Het is alweer een tijdje geleden dat ik een point-and-click game heb gespeeld. Met vol goede moed begon ik dan ook aan Broken Sword 5: The Serpent’s Curse. Zodra ik zag dat de game in tekenstijl is gemaakt, was ik meteen verliefd op het stijltje van de game. Daarbij houd ik ook nog eens super veel van puzzelgames en meeslepende diepgaande verhalen. Wat fijn dat deze game vorige week op mijn deurmat belandde.

In Broken Sword 5: The Serpent’s Curse volg je de bekende hoofdpersoon George Stobart en metgezel Nicole Collard. Ze raken verstrikt in een kunstroof in een kunstgalerie, dat verandert in een moord. De galeriehouder wordt vermoord. Het vinden van de moordenaar en het gestolen kunstwerk ‘La Malediccio’ is slechts een klein begin van hun avontuur. Als snel leidt het verhaal je naar andere locaties en personages.

img_Broken-Sword5_2

Voor degenen die nog nooit een Broken Sword game hebben gespeeld; het doel is je personage te begeleiden in het gebied en op zoek te gaan naar aanwijzingen en het vinden van nuttige items. Vervolgens vordert het verhaal. Je hebt de mogelijkheid om de analoge stick te gebruiken om de cursor te verplaatsen, maar de PS4 touchpad kan ook worden gebruikt om te navigeren over het scherm. Door het bewegen van de cursor over het scherm zal het veranderen van de standaard verwijzing naar diverse andere iconen, afhankelijk waarvan je over zweeft. Bijvoorbeeld als je zweeft over een persoon, zal het veranderen in een mond dat symboliseert dat je met iemand kunt praten.

img_Broken-Sword5_1

De inventaris kan worden getoond op elk punt in het spel. De items kunnen worden gecombineerd of meegesleurd in de scene en of geplaatst worden op voorwerpen om te integreren of met mensen erover praten. Items kunnen ook worden geïnspecteerd, zo kun je brieven herlezen. Een deel van het uitzoeken van de vele puzzels zit in de items die je hebt, hoe je ze combineert en waar ze je vervolgens voor gebruikt. Daarom maakt het een leuke relaxte bezigheid om in deze game in je eigen tempo alles te ontrafelen.

Mirjam’s oordeel, review_cijfer_7.7Broken Sword 5: De Serpents Curse is een waardige toevoeging aan de succesvolle en unieke serie. Er zijn maar weinig Point-and-click adventures van deze kwaliteit op de consoles. Ik kan alleen maar hopen dat er meer van zulke games komen. Het is een goed avontuur met veel uitdaging, humor in combinatie met een interessant verhaal.

+ Klassieke point-and-click-adventure, mooie tekenstijl, rustgevende game
– Kan saai zijn voor mensen die opzoek zijn naar actie

Kopen als je; tussendoor eens een rustige game wilt oppakken en even al het brute geweld en geschiet achter je wilt laten.