Spelen en leren tegelijk met de vrolijke puzzels van Shape Gurus. In de categorie educatieve game-apps voor kinderen is tegenwoordig een overvloed aan leuke games te vinden. Shape Gurus hoort daar ook bij. Shape Gurus bestaat uit allerlei puzzels waarbij kleuren en geometrische vormen de hoofdrol spelen in schattig vormgegeven spelletjes. Ook al is de app gemaakt voor kinderen vanaf twee jaar, voor de echte beleving testte ik hem uit.

In de verschillende spelletjes van de app leren kinderen hoe ze vormen en kleuren kunnen sorteren, combineren en van elkaar kunnen onderscheiden. Met elk afgerond spelletje word je verder meegenomen in het verhaal, aangevuld met schattige graphics van vogeltjes en bijtjes. Elk spel start met een kleine intro en mijn eerste spelletje begon dus met zo’n lieve graphic, een rondvliegend vogeltje. Eenmaal aangekomen bij een boompje begon een spel waarbij ik een aantal driehoekjes met elkaar moest combineren.

img_shapegurus_01

De opzet van de puzzels in de app wisselen elkaar af, steeds vergezeld door leuke kleurtjes en plaatjes waar kinderen dol op zijn. De moeilijkheidsgraad van de puzzels stijgt naarmate je verder komt dus het blijft uitdagend om te spelen. Ook leer je hoe de verschillende vormen en kleuren uitgesproken worden door ingesproken audioberichten. Fijn is dat er geen reclame voorkomt in de app, daardoor kon ik ongestoord doorspelen.

img_hapegurus_02

De educatieve app is er helemaal op gericht om kinderen voor te bereiden op de kleuterschool en is dan ook gemaakt door een schooljuf in samenwerking met Colto, een op kinderen gerichte app ontwikkelaar. Tijdens de ontwikkeling van de app observeerde het Colto team kinderen die Shape Guru speelden op iPads om te monitoren of de app ook echt leuk en leerzaam is. De app maakt onderdeel uit van de Gurus Series, waarin Colto nog twee andere educatieve apps uitbracht: Star Gurus om te leren tellen en ABC Gurus om het alfabet te leren.

img_hapegurus03

Shape Gurus is ontworpen om kinderen te prikkelen zonder verslavend te zijn en ik denk dat dat gelukt is! Een gemiddelde speelsessie moet tussen de 15-20 minuten duren. Ik ging er iets sneller doorheen dan de kids waarschijnlijk doen, maar ik vermoed dat 15-20 minuten voor kinderen hartstikke prima is! De game is ideaal voor kinderen om te spelen en leren tegelijk. Shape Gurus is verkrijgbaar in twaalf talen, kost € 1,99 en is alleen beschikbaar voor iOS apparaten.

Conclusie:
Een leuke en toegankelijke app voor kids tussen 2 en 5 jaar om spelenderwijs te leren over kleuren en vormen. De graphics en korte intro filmpjes zijn mooi ontworpen. Enige minpuntje is dat de game alleen beschikbaar is voor iOS apparaten.

Via Beltegoed.nl koop je in een handomdraai tegoed in de vorm van een iTunes Gift card om te besteden in de App Store. Zo kun jij gemakkelijk de Shape Guru app downloaden. Binnen een paar stappen ben je klaar om te gamen!