ZombiU lanceerde al een aantal jaren geleden op de Nintendo Wii U. Destijds had ik die spelcomputer nog niet en daarom is die game enigszins langs mij heen gegaan. Het enige wat ik ervan wist is dat het over zombies ging en dat de game over het algemeen goed scoorde. Nu is dan toch het moment daar dat ik Zombi mag proberen op de PlayStation 4. Zonder al te veel verwachtingen ben ik vorige week aan de game begonnen.

De game Zombi speelt zich af in Londen, waar zombies de stad terroriseren. De dood is altijd een centraal thema in een zombie game. In Zombi als je personage sterft, dan is dat een probleem. Je personage wordt dan lid van de wandelende doden. Terwijl je leeft, heb je een rugzak bij je. Als je sterft, moet de nieuwe willekeurig personage die je dan speelt jagen op je oude personage, om alle spullen die je droeg te verzamelen.

img_zombi

Dit kan je misschien al gelijk afschrikken maar zo moeilijk als het lijkt is het eigenlijk niet. Zodra je het gebied opnieuw betreedt met je nieuwe personage zijn de zombies die je daarvoor hebt afgemaakt nog steeds dood, ze zijn alleen wat weggeëbd, er verschijnen dus geen nieuwe vijanden. Tenzij je terug in het gebied bent voor een nieuw gedeelte van het verhaal. Sommige mensen kunnen dit leuk vinden, maar ik denk dat het spel te makkelijk is op deze manier.

Het verhaal in Zombi is niet heel sterk maar het kan er mee door. Het verhaal achter de zombie-uitbraak in wordt verteld door de mensen die je ontmoet, waaronder de geheimzinnige stem van The Prepper. Deze biedt je een schuilplaats en voorziet je van apparatuur om de straten mee op te gaan. Zombi heeft een aantal visuele upgrades ontvangen. Het ziet er donker uit, je hebt een zaklamp, die maakt alles gelukkig een stuk helderder. Grafisch is het geen wonder, dit weerspiegelt het feit dat dit een budget titel is, dus verwacht niet dat je wordt overweldigd door de graphics. De audio is aanvaardbaar, het geluid van de radar en de radio van de game komen uit de luidspreker op de DualShock 4. Het is altijd leuk om te zien dat die luidsprekers ook eens zinvol worden gebruikt.

img_zombi4

Mirjam’s oordeelreview_cijfer_6.6
Zombi heeft een speelduur van 6-8 uur. Ondanks de korte speeltijd, heb ik mij hier prima mee vermaakt. De game kan ik alleen maar aanraden aan zombie game fans. Met een verkoopprijs van €20 is Zombi is een unieke survival titel, die je niet mag missen als zombie liefhebber.

+ Uniek zombie avontuur voor een budget prijs.
– Als je dood bent moet je weer opnieuw beginnen.

Kopen als je: verveeld bent met andere zombie spellen, dan is dit een leuk tussendoortje.