Dino’s die dino’s berijden, vliegende haaien, tijdreizen, krab ruimteschepen, je kunt het zo gek niet bedenken of het zit wel in No Time To Explain.

Je word in de game gegooid wanneer jouw toekomstige zelf je komt waarschuwen. Voor wat? Geen idee. Er is geen tijd om het uit te leggen! Je ziet je toekomstige zelf voor je neus in de klauwen van een gigantische krab verdwijnen en jij mag er achteraan gaan.

img_NoTimeToExplain1

No Time To Explain is een humoristische platformer. Je zult door verschillende dimensies en tijden reizen om jezelf te redden. Ook zul je in de levels veranderen in verschillende versies van jouzelf. Een beetje ingewikkeld, maar ook weer niet. Je word in een level gedumpt vanuit een portaal en aan het einde van het level spring je weer in een portaal, die je weer naar een nieuw punt zal brengen. Na ongeveer vijf levels krijg je een eindbaas voor de kiezen. Soms is dit een krab ruimteschip, soms een gigantische haai en misschien zelfs wel een mol met een drilboor als hoofd.

img_NoTimeToExplain5img_NoTimeToExplain2

De verschillende dimensies van jouzelf hebben verschillende gadgets en skills om je door een level heen te loodsen. Sommige van jouw toekomstige vormen hebben wapens waarmee je jezelf de lucht in kan schieten. Andere versies hebben andere skills, zoals het zichzelf kunnen vol vreten met cake om zo al rollend verder te komen in een level. Ook moet je jezelf soms in de brand zetten om dat rottige eindportaal te halen, toewijding noemen we dat!

img_NoTimeToExplain6

Een ding is zeker, je zal je -naast hopelijk veel lachen- kapot gaan ergeren. Frustraties zullen hoog oplopen en een ragequit ligt al snel op de loer. Persoonlijk ben ik geen opgever en zal ik -meestal dan-, rustig en kalm opnieuw blijven proberen tot het mij wel lukt. Wanneer je een moeilijk level doorkomt, is de opluchting en tevredenheid groot. Een schouderklopje voor jezelf hier en daar is zeker op zijn plaats. No Time To Explain zal je afwisselend moeilijkere en makkelijkere levels geven. Soms is het een geval van puur geluk hebben.

img_NoTimeToExplain3

Net wanneer de game wat eentonig lijkt te worden, weet het je precies weer iets nieuws voor te schotelen en je weer dat net ene zetje te geven om verder te gaan. De levels worden begeleid door geniale retro arcade muziek en de tekeningen zijn leuk gedaan. Geen hoogstaande graphics, maar toch zeker prettig om naar te kijken. In de game zitten ook onder andere zestig hoeden verstopt. De meest voor de hand liggende kom je wel gemakkelijk tegen, maar ik kan melden dat ik er persoonlijk maximaal twintig gezien heb toen ik gewoon de levels doorliep. Ook zijn er nog andere dingen te ontdekken. Goed zoeken dus!

img_NoTimeToExplain8

Oordeelreview_cijfer_8.0

Hoewel ik mijzelf soms rot heb zitten ergeren, was No Time To Explain het helemaal waard. De game zit geniaal in elkaar en bevat ook erg veel leuke humor. Hoe lang de game is, ligt aan hoe snel jij door de levels heen komt, zowel met skills of puur geluk. Ook kun je je eigen levels creëren, dit gaat erg gemakkelijk. Daarnaast kun je levels spelen van andere mensen en je kunt lokaal met vier mensen tegelijk spelen. Zet je hoedje op, redt jezelf, dood dino’s en haaien en word een held!

+ Variërende gameplay met leuke humor, weinig logica, toffe muziek.
– Soms frustrerend, aan het randje van eentonig.

Kopen als: Je van platformers houdt, humor, random evenementen en retro muziek. Oh – en dino’s.