Gamescom 2015 is weer tot zijn einde gekomen en dat betekent dat we gaan terugblikken op het evenement. Aangezien ik er alleen de persdag was, de woensdag, neem ik die dag voor mijn rekening. Het was een warme dag in Keulen, een drukke dag in de Koelnmesse en een mooie dag voor gamers over de hele wereld.

Reden daarvan is dat er veel nieuws van de beursvloer kwam. Normaliter lees ik natuurlijk het gamenieuws als ik thuis ben, maar omdat ik nu al vroeg de trein nam en in het beursgebouw helaas geen werkend WiFi was, stond ik soms bij uitgevers die me dan allerlei wonderlijke nieuwe dingen vertelden die ik nog helemaal niet wist. Bij Just Dance werd ik geintroduceerd aan de Showtime-modus, en bij Skylanders was de schok helemaal enorm, want die game krijgt gewoon een online multiplayermatch-mogelijkheid, waardoor je als Skylanders in je karretjes tegen elkaar kan racen a la Mario Kart.

IMG_Gamescom_skylanders

Lekker veel nieuws en dat is leuk, want ik was bang dat ik door mijn bezoek aan E3 niet zoveel nieuws te zien zou krijgen. Had ik het even goed mis! Alleen bij LEGO Dimensions heb ik een stuk gameplay overgeslagen omdat het op E3 al was getoond, maar zelfs daar waren weer nieuwe dingen aangekondigd die ik dan nu wel voor het eerst kon spelen. Daarover uiteraard later meer in een preview. Nu ben ik sowieso al enigszins verwonderd over de beursvloer aan het lopen van hoe bizar groots opgezet de stands nu weer zijn, hoe grappig gecosplayde bezoekers eruit zien, enzovoorts, maar al dit nieuws -zeker zo vlak na E3- was een hele aangename verrassing.

Misschien lees je dit nu en heb je geen idee wat de persdag van Gamescom inhoudt, laat ik dat even kort uiteenzetten. Gamescom is natuurlijk een van de weinige gamebeurzen die zo groot is en ook nog is geopend voor publiek. Echter is het publiek welkom van donderdag tot en met zondag, terwijl de gamepers woensdag alvast een dagje heeft. Dat is handig, want het is van donderdag tot en met zondag zo druk op de beursvloer, dat het eigenlijk geen beginnen aan is om de daadwerkelijke beurs zelf te bezoeken. Vandaar dat ik direct naar beursvloer ging toen ik woensdagochtend arriveerde. Niet alleen om collega Maike, die nog nooit op Gamescom was geweest, enigszins wegwijs te maken (het kan soms zo als een doolhof aanvoelen daar, zelfs na al die jaren..), maar ook omdat je op die dag mooie plaatjes van de stands kunt schieten zonder dat er allemaal mensen in je foto staan.

IMG_GAMESCOM_POP

Lekker even geslenterd, verder niet bij stands in de rij gestaan om iets te spelen, want zelfs op de persdag waren die rijen al veel te lang, vooral Star Wars Battlefront was heel populair, en natuurlijk Call of Duty: Black Ops 3. Standaard. Hoe dan ook, ik vind het gewoon lekker om de sfeer op te snuiven, te zorgen dat ik alles heb gezien (qua stands) en me dan naar het persgedeelte te begeven om vervolgens de beursvloer nagenoeg niet meer op te gaan. Niet alleen omdat ik over het algemeen alles dan wel gezien heb, maar ook omdat je meestal een hele dag vol afspraken in het persgedeelte hebt, maar ook omdat het heel vermoeiend is om steeds van hot naar her te wandelen.

Goed, eenmaal in het persgedeelte kwam ik erachter dat er best wat dingen op grote wijze waren veranderd, en dan bedoel ik vooral waar sommige stands gelokaliseerd waren. Dat is natuurlijk wel handig om even te constateren, want soms heb je back-to-back afspraken en is er eigenlijk geen tijd om te moeten zoeken. Er was een hele grote zaal vol met allemaal indie-ontwikkelaars, en een hele grote zaal met grote uitgevers zoals Microsoft, Warner Bros. enzovoorts. In die hal moest ik het meest zijn, plus de enorme stands onder die hal, namelijk die van Activision en die van EA. Wat je als schrijvend pers op een event als Gamescom eigenlijk steeds doet, is van balie naar balie en hokje naar hokje rennen. In het ene hokje krijg je alleen maar uitleg met iemand die de game voorspeelt (of zelfs alleen maar een demo zonder dat iemand live speelt), terwijl het ook voorkomt dat er direct en zonder uitleg wordt gespeeld. Het hangt er natuurlijk heel erg vanaf in welk stadium van ontwikkeling een game is.

IMG_Gamescom_rij

Terwijl je van de ene naar de andere afspraak rent, zijn er ook nog bekenden die je onderweg tegenkomt, en waar je dan eigenlijk heel graag even mee wil praten. Maar, aangezien ik aangeboren FOMO heb, moet ik dan eigenlijk na 10 seconden alweer doorrennen, want stel je voor dat de demo waar ik naar onderweg ben als is begonnen. Misschien mag ik niet meer naar binnen, en moet ik wachten op het volgende tijdslot. En ja, als mijn ene afspraak later wordt, dan mis ik mijn volgende. Best stressy, al moet ik zeggen dat ik me er nu wel iets beter op kan instellen. Ik ken de weg beter, ik weet beter wat ik kan verwachten en ik heb wel iets meer rust over me dat ik het heus wel ga vinden.

Dat is eigenlijk in een notendop hoe de persdag van Gamescom er voor mij uitziet. Ik had dit jaar het geluk dat ik alleen maar afspraken had bij games en ontwikkelaars waar ik heel enthousiast over ben of heel erg geinteresseerd in ben, waardoor ik geen voorwerk hoefde te doen over obscure games waar ik nog nooit eerder van had gehoord. Overigens heeft dat ook zijn charme hoor, maar ik wilde zo graag weten hoe de games die ik op de voet volg zijn verder ontwikkelt, dat ik blij was dat ik dat ook echt te zien kreeg deze Gamescom.

IMG_Gamescom_LEGO

Nu Gamescom is afgelopen, markeert dat weer het begin van de vele releases achter elkaar. Reken er dus maar op dat je de komende tijd eerst veel previews voorbij ziet komen van Gamescom, vooral onze Sam is helemaal losgegaan tijdens het evenement. Daarna volgt er een periode van gestoord veel recensies, omdat de games allemaal voor de feestdagen uitkomen, en dan krijgen we in januari weer het vreselijke zwarte gat waar we met zijn allen invallen, maar daar is het gelukkig nog lang geen tijd voor.

Zijn er mensen die net als Maike voor het eerst naar Gamescom zijn geweest dit jaar, hoe vond je het?

About JennyD

Jenny schrijft graag over games, films en tech. Als ze niet te laat is met op play drukken als haar katten debiel doen, dan is ze in de bioscoop te vinden, cocktails aan het drinken of aan het genieten van een hiphopfeestje.

View all posts by JennyD

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.