Een schaapje, twee schaapjes… Nee, zo makkelijk kom je er bij Divide by Sheep niet vanaf. De wiskunde puzzel game zet je hersenen goed aan het werk op een manier waar je vrolijker van word dan die saaie leraar op z’n Nike Air Jeruzalem. (Je weet wel van die sandalen met witte sokken!)

img_divide_by_sheep_2

Vrolijk kinderspel?
De felle en vrolijke kleuren die je tegemoet komen in Divide by Sheep zijn ontzettend uitnodigend voor kinderen. Ook mijn dochter van inmiddels 5 kwam aangerend toen ze de grappige schaapjes over mijn PC scherm zag vliegen. Zelfs de horror van de wolf die de schattige schaapjes op eet vond ze eerder lachwekkend dan afschuwelijk. Nu heb ik dan misschien wel een kleine Wednesday als dochter, ook ik moest er eerder om lachen dan huilen. Toch zorgen de soms lastige rekensommen ervoor dat het spel niet voor ieder wonderkind is weg gelegd. Maar wellicht prikkelt dit wiskundig spel jouw Julia of Luuk wel zo dat ze later met plezier naar wiskunde les gaan. Zet dan wel even de ouderlijke toezicht knop aan waardoor het spel minder bloederig wordt.

img_divide_by_sheep_3

Hogere wiskunde
Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik tijdens mijn wiskunde lessen liever zat te tekenen dan opletten, toch heb ik later veel moeten rekenen met geld als barmeisje. Een beetje optellen en aftrekken lukt me nog wel en vol overgave gooi ik mijn schaapjes hun noodlot tegemoet. De schaapjes staan namelijk allemaal op een eilandje en moeten naar het bootje van… de dood. Dit doe je door ze te laten eilandhoppen naar het bootje. Nu klinkt dat heel simpel maar helaas komen je schaapjes heel wat obstakels tegen; lasers, hongerige wolven, stroomhekken en te kleine eilandjes. Alsof dat nog niet uitdagend genoeg is komt de dood ook nog met verschillende bootjes aan om de schapen te vervoeren. Zo kan het zijn dat hij eerst 3 schapen wilt, vervolgens 2 varkens en dan weer 6 schapen. En dan is het dus tijd om te gaan rekenen en te kiezen voor het pad die je gaat afhoppen.

img_divide_by_sheep_1

Levensvraag
Terwijl ik mijn vrolijke diertjes rond laat springen op de eilandjes en zo steeds lastigere rekensommen oplos, komt er een macabere gedachte bij me naar boven. Welk lot is er nu beter voor de schaapjes een enkeltje water of het boottochtje met magere hein? Stuur ik ze alsnog niet een gewisse dood in? Het spel is ondanks de vrolijke kleuren zeker duister te noemen en bevat voldoende zwarte humor waar menig gothic stiekem vrolijk van wordt.

Sam’s oordeel:review_cijfer_9.0
Ik vind het een heerlijk duister en verslavend spel om te doen. Er zijn voldoende levels om je mee te vermaken. Hoewel het spel uitstekend werkt op de PC is het een geweldige game ook om op bijvoorbeeld de iPad te spelen. De combinatie van zwarte humor en vrolijke kleuren vind ik geniaal. Die combinatie zorgt er ook voor dat ik bezig wil blijven met wiskundige sommen. Ook helemaal top dat ze aan kinderen hebben gedacht door met een knop er minder bloed te zien is en nog steeds leuk blijft om te spelen.

+ Humor, vrolijke kleuren, uitnodigend, parental control button, lastige puzzels en veel levels.

– Verslavend lastige puzzels waar is de hulplijn?

Kopen als je: aan je wiskunde leraar wilt laten zien dat wiskunde ook best leuk kan zijn.