Kun jij overleven op een groep eilanden als schipbreukeling? Wil jij Expeditie Robinson en gamen combineren? Dan is Cube Life: Island Survival misschien wel wat voor jou!

De naam zegt het al ‘Cube Life’ is inderdaad een soort Minecraft-kloon. De game is voor de Wii U en neemt je mee op een survivalreis. Jij hebt alles in het leven, een mooie villa, dikke auto’s en alles wat je hart je begeert. Op een dag wil je graag een bootreis maken, maar dit loopt helemaal spaak wanneer de boot zinkt en jij als enige overlevende op een eilandengroep terecht komt.

img_Cube_Life1

Laat ik beginnen te zeggen dat ik ooit één halfbakken poging gedaan heb om Minecraft te spelen, maar na een kwartier er al de pixelbijl bij neer heb gegooid. Het ligt je, of het ligt je niet. Nu is Minecraft overigens een stuk uitgebreider dan Cube Life (zelfs qua graphics!), dus echt vergelijken zal ik het niet doen. De game heeft geen online mode, of co-op mode. Er is een online leaderbord en daar houd het mee op. Cube Life geeft je de optie tussen Survival mode (het ‘verhaal’) en Creative mode waarin je je vrije gang kunt gaan.

img_Cube_Life2

Als pixelblokkengame-beginner moest ik even slikken toen ik begon aan de Survival Mode van Cube Life: Island Survival. Je ziet rechtsboven in je scherm de tijd en hoeveel dagen je al gestrand bent en je eerste opdracht is kokosnoten zoeken om te drinken, want je gaat bijna dood. Nu lijkt deze taak op zich niet zo moeilijk, totdat je om je heen kijkt en alles vierkant is. Een ronde kokosnoot vinden op je kleine eilandje word dan al snel een uitdaging. Ook zwemmen naar een naburig eilandje werpt geen vruchten af voor mij en ik ga dan ook vijf keer dood in het eerste kwartier dat ik de game speel. Uiteindelijk word mij duidelijk dat ik op de vierkante bosjes kan slaan met mijn stok, of wat is het eigenlijk? En warempel, ik vind twee kokosnoten.

img_Cube_Life3

De game houdt je hartritme, je vochtgehalte en je honger bij. Deze moet je alle drie vol zien te houden door eten en water te vinden en vooral niet dood te gaan door varkens, kippen of vijandige eilandbewoners die je aanvalt. Helaas gaan vooral de water en eten-meters erg snel leeg. Ik kon zo snel geen kokosnoten meer vinden dan de twee die ik had en ging wederom een aantal keren dood. Ik ben maar even op het internet gaan speuren en ontdekte dat ik het bladerdak van de palmbomen kon kapotslaan om zo meer kokosnoten naar beneden te laten vallen. Triviaal, maar je moet het maar even weten en de game geeft je amper hints. Dit alles was op zich niet eens zo erg geweest, als de laad schermen niet eeuwig duren. Iedere keer wanneer je dood gaat, of een nieuw stuk op de map wilt ontdekken, krijg je een laad scherm voor je neus die irritant lang blijft staan.

img_Cube_Life4

Je bent eigenlijk constant bezig met dingen kapot slaan en beestjes doden om maar eten en water te verzamelen. Daarnaast hoor je eigenlijk ook nog dingen als pijlen en een boog en pikhouweel te maken. Met het leer van varkens kun je een grotere backpack maken, zodat je meer dingen kunt verzamelen. Je moet een crafttable maken om zo weer andere dingen te kunnen maken. De lijst van craftable objecten kun je inzien, maar is niet overzichtelijk. Je kunt niet zoeken op naam, maar je moet naar links of rechts klikken tot je hebt gevonden wat je zoekt. Je crafttable is een scherm met negen vakjes waarin staat aangegeven op welk vakje, je welk object moet plaatsen om het juiste voorwerp te creëren.

img_Cube_Life5

De game heeft een dag en nachtritme. Zodra het donker word komen er vijandige eilandbewoners tevoorschijn die jou graag een kopje kleiner willen maken. Zodra de zon weer verschijnt zijn ze plotseling ook weer allemaal weg. Ze doodmaken is een optie, maar ze blijven spawnen. De hele nacht in je grot of boomhut zitten wachten is een betere optie, maar gezien je de tijd niet kunt versnellen zit je dus de hele nacht, in een grot, te wachten.

In Creative Mode kun je je eigen gang gaan. Of nouja, dat zou de bedoeling moeten zijn. Helaas moet je zelfs in Creative Mode eerst dingen gaan verzamelen om zo pikhouwelen en andere benodigdheden te maken. Creative Mode is dus vrij, maar ook weer niet, want je hebt de blokjes en craftobjecten niet voor het oprapen uit een menu. Je kunt in Creative Mode door je level heen vliegen maar dit ziet er allemaal maar glitchy en raar uit.

img_Cube_Life6

Heathers Oordeelreview_cijfer_4.5

Deze game is voor beginners echt retemoeilijk. Als je niet bekend bent met de Minecraft-stijl games dan is dit een hele uitdaging. Tips en hints worden amper gegeven en de game is erg streng en snel in het wegnemen/verlagen van je eten en drinken-meter. Dit maakt de game echt een uitdaging. Helaas word de uitdaging minder leuk wanneer je vergeet je voortgang op te slaan. Dit doet de game niet voor jou. Ben je dus zes dagen na opslaan verder en ga je dood? Dan word je zes dagen terug gezet en is al je voortgang weg. De graphics zijn niet echt om te juichen, de eilanden zijn niet divers, het ontbreekt hem nogal aan originaliteit en de game doet er eigenlijk alles aan om het je heel moeilijk te maken. Jammer want dit had een leuke game kunnen zijn. Nu zijn de laad schermen vooral een ergernis en lijkt het alsof de game er alles aan doet om je te laten stoppen en het nooit meer op te pakken. Als dit survivallen is, hoop ik nooit aan te spoelen op een eiland.

+ Uitdagend
– Moeilijk, niet origineel, lange laadschermen, weinig tips, niet veel opties.

Kopen als: Je pixelblokken games leuk vind.