Om eerlijk te zijn heb ik nog nooit eerder Fallout gespeeld. Ik heb de naam wel eens horen vallen maar kende de game totaal niet. Na deze review heb ik een hele andere kijk op open wereld games gekregen. Fallout 4 is een open wereld action role-playing game.

Fallout 4 heeft een mannelijk en een vrouwelijk karakter die je kan aanpassen. Eindelijk een vrouw in de hoofdrol! Er dreigt een nucleaire oorlog uit te breken dus schuilen jij, je man en je kind voor 210 jaar in een bunker. Deze bunker staat bekend onder de naam “Vault”. Halverwege word je wakker en zie je dat je man word dood geschoten en je kind wordt afgepakt. Na je schoonheidsslaapje van 210 jaar ontwaak je in het jaartal 2287. In de Vault is niemand te bekennen. Alleen een paar gemuteerde kakkerlakken lopen er nog rond. Al gauw zie je een man op de grond liggen met de Pip-Boy om zijn pols. De Pip-Boy is een geautomatiseerde horloge waar je jouw inventaris, statistieken, data en de map kan zien. Nu vergeet ik bijna het belangrijkste te vertellen: de Vault-Tec Assisted Targeting System (V.A.T.S.). Dit houdt in dat als je in een gevecht bent je de lichaamsdelen van de tegenstander ziet met schade percentage. Het gevecht gaat dan heel even in slow motion zodat jij bijvoorbeeld zijn hoofd kan kiezen. Je schiet vanaf verschillende camerahoeken op het hoofd van de tegenstander.

img_fallout4_1

In het begin van de game krijg je punten die je aan jezelf kan geven. Er zijn zeven verschillende statistieken die je punten kunt geven. Denk aan: sterkte, weerstandsvermogen, uitstraling, intelligentie, behendigheid en geluk . Ook wel S.P.E.C.I.A.L genoemd (strength, perception, endurance, charisma, intelligence, agility en luck). Wanneer je experience punten krijgt kun je een nieuwe ability vrijspelen. In totaal kun je 275 perks unlocken.

img_fallout4_4

De open wereld van Fallout heeft ontzettend veel mogelijkheden. Je kan een huis bouwen, armour maken, wapens maken, eten maken, spullen kopen, spullen verkopen, spullen weggooien en nog veel meer. Maar wat is er toch met die flessendopjes? De dopjes werken in Fallout 4 als een betaalmiddel en als materiaal om te craften. Fallout 4 heeft een vleugje van de Sims gekregen. Ieder voorwerp bestaat uit materialen die je goed kunt gebruiken om je dorpje te maken.

img_fallout4_2

Vorige Fallout games heb ik niet gespeeld. Ik kan dus moeilijk gaan vergelijken hoe of wat. Vijanden zijn er in verschillende soorten en maten, de één wat makkelijker dan de ander. Dit vind ik raar want als je een verhaal of quest volgt dan moet je het opbouwend moeilijker maken en niet al beginnen met een ijzersterk monster, en vervolgens weer makkelijke tegenstanders tegenkomen. De open wereld is zo open dat je dus zomaar van het pad kan raken en sterkere monsters tegen kan komen. Je wordt niet in lijnen gestuurd.

img_fallout4_3

Celine’s oordeel: review_cijfer_8.1
Open werelden zijn echt open. Je kan er zoveel in doen dat je de hoofdmissie bijna zal vergeten, maar op den duur gaat dat bij mij ook vervelen. Je kan geen twee minuten vrij rond lopen of je komt alweer een vijand tegen. De graphics heb ik wel eens beter gezien. Als je dit vergelijkt met andere games die ook dit jaar zijn uitgekomen denk ik dat Bethesda daar meer tijd in mag stoppen. De aanpassingsmogelijkheden van je karakter, je wapens en je huis vind ik super gaaf. Dit geeft toch een eigen draai aan de game.

+ De aanpassingsmogelijkheden
– Te vaak vijanden tegenkomen

Kopen als je: de vorige delen ook hebt en je groot fan bent van open werelden.