Als kind was het heel normaal om net te doen alsof je speelgoed echt leefde, en om eerlijk te zijn ben ik nog steeds geneigd te denken dat mijn knuffels een ziel hebben, maar over het algemeen wordt van je verwacht dat naarmate je ouder wordt, je dat loslaat. Voor mensen die menen dat volwassen worden voor bejaarden is, is er Toy Soldiers, waarin je met een speelgoedleger tegen de indringer vecht.

Ontwikkelaar Signal Studios is niet heel erg bekend, de enige game die ze hebben gemaakt naast Toy Soldiers is Ascend: Hand of Kul. In eerste instantie zou Toy Soldiers alleen een Xbox exclusive zijn, maar dit deel, War Chest is het eerste in de strategygameserie dat is verschenen op niet alleen de Xbox One, maar ook PlayStation 4 en PC. Aan mij om hem te spelen op de PlayStation 4 en jullie te vertellen hoe dat is bevallen.

IMG_ToySoldiers_1

Toy box defense

Laat ik eerst meer uitleggen over de game, want het tot leven komen van speelgoedjes kan natuurlijk op heel veel manieren worden uitgelegd. In Toy Soldiers: War Chest speel je een soort towerdefensegame, waarin je turrets moet neerzetten die automatisch afvuren op slechteriken die binnen een bepaald bereik langslopen. Dat doe je om te voorkomen dat de golven aan vijanden jouw ‘toy box’ binnendringen (je basis dus). Hoe meer vijanden je neerknalt, hoe meer geld je verdient.

Met het geld dat je verdient kun je upgrades kopen voor je turrets, denk aan zandzakken voor extra bescherming, maar ook reparaties. De vijand wandelt niet alleen naar je basis, maar schiet in dat proces ook nog je turrets overhoop. Gelukkig heb je veel plekken om die dingen neer te zetten, dus kun je zelfs als er eentje helemaal uitvalt met een andere de vijand wel de baas. Op zich is deze gameplay totaal niet origineel of nieuw, maar het feit dat je zelf in je wapens plaats kunt nemen om te schieten is dat wel.

IMG_ToySoldiers_3

Re-re-re-repetitief

Het is alleen jammer dat dat niet zo fantastisch is om te doen. Het is voor eventjes wel leuk, maar om nou minutenlang met een mitrailleur-achtig toestel de ene na de andere random soldaat af te schieten, dat gaat toch vervelen. En helaas is het wel nodig dat je het doet, zeker in de tutorial, want dan speel je nieuwe mogelijkheden vrij zoals een nieuwe hero unit of een zeppelin die allemaal bommen gooit.

De helden waarmee je vecht zijn afhankelijk van wat je hebt vrijgespeeld, zo begin je met een ‘gewone’ legerman maar kun je later ook een roze barbiepop vrijspelen. Heb je zelfs de Hall of Fame editie, dan kun je kiezen om met Assassin’s Creed-personages, Duke en Cobra Commandor (G.I. Joe) te spelen. Ik had echter niet het gevoel dat het heel erg groot verschil maakte welk personage je koos, het was vooral even een ander sausje. Dat is jammer, want dat zou deze game juist naar een hoger niveau kunnen tillen.

Bovendien zijn de personages niet altijd overal toegankelijk, zoals in de online en offline co-op en multiplayeropties. Uiteraard zijn deze gamemogelijkheden alsnog leuk om te spelen, want samen is bijna altijd toffer dan in je eentje. Het werkt goed en je bent er uren mee zoet. Het is ook tof om niet slechts tegen waves te vechten, maar tegen elkaar. Maar, helaas geldt voor alle mogelijkheden dat ze toch wat saai worden na een tijdje. Het is teveel van hetzelfde, een probleem waar veel games die draaien om golven aan vijanden mee te kampen hebben.

IMG_ToySoldiers_2

Meh, microtransacties

Wat ik echter het grootste probleem aan Toy Soldiers: War Chest vind, is dat er microtransacties inzitten. Ik loop daar op mijn telefoon al telkens tegenaan in Pokemon Shuffle en Disney Tsum Tsum, ik zit er dan niet echt op te wachten om die ook in mijn reguliere potje gamen op de PlayStation 4 te krijgen (plus, ik ben er enorm gevoelig voor!). Ik moet er wel bij zeggen dat in Toy Soldiers de ‘nood’ voor het gebruiken van echt geld voor upgrades niet zo heel hoog is, waardoor het geen must is, maar als je al voor een game hebt betaald, dan vind ik niet dat je daar nog eens extra geld tegenaan moet smijten voor niet al te noemenswaardige upgrades als nieuwe wapens enzovoorts.

Waar ik de game nog wel een complimentje wil maken, is hoe het eruit ziet. Grafisch gezien is het een plaatje. Kleurrijk, overgangen van verschillende animatiestijlen en helemaal door het toevoegen van GI Joe, is Toy Soldiers wel heel veelzijdig in uiterlijk. Er is ook veel oog voor detail, dus de wapens zien er goed uit en zijn ook snel te herkennen. Erg handig als je in de hitte van de strijd snel moet schakelen tussen verschillende turrets.

IMG_ToySoldiers_4

Laura’s Oordeel:

Ik ben altijd dol op dingen die een mix zijn, want dat zijn dingen die meestal weten te verrassen. Het is alleen in Toy Soldiers niet het beste idee ooit, onder andere doordat er teveel is veranderd aan de oorspronkelijke games. Tegelijkertijd is de gameplay net even te log en repetitief om echt lang leuk te blijven.

review_cijfer_6.5

+ Grappige verschillende personages te kiezen (uit bekende franchises), mooie en kleurrijke graphics

– Microtransacties, repetitieve gameplay, schieten vanuit turret snel saai