Schattige RPGs zijn toch wel een van mijn favoriete games. Daarom keek ik ontzettend uit naar deze review van het Nintendo 3DS spel Etrian Mystery Dungeon. Leuke personages, avontuur en een prachtige omgeving, het word tijd om op avontuur te gaan.

img_Etrian_Mystery_dungeon_8

Etrian Mystery Dungeon is een dungeon crawler ontworpen in een schattige chibi-stijl. Start je eigen guild in het dropje Aslarge en ga met verschillende guild-leden op zoek naar avontuur. Vorm een party en ga samen op onderzoek uit in de verschillende dungeons. In de dungeons kom je niet alleen monsters tegen en heel veel loot maar, je kan er ook nieuwe leden voor je guild tegen komen. Etrian Mystery dungeons heeft namelijk verschillende soorten personages die ieder iets unieks toe kunnen voegen aan jouw party. Van Ninja’s tot Medics tot Landsknechten, iedereen heeft een belangrijke rol in jouw guild. Daarnaast verandert de lay-out van de dungeons waardoor geen enkel avontuur hetzelfde is.

img_Etrian_Mystery_dungeon_6

Etrian Mystery is een strategie spel. Het gevecht-systeem draait namelijk om beurten en per beurt kun je maar één actie uitvoeren. Het is dus belangrijk dat je erover nadenkt wat elke personage toe kan voegen aan het gevecht. Gaat jouw party dood dan verlies je al je bezittingen en al je geld. Daarnaast kan je ook een fort bouwen zodra je een dungeon in gaat. Vier andere leden van jouw guild bewaken dit fort en worden zo steeds sterker.

img_Etrian_Mystery_dungeon_5

Verschillende guild-leden hebben verschillende vaardigheden. De Medic is bijvoorbeeld een goed personage om in je guild te hebben. Zij kan namelijk je party healen. Daarnaast heb je ook andere personages die bijvoorbeeld beter functioneren als tank of misschien beter vanaf een afstandje een monster kunnen aanvallen. Echter dit zijn niet de enige dingen waarmee je rekening moet houden. Ieder personage kan namelijk skill points verdienen. Deze punten kunnen worden gebruikt om nieuwe aanvallen of andere vaardigheden te leren. Het is dus heel belangrijk dat je weet wat de sterke kanten zijn van je guild-leden. Creëer een diverse party wanneer je een dungeon in gaat.

img_Etrian_Mystery_dungeon_1

Aslarga helpt je met het ontwikkelen van je guild. Er zijn winkels, herbergen restaurants en nog veel meer. Jouw guild-leden moet tenslotte eten en ze hebben natuurlijk betere gear nodig wanneer ze sterker worden. Ook neem je in Aslarga verschillende quests aan. Deze quests sturen je zowel nieuwe als oude dungeons in om bijvoorbeeld een monster te verslaan of iemand te redden. Er is veel te ontdekken in de wereld van Etrian Mystery Dungeon.

img_Etrian_Mystery_dungeon_2

Maike’s Oordeel:

Etrian Mystery Dungeon is een pittige dungeon crawler waarin het belangrijk is dat je review_cijfer_8.0goeie beslissingen maakt. Slechte beslissingen worden onmiddellijk afgestraft. Hou rekening met de specialisaties van je guild-leden en gebruik deze in je voordeel. Het is geen makkelijke game maar, dat maakt het niet minder leuk. De dungeons zien er prachtig uit en het is ontzettend leuk om elke hoeken van een nieuwe dungeon te onderzoeken. Een dungeon bestaat namelijk uit meerdere lagen en de lagen bestaan weer uit meerdere kamers. Daarnaast word je beloont voor al je nieuwsgierigheid aangezien je geld en andere items kan vinden. Dit kan je weer gebruiken om je party sterker te maken en een moeilijkere dungeon te gaan onderzoeken. Kortom, zoek het avontuur op in Etrian Mystery Dungeon.

+ Uitdagende game.
+ Prachtig ontworpen.
+ Heel veel om te ontdekken.