Sommige mensen vinden het een LittleBIGPLanet-rip-off, anderen laten zich afschrikken door de schattigheid van Yarny; Unravel is een nieuwe game van de kleine, Zweedse studio Coldwood Interactive. Een studio die tot dusver niet bepaald hoge ogen gooide, maar toch een kans kreeg van Electronic Arts. Een goede keuze van EA, want het moet heel gek lopen wil Unravel geen daverend succes worden.

Dat is wellicht een wat voorbarig statement, maar toch is het zo. Met Unravel heeft Coldwood een prachtige wereld geschapen op basis van de bossen van het Zweedse Umea, en de gameplay die in dat bos plaatsvindt is fantastisch. Is het heel LittleBIGPlanet-achtig? Jazeker, maar er zit veel meer een puzzeltwist in, omdat Yarny (het rode draderige hoofdrolspelertje) maar een beperkte lengte aan touw heeft. Het is aan jou om te zorgen dat je op tijd ergens een vers bolletje wol vandaan grijpt, anders kun je niet meer verderkomen.

IMG_Unravel_1

Je wil Yarny maar al te graag helpen, want hij is enorm schattig. De manier waarop zijn beentjes af en toe door de lucht zwabberen is fantastisch. En, Yarny is niet het enige dat deze game zo aandoenlijk maakt. Het begint namelijk allemaal met een oud vrouwtje in een huis, dat enkele bollen wollen in een mand heeft. Een ervan valt en daaruit ontstaat Yarny. De gedachte hierachter is zo mooi: omaatjes hebben vaak niet heel veel contact met hun kinderen, maar vormen door de breisels die zij maken vaak toch nog een band met de kinderen en kleinkinderen.

Wol is de connectie, vandaar dat het bolletje Yarny op pad gaat om buiten vervolgens langs allemaal herinneringen te komen van de oude vrouw. Nu is dat nog altijd wat vaag, ik speelde op E3 een ander level dan op Gamescom en toch ben ik er nog steeds niet uit hoe die herinneringen uiteindelijk duidelijker worden (nu heb ik slechts vage plaatjes gezien). Het maakt niet heel veel uit, want het hele gevoel dat de game je geeft is sowieso emotioneel. Het wat verdrietige omaatje, de onschuldige Yarny die voor haar op de bres springt en de natuurgetrouwe wereld maken grote indruk.

IMG_Unravel_2

Op Gamescom moesten we Yarny met een vlieger laten vliegen en een veilige landing in de bomen maken. Dat was een beste uitdaging, maar de moeilijke missie was om op een boomtak terecht te komen, waarbij je een bankje en een blikje op handige wijze moest gebruiken. Het laatste stukje van de Gamescom-demo maakte overigens de meeste indruk, want hierbij kwam er steeds een golf op je af. Hoe dichter de golf bij de ‘camera’ kwam, hoe hoger de golf en aangezien Yarny niet kan zwemmen, moet je dan zorgen dat je op een hoog genoeg gelegen platform bent voordat de golf te dichtbij is. Het is een hele originele en interessante manier om de zee niet van rechts naar links te laten komen, maar van achteren naar voren. En het water, het ziet er zo prachtig uit.

Unravel is een sfeervolle game die er zo briljant uitziet, dat er eigenlijk nog maar een ding is waarvan ik denk dat het keihard mis kan gaan: de lengte van de game. Vaak zijn visueel spectaculaire games ietwat kort, en dat geldt zeker voor sidescrolling platformers zoals deze. Ik hoop dat Unravel veel content krijgt, maar ik heb daarover nog weinig gehoord van Coldwood. In ieder geval is Unravel een game die hoog op mijn wishlist staat, want het is praktisch onmogelijk om die koddige Yarny los te laten.

IMG_Unravel_3

Unravel verschijnt in het eerste kwartaal van 2016 op PC, PlayStation 4 en Xbox One.

JennyD

About JennyD

Jenny schrijft graag over games, films en tech. Als ze niet te laat is met op play drukken als haar katten debiel doen, dan is ze in de bioscoop te vinden, cocktails aan het drinken of aan het genieten van een hiphopfeestje.

View all posts by JennyD

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.