We spelen al tientallen jaren Mario, maar voor het eerst kunnen we nu eindelijk officieel zelf levels maken in Super Mario Maker. Over een weekje komt de game uit. Of je nu liever gaat voor old skool Mario of de moderne 3D-Mario, er zijn bepaalde dingen die je wil doen na al die jaren van geërgerd stuiteren op dichte buizen. Laura somt vast op wat zij het liefst doet als ze haar eigen gang kan gaan met haar geliefde franchise.

 

Een level vol muntjes die je allemaal makkelijk kunt bereiken
In sommige Mario’s (vooral New Super Mario Bros. 2) vind je al levels die lijken alsof Oom Dagoberts pakhuis is ontploft, maar er zijn altijd muntjes waar je dan net niet bij kan, of ze zijn er maar eventjes zodat je diverse muntjes aan je grote neus voorbij moet zien gaan. Het heerlijke geluid van het klaterende goud zal in Super Mario Maker te horen zijn, want reken maar dat er levels komen die zo veel muntjes bevatten, dat je niet weet waar je moet beginnen.

Een level waarin een leger Bullet Bills je achtervolgt
Je zal waarschijnlijk veel levels maken die makkelijk zijn maar simpelweg een grote veelheid aan een bepaald item bevatten. Dat is natuurlijk tof, maar niet lang houdbaar. Een level waarin vijfentwintig Bullet Bills je op de hielen zitten, dat is mooi, want je kunt eigenlijk praktisch elk level dat je maakt aanzienlijk moeilijker maken met die Bills Niet vergeten dat je de levels zelf dan niet te gestoord moet maken – je moet ze immers zelf kunnen uitspelen voor je ze kunt delen met andere spelers. Wil je trouwens echt gemeen doen, dan zet je er elke zoveel Mario-meter nog wat extra kogelvrienden bij.

IMG_SuperMarioMaker_1

Torens van vijanden maken
Er zijn enorm veel vijanden kiesbaar in Super Mario Maker; personages die je allang was vergeten zie je terug in deze game. Er is geen limiet op hoeveel je er kunt gebruiken, dus je kunt enorme torens maken van Koopa’s, Piranha-plants en Hammer Bros. Wederom een lastige opgave, maar is het niet fijn om die vijanden een keertje heel specifiek te rangschikken op soort? Geen Goomba’s en Koopa’s die door elkaar lopen alsof het een vrije wereld is, maar elke soort netjes opstapelen. Vergeet niet een heleboel paddenstoelen en bloemen voor Mario neer te zetten, zodat hij zich er op de een of andere wijze doorheen kan werken (of zich kamikaze-achtig in de stapel kan werpen om er slechts klein uit te komen).

Een level vol bruikbare buizen
Hoe vaak heb je niet omhoog gesprongen naar een buis om Mario’s pet er keihard tegenaan te stoten? Dicht! Het zou lekker zijn als Mario alle buizen in een level kan gebruiken. Als dat in Super Mario Maker mogelijk is, dan moet je het zeker doen. Wat een gevoel van vrijheid om eindelijk dat old skool buisgeluid te horen bij elke pijp die op je pad verschijnt. Of deze nu uitmondt in een onderwaterlevel of misschien wel een van de andere opties in dit artikel; straks hoef je niet meer onzeker naar boven of beneden te drukken bij een buis, omdat je dan vol zekerheid weet dat je altijd het gewenste resultaat krijgt.

Een level zo vol met vijanden dat je er al plettend doorheen gaat
Het is in menig Mario-game een spelelement om een moeilijk bereikbare power-up of Yoshi-munt te vinden: het springen op vijanden. Niet alleen is het een methode om een dreiging uit te schakelen, want je kunt er ook hogerop mee komen. Mario springt extra hoog nadat hij op een slechterik is gesprongen. Hoe cool is het om een heel lang level te maken waarin de vijanden zo geplaatst zijn (of waarin de lucht zo bezaaid is met vijanden dat het niet mis kan gaan) dat Mario voortdurend in de lucht blijft door steeds weer op een vijand te springen? Vliegende schildpadden overal!


IMG_SuperMarioMaker_2

Altijd een kikvorspak beschikbaar stellen in onderwaterlevels
Of je het nou Frog Suit, kikkerkostuum of kikvorspak noemt, iedereen die Mario speelt houdt ervan. Het pak waarin Mario er niet alleen megaschattig als een van de vrienden van Hello Kitty uitziet, zorgt ervoor dat hij veel stabieler is onder water. Aangezien onderwaterlevels niet bepaald favoriet zijn, zeker niet als er een Blooper (of Blooper Nanny!) achter je aankomt, zal het een verademing zijn om altijd op dit handige pak te kunnen terugvallen. Het onderwatermuziekje klinkt ineens een stuk minder weeïg als je je kikkerkracht kunt oproepen.

Een doolhoflevel vol ronddraaiende spookcirkels

Spookcirkels zijn formaties van Boo’s die in een perfecte cirkel rondvliegen. In tegenstelling tot andere Boo’s stoppen ze niet met bewegen als je aan komt wandelen. Toch moet je vaak wel in het midden van de cirkel zijn. Soms om verder te komen, soms om een power-up te pakken. Gelukkig heeft elke cirkel een missend spookje, zodat je dat plekje kunt gebruiken om het midden in te komen. Het is even goed nadenken en proberen, maar wij gaan een soort puzzellevel te maken waarin je allemaal van dat soort cirkels door elkaar hebt – een spookdoolhof, zonder dat je moet oppassen wanneer je met je rug naar een spook staat gekeerd.

Een ijsbaan zonder vijanden of gaten
Een van de klassieke elementen in Mario-games is ijs. Er is altijd een wereld waarin je moet oppassen dat je niet van een platform glibbert, recht in de bek van een hongerige schildpad. Helaas zijn er maar weinig levels waarin je volop kunt genieten van het glij-effect. Je moet altijd ingewikkelde sprongen maken of vijanden ontwijken. Hoe tof is het om een ijsbaanlevel te maken, waarin Mario in een keer door kan glijden naar het einde? Een lange speelduur zal het niet opleveren, maar wat een voldoening geeft het om eindelijk optimaal gebruik te kunnen maken van dat ijs dat ons vaak funest is geweest.

IMG_SuperMarioMaker_3

Een level met alle mogelijke power-ups
In Super Mario World zitten power-updoosjes waarin je als een soort fruitautomaat diverse power-ups ziet flikkeren en de power-up die er staat wanneer jij er tegenaan springt, die krijg je. Altijd een gedoe om dat te timen, als je dat al kan, dus maken we een level waarin je zonder ingewikkeld te doen alle power-ups uit Mario-historie tot je beschikking hebt. Heerlijk om de keuze te hebben, in plaats van altijd maar een superkracht opgedrongen te krijgen. Maar als het mogelijk is, ga je dan vliegen met een wasberenpak of met een capeje?

Een level met alleen maar afgronden waarin je steeds Lakitu’s moet killen om hun wolkjes af te nemen om verder te gaan.
Lakitu is een van de irritantste vijanden uit de Mario-franchise. Hij zit maar te hengelen, stekelige dingen op je te gooien en eigenlijk zie je hem het liefst in Mario Kart, omdat hij daarin aanzienlijk minder gemeen is. Het is in de platformgames vaak moeilijk om bij hem te komen, hoog in de lucht, maar dus moet je hem in dit level steeds vermoorden. En snel ook, omdat anders je wolkje verdwijnt en je in de eeuwige afgrond onder je stort! Platformen zonder platformen dus.

 

Dit is slechts een greep van toffe dingen die heel lekker gaan voelen om zelf te doen, na al die jaren worstelen met afgebakende Mario-levels. En natuurlijk alles in een Goomba’s Shoe, hè? Uiteraard zijn er tientallen dingen te verzinnen die supervet zijn om te doen in Super Mario Maker. Er staan grappige voorbeelden op YouTube en we verwachten dat de Super Mario Maker-community er straks bol van staat als de game eenmaal uit is. Wat ga jij het eerste maken als je straks god van de Mario-wereld wordt?

 

About JennyD

Jenny schrijft graag over games, films en tech. Als ze niet te laat is met op play drukken als haar katten debiel doen, dan is ze in de bioscoop te vinden, cocktails aan het drinken of aan het genieten van een hiphopfeestje.

View all posts by JennyD

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.