Hou je van een beetje griezelen dan heb je wellicht al wel gehoord van de nieuwe titel Until Dawn. Het is een exclusieve PS4 game die je de stuipen op het lijf moet jagen. Naar mijn mening komen er altijd te weinig thriller games uit. We kennen alle horror games wel met zombies en slachtpartijen maar deze game is anders. Misschien omdat er relatief weinig actie in zit, maar dit maakt de game absoluut niet slecht.

img_untildawn_001

We zullen even bij het begin beginnen. Een jaar geleden verdwenen de tweeling zusjes. Midden in de nacht verlieten ze hun vaders villa op de bergen en lieten hun vrienden met vele vragen achter. Hun broer die daar ook bij was organiseerde een jaar later een bijeenkomst in hetzelfde huis met nagenoeg dezelfde mensen. De acht vrienden die de typische jongeren vertegenwoordigen komen bij elkaar om een leuke avond te hebben en zo de meisjes te herdenken. Want na een jaar zijn ze nog steeds niet gevonden.

img_untildawn_002

Als kijker van een film of speler van een spel weet je natuurlijk dat dit nooit goed kan gaan. En al snel moet je verschrikkelijke keuzes maken. In het spel hoef je niet veel meer te doen dan te kijken en te lopen. Maar het belangrijkste is nog wel dat alles wat je doet, niet ziet of niet pakt invloed heeft op de game en dus ook op de afloop. Je speelt uiteindelijk met alle personages en begint je dan ook langzaam aan hun te hechten. Je kunt ervoor kiezen om mensen voor elkaar op te laten komen om zo een betere band met elkaar te scheppen. Of juist om fikse ruzies uit te lokken. Zo kun je het bitchy typje net iets minder bitchy maken of de bange nerd juist iets banger. Om de zoveel tijd verspring je in het verhaal om met een andere personage te spelen. Ik was even bang dat dit je misschien uit de sleur van de game zou halen maar dit is helemaal niet het geval. Het is een beetje alsof je een soap speelt. Elke keer wil je weten hoe het in de andere scene gaat maar je weet dat je eerste deze uit moet kijken/spelen.

img_untildawn_003

De game greep mij zo dat ik hem in één stuk uit heb gespeeld. Meestal denk ik dan hé wat zonde nu heb ik niets meer om te spelen. Maar bij deze game wist ik niet hoe snel ik hem weer opnieuw moest opstarten. Want ik wist dat ik een aantal fouten had gemaakt die ik liever anders had gedaan. Maar net zo als in het echte leven kun je ze niet ongedaan maken.

review_cijfer_9.5Didi’s oordeel:

Dit is zeker één van die games die ik aan iedereen met een PlayStation 4 zou willen aanraden. Probeer hem gewoon een keertje en misschien raak jij wel net zo in de ban van deze interactieve film. Je moet niet te veel actie verwachten en misschien wil je wel oefenen op je quicktime event skills maar ik weet zeker dat vele van het verhaal zullen genieten.

+ Goed verhaal
+ Zelf bepalen wat er gebeurd
+ Herspeelbaar