dat is verreweg de belangrijkste reden, heeft de controller de nodige verandering ondergaan. De controller is zoals je weet een plastic gitaar, die er ditmaal realistischer uitziet dan ooit.

Alleen heeft hij niet meer die bekende gekleurde knopjes. Je hebt nu drie gelijke toetsen met nog eens drie toetsen daarboven. De game geeft steeds via plectra op de ‘highway’ aan of je de onderste rij toetsen moet gebruiken of de bovenste, wat natuurlijk enorm uitdagend is. Enerzijds is het heel stoer want het lijkt zo wel meer als je echt gitaar speelt, maar anderzijds is het heel erg moeilijk en moet je (naarmate je het moeilijkheidsniveau naar boven aanpast) je vingers in een steeds moeilijkere houding zetten. Ik raad je dan ook aan om eerst casual te doen (wat gelukkig niet de allerlaagste moeilijkheidsgraad is, want er zijn er vijf), want daarin wordt vooral gebruikgemaakt van de onderste knoppen die het makkelijkste te bereiken zijn.

Die concerten zijn heel erg gaaf. Je kunt gaan voor meer alternative/skater-achtige concerten, of de iets meer indie/hippie-achtige. Je speelt een heel uiteenlopend palet van nummers van bijvoorbeeld Fall Out Boy, Yelawolf en Katy Perry. Het is een toffe mix en je leert weer eens wat nummers van bands waarvan je nog nooit had gehoord. Ik merkte bij mezelf wel dat ik veel beter was in tracks die ik kende, omdat je de muziek dan wat meer voelt. Bovendien maakte ik soms wat veel herrie met het indrukken van de knoppen, en dan komt het geluid van het publiek er nog bij, waardoor je soms ook niet goed hoort hoe de melodie precies gaat en timing is alles in Guitar Hero, dus dat is tricky.

IMG_GuitarHeroLive_5

Naast de concerten in Guitar Hero Live, is er ook nog Guitar Hero TV. Wat ik daar heel erg tof aan vind, is dat je geen geld hoeft uit te geven om toch veel nieuwe content te bereiken. Guitar Hero TV is namelijk een soort MTV; je speelt mee met een muziekvideo tegen andere mensen op de wereld. Online multiplayer dus, maar dan op de ietwat indirecte Just Dance World Dancefloor-manier. Na een stuk of 6 nummers verandert het genre. Er staan ontzettend veel nummers in de database, dus als je de concertmodus wat kort vond qua nummers, dan kun je hier alsnog je hart ophalen.

Er zijn ook losse nummers speelbaar, maar die moet je wel betalen met ‘Plays’ die je kunt krijgen door je beset te doen in de game (of echt geld neer te tellen, maar dat hoeft dus niet, welkom free-to-play)/ Je kunt bij de nummers in GH TV ook nog zingen als je dat wil, waarvoor je dan ook weer punten krijgt. Zo kun je met zijn tweeen spelen, want de ene kan de karaoke-achtige zanglijn volgen bovenin het scherm, terwijl de ander rockt op de gitaar.

IMG_GuitarHeroLive_3

Laura’s Oordeel:

Ik ben erg te spreken over Guitar Hero Live, omdat de nieuwe controls een enorm verschil maken in hoe echt het voelt, maar ook hoe moeilijk het is voor doorgewinterde Guitar Hero-rocksterren. Het is mooi dat het zo rot voelt als het publiek je gitaarspel slecht vindt, maar het geeft ook een enorme rush als ze juist helemaal losgaan omdat je het fantastisch doet. Dankzij de verschillende moeilijkheidsgraden en de toevoeging van zang is het een laagdrempelige game die ook niet-gamers gemakkelijk kunnen oppakken. De nummers zijn soms wat apart gekozen, maar dat is juist wel cool, want Guitar Hero Live zit alsnog bomvol favorieten zoals Korn, 30 Seconds to Mars en Blink 182.

+ Een grappige mix van nummers, originele nieuwe controls, realisme in concertmodus is briljantreview_cijfer_8.5

– de tracklist van de concerten is wat kort, knoppen maken soms veel geluid

Kopen als je: van muziek houdt en/of weer eens een andere manier wil meemaken van gamen.