Inmiddels weet ik precies hoe ik de scherpe bochten in een bergachtig weggetje moet nemen. Niet voorzichtig en rustig, nee gewoon vol gas vlak voor de bocht kort remmen, stuur de kant van de bocht opdraaien en weer flink gassen! Ik leerde dit en nog veel meer dankzij WRC 5 lees snel verder voor meer angstaanjagende tips.

Pittige sport
Als vrouw die toch wel van een beetje benzine, knallende uitlaten en snelheid houdt heb ik wel een aantal rally wedstrijden live meegemaakt. Het is machtig mooi om een wagen kei hard aan te horen komen en knallende de bocht door te horen gaan. Om ervoor te zorgen dat ze niet meteen wat hekjes en publiek meepakken moet er getraind worden. Hoewel we ons vaak de koning van de weg voelen in onze metalen koekblikjes, kunnen we de kunsten van het rally rijden toch maar beter aan de professionals overlaten. Wil je toch een klein beetje dat scheurgevoel hebben ga dan even lekker naar de lokale kartbaan en leef je uit! Enfin Rally racen is niet voor iedereen weg gelegd en je hebt er serieuze skills voor nodig. Gelukkig heb je diezelfde skills ook in WRC 5 nodig. Ik zeg gelukkig want dit maakt de game uitdagend en realistischer. Wees maar niet bang je hebt tijd om te oefenen en er is een Rally school in de game aanwezig die je maar wat graag die trucjes leert.

img_WRC_5_01

Van noob tot pro
Zoals hierboven gezegd is het racen binnen WRC nog best pittig. Ik ben de lessen in de Rally school dan ook erg dankbaar. Om je een beetje te helpen zijn er verschillende hulpmiddelen die je aan kan zetten. Zo is er een beginnersmodus en kan je ook daarin aanpassingen maken. Je kan ervoor kiezen om wat extra stabiliteit te hebben of hulp bij het remmen en nog een aantal handige foefjes. Wat ik hierin erg knap vind is ondanks de hulpmiddelen je toch nog steeds word uitgedaagd. Het is niet zo dat met deze hulpmiddelen je enkel maar je gas ingedrukt hoeft te houden en gaan met je scheurmonster. Nee het voelt nog steeds aan als echt zelf rally racen en je wordt ook nog steeds uitgedaagd. Zo glij je bijvoorbeeld lekker uit in sneeuw en merk je dat het toch best lastig rijden is in zijn drie omdat je versnellingsbak kapot is gegaan. Al deze toepassingen zorgen voor een heerlijk, soms frustrerend, rally ervaring.

Vind je perfecte match
Hé ben je op een datingsite beland? Welnee joh! Maar ook binnen WRC 5 ga je op zoek naar de perfecte match. Je gaat een contract aan met een van de teams die jou sponsoren. Bij ieder contract dat je aangeboden wordt staat een omschrijving van het team, wat ze van je verwachten en o.a. in welke landen ze meedoen aan wedstrijden. Gelukkig is er voor eenieder wel een team te vinden. Ik vind mijn team met het motto alles mag kapot zolang je maar hard rijd en de wedstrijd wint. Dat laat ik mij geen tweede keer zeggen en alhoewel ik vooral aan dat eerste voldoe, wil het winnen nog net niet lukken. Binnen de game kan je je eigen profiel maken en kiezen voor welk land je wilt racen. Heb je niet echt een band met een land kan je ook nog kiezen voor Europa of de Wereld.

img_WRC_5_02

Net echt!
Wat mij vooral opviel tijdens het racen binnen WRC 5 is het geluid. Ik vind dit echt machtig mooi gedaan. Terwijl ik in de gebergte rond aan het racen ben hoor ik het geluid van mijn scheurijzer weerkaatsend terug. Het klinkt alsof ik echt in de bergen aan het rijden ben. Dit maakt de race zo ontzettend realistisch. De knallen die uit mijn uitlaat ontsnappen galmen lekker door in het dal en ik zag ik nu net een toeschouwer ervan terug schrikken?! Ok dat laatste dan misschien nog net niet maar dat gevoel krijg je wel met deze game. Wanneer je door gravel rijd hoor je dit knisperen onder je banden en ook het weer doet goed mee. Het is zelfs zo dat je het hoort of het nu winter is of niet. Doordat de bomen kaler zijn lijkt het alsof het geluid verder galmt dan wanneer de bomen vol met bladeren zitten.

Fudge ik zie niets joh.
Terwijl ik een aantal races in het donker mag beginnen heeft mijn communicatiesysteem het begeven. Fudge nu mag ik zonder mijn trouwe hulp in het donker rond gaan rijden. Net zoals in het echt zie je helemaal niets terwijl je toch probeert op hoge snelheid het parcours af te leggen. De omgeving en de simulatie van de natuur hebben ze op een vernuftige wijze weten vast te leggen. Dit is echt een game die gebouwd is op een zo realistisch mogelijke ervaring. Regen, zon, mist, sneeuw alles wat je je maar kan bedenken kom je zowat tegen. Hoewel ik bijna niets zie zijn de nachtraces wel een van mijn favorieten geworden. Het voelt zelfs een beetje griezelig aan alsof er opeens een klein jongetje/meisje op de weg kan staan terwijl ik net de bocht om kom scheuren. Het is vooral hoe het licht in het donker op de weg en omgeving valt wat een indruk bij me achterlaat.

img_WRC_5_03

Sorry baas!
Zoals ik al eerder omschreef vind mijn baas het niet zo erg als ik mijn auto helemaal in puin rijd. Dus ik doe daar dan ook mijn uiterste best voor. Dat dit niet helemaal handig is blijkt wel uit de resultaten die ik behaal. Tijdens een aantal races heb ik dusdanige beschadigingen aan mijn auto dat ze mijn wedstrijd enorm beïnvloeden. Zo gaat regelmatig mijn versnellingsbak kapot en race ik in een versnelling door de wedstrijd. Mijn motorkap ligt zo’n beetje bij iedere wedstrijd wel in de kreukels en ook mijn bijrijder heeft er op een gegeven moment wel genoeg van. Toch vragen ze een aantal keren wel heel lief als ik mijn auto tegen een betonblok heb geparkeerd of alles ok is met mij. Is toch wel erg sympathiek vind ik! Het fijne is dat je meteen tijdens het racen kan zien wat er aan je waggie kapot is. Helaas heb je in de garage te maken met reparatietijd. Je krijgt een beperkt tijdschema waarin jij je auto kan laten maken. Kost het meer tijd dan gaat het of van je tijd af in het tournament. Dus het is echt van belang dat je goed inplant wat je eerst laat repareren. Heb je geen idee waar je moet beginnen helpen ze je er graag mee. Zo kan je ook automatisch laten kiezen wat het belangrijkste is.

Even snel een potje racen
In WRC 5 zitten er verschillende gameplay modi. Zo kan je gewoon even snel een race opstarten dankzij de Quick Stage en Quick Rally modus. Gewoon lekker racen in de Rally School om aan je skills te werken. Uiteraard kan je een carrière race modus instappen en mee doen aan kampioenschappen. Plus een lokale multiplayer modus en een Online game modus. Binnen de game zijn alle WRC bestuurders en hun wagen vertegenwoordig en mag je ze allemaal uitproberen. Er zijn maar liefst 51 officiële teams beschikbaar. De bestickerde auto’s varieren van Volkswagen Polo tot een Ford Fiesta of een Mini JCW S2000. Lichtelijk teleurgesteld dat mijn Suusje er ook niet tussen staat. Ze kan heus wel hard hoor… bergafwaarts.

Sam’s conclusiereview_cijfer_8.9
WRC 5 is echt een realistische gameplay ervaring wat ik persoonlijk erg knap vind. Deze game zorgt er echt voor dat ik het gevoel krijg zelf mag racen. Het is geen makkelijke tussendoor racegame voor mij want het vergt net even wat meer oefening. Toch denk ik dat iedereen wel zo zijn waardering voor de game kan vinden. Wellicht niet vanwege de gameplay, omdat deze lastiger is, maar vooral vanwege de omgeving en de soundeffecten. Er is maar weinig aan de game waarvan ik denk dat hadden ze beter anders kunnen doen.

+ Realistische rally ervaring

– Behoorlijk pittig zelfs in noob stand.