Amsterdam, München, Barcelona, Londen, Parijs of toch Madrid. Wat is nou eigenlijk de beste voetbalclub? Met de komst van FIFA 16 zullen we daar snel achter komen. Ik pak mijn controller uit de kast, sluit deze aan op mijn PC en FIFA 16 kan nu officieel van start gaan.

Vrijwel het eerste wat ik doe is mijn FIFA Ultimate Team aanmaken. Voor het maken van mijn team kijk ik altijd naar het land. Dat mijn spelers uit hetzelfde land komen bedoel ik hier mee, ook vind ik het belangrijk dat ze in dezelfde divisie spelen. Na het openen van een aantal packs valt mij al snel op dat ik meer Spanjaarden bezit. Mijn team voor nu wordt dus Spaans. Meteen test ik de transfermarkt uit. Vorig jaar was er een minimum van minstens 150 coins. Dit verschilt per speler. Op de transfermarkt zitten ook spelers die een minimum van 300 of hoger hebben. Dit vind ik al een hele geruststelling want dan weet ik dat ik sowieso meer dan 150 coins krijg voor goede kaarten . Door met je team wedstrijden te spelen verdien je coins. Hoe beter je speelt hoe meer coins je krijgt. Van deze coins koop je pakjes kaarten of losse spelers/items op de markt. Nieuw in FUT is de FUT draft modus. Hier stel je een team samen voor vier wedstrijden. De spelers zijn van het hoogste niveau maar je moet steeds keuzes maken uit drie kaarten en eenmaal gekozen blijft gekozen. Dit bracht mij soms aan het twijfelen maar uiteindelijk heb ik alles mooi gewonnen. De eerste deelname is gratis, daarna kost het 15000 coins of 300 FIFA punten. FIFA punten is een ingame betaalmiddel van echt geld.

img_Fifa16fut

Sinds dit jaar is het damesvoetbal geïntroduceerd. Dit bestaat uit een bekercompetitie van 12 internationale landen. Helaas zit Nederland hier niet bij. Ik vind dat Nederland een goed damesteam heeft en hier tussen had moeten staan. Het is leuk om te zien dat EA zijn best heeft gedaan om het dames voetbal meer tot leven te brengen. De knotjes en paardenstaarten zijn over het hele veld te zien. Het damesvoetbal ziet er goed uitgewerkt uit, de speelsters bewegen soepel over het veld. Het enige minpunten zijn hun gezichten. Daar had wel meer aandacht aan worden besteed. Net als bij de mannen wordt sinds dit jaar ook bij de vrouwen door de scheidsrechter een lijn getrokken op het veld waar het bekende muurtje moet komen te staan. Als je een vrije trap krijgt zet de verdedigende partij een muurtje op van een X-aantal speelsters. De scheidsrechter pakt haar spuitbus en trekt een lijn waar het muurtje moet komen te staan. Als verdedigende partij kan je proberen met het muurtje naar voren te lopen. Dit is erg grappig om te doen.

img_Fifa16dames

img_Fifa16damesscheids

Start een carrière als speler of als manager. Creëer een speler naar jouw wensen en wordt de beste voetballer van de hele wereld. Door wedstrijden te spelen en trainingen te doen behaal je meer vaardigheden. Deze vaardigheden bepalen jouw waarde als spelers. Voorheen was het niet mogelijk om trainingen te doen maar dat kan nu wel! De skillgames die we nog kennen van FIFA15 zijn terug in een nieuw jasje. Nieuwe oefeningen, nieuwe technieken, nieuwe materialen en nog meer uitdaging! De rol van een manager neemt veel verantwoording met zich mee. Jij bepaalt alles in de club. Scouts inhuren, al je spelers tevreden houden, geldzaken regelen, nieuwe spelers kopen, oude spelers verkopen, spelers trainen en niet te vergeten moet je winst boeken. Al dit geregel is niets voor mij. Via een ingame mailbox blijf je op de hoogte van alles wat er gebeurt onder jouw neus. Voor de iets wat minder ervaren spelers is dit erg handig.

img_fifa16cariere

De graphics worden ieder jaar beter. Van de gezichten tot de stadions en van Lionel Messi zijn tatoeage tot de rollende voetbal. Het blijft mij verbazen hoe EA iedere keer weer vooruitgang weet te boeken. Er is een nieuwe manier van pasen toegevoegd. Driven pass, een hard ingespeelde pass die zijn risico’s meebrengt maar een goede mogelijkheid is om meer vaart in je spel te houden. Er is ook nog de no touch dribbling, hiermee kan je de tegenstander net een tikje voor zijn. Alle voetballers hebben een eigen spelerskaart met daarop een foto. Bij ieder gescoorde doelpunt, wissel of teamselectie is deze foto weer te zien. Voor de nieuwe spelers is het mogelijk een trainer aan te zetten. Deze selecteer je bij je instellingen zodat je tijdens het spelen de knoppen en combinaties in het veld ziet.

img_Fifa16messi

Ik vind dat EA ieder jaar weer blijft verrassen met nieuwe content in de game. Ook al zijn het soms de kleine details die het verschil maken. Alle beetjes helpen. FIFA blijft een spel waar oefening baart kunst heel erg telt. Hoe meer wedstrijden je hebt gespeeld, des te beter ken je het spel. Als je het niet op wilt nemen tegen online spelers dan kan je prima oefenen tegen de computer. Deze wordt ieder jaar weer sterker en beter uitgewerkt.

+ Nieuwe skillgamesreview_cijfer_8.5
+ Damesvoetbal
+ Betere computer tegenstanders