Koeien, weilanden, tractors, je raad het al: Farming Simulator! Ik mag dan wel uit Groningen komen, maar ben verre van boerin. Zal Farming Simulator 2015 mij enthousiast krijgen voor het boerenleven?

Ik wist dat de Farming Simulator serie een enorme achterban heeft en dat de game enorm populair is. Ik was dan ook heel nieuwsgierig waar alle commotie vandaan kwam, dus trok ik mijn stoute klompen aan en liep voor het eerst van mijn leven de modder van Farming Simulator 2015 in. Met de opties Bjornholm in Scandinavië of de boerderij Westbridge Hills in Amerika in carreer mode ging ik voor Scandinavië.

img_farming_simulator6
Al snel had ik door dat Farming Simulator je echt moet liggen. Je moet een passie hebben voor het boerenleven en daarmee bedoel ik niet ‘gezellig boer zoekt vrouw kijken’. Je moet een passie hebben voor tractors en landbouwmachines, het échte boerenleven en je moet urenlang naar een weiland willen staren terwijl je er met 4 kilometer per uur met een maaidorser overheen rijdt. Aan de ene kant snap ik de fascinatie voor de game van sommige mensen en de andere kant denk ik, mijn god, hoe kun je dit na een half uur nog leuk vinden?! Misschien dat het leuker is met vrienden in multiplayer mode, dan heb je nog wat te praten onder het grasmaaien.

img_farming_simulator5
Gelukkig bestaat er ook nog zoiets als loonwerkers die je aan het werk kunt zetten. Die kosten uiteraard wat, maar ik werd na vijf minuten al behoorlijk kriebelig en geïrriteerd van de ronkende en zoemende geluiden van mijn maaidorser en andere landbouwvoertuigen. Ja, in het echt maken die machines ook veel lawaai, dus ja, het is zeer realistisch, maar of ik urenlang in dat lawaai wil zitten? Niet echt nee. Om je iets te helpen, wanneer je liever geen loonwerkers inzet, heeft de game ook nog de optie cruise control. Dan nog blijft het behoorlijk saai om over je kavel heen en weer te rijden. Misschien zelfs nog wel saaier. Leuker is het om vormpjes en woorden te maaien.

img_farming_simulator1
Ik speelde de game met de tutorials aan, maar toch bleef het soms even goed nadenken wat precies de bedoeling was. Welke grashark moet ik pakken? Welke ploeg? Waar heb ik mijn tractor nu weer geparkeerd? En waarom kiepert de tractor omver wanneer ik de shovel vul met eten voor mijn beestjes? Op dat soort momenten is het handig om te weten dat een tractor bijvoorbeeld soms ballast nodig heeft. Voor de ervaren Farm Simulator speler een ‘duh‘ moment, voor de beginner best frustrerend.

img_farming_simulator2
Nieuw in Farm Simulator 2015 is de mogelijkheid om ook aan bosbouw te doen. Elke boom op je erf is omver te zagen. In het begin zul je zelf aan de slag moeten gaan met een kettingzaag tot je genoeg geld hebt om de grote machines te kopen voor dit werk. Je kunt je kettingzaag in bepaalde hoeken draaien om stukken boom op de gewenste manier af te zagen. Daarna moet je uiteraard alles in kleinere stukken zagen en daarna moet je het op je lader leggen. Ook weer een karwijtje waar ik eigenlijk geen geduld voor heb.

img_farming_simulator3
In de game heb je naast je verschillende weilanden met het gebruikelijke koren en dergelijke ook nog beestjes rondlopen. Koeien voor melk, schapen voor wol en kippen voor eieren bijvoorbeeld. Eieren mag je lekker zelf gaan oprapen. Persoonlijk vond ik het fijn om te zien dat alle beestjes de ruimte hebben en heerlijk buiten in de wei kunnen rondscharrelen en lopen. Kunnen sommige boeren in het echte leven nog wat van leren!

img_farming_simulator4
De graphics op de PlayStation 4 zijn wat onder de maat. Alles voelt een beetje plat aan en bomen, huizen en auto’s kunnen soms heerlijk vanuit het niets ‘render pop-in’ verschijnen. Ik speel de laatste tijd veel GTA V en toen ik in mijn enorme tractor met ploeg zat kon ik het niet laten om even tegen wat auto’s op de weg aan te knallen… Zonder resultaat. De game laat alleen interactie toe met objecten die daadwerkelijk een doel hebben. Geen monstertruck taferelen voor mij dus.

Heathers oordeelreview_cijfer_7.0

Farming Simulator is echt voor de fans. Mensen die snel resultaat willen zien en weinig geduld hebben (zoals ik), moeten deze game echt links laten liggen. Heeft de game voor de fans enige toegevoegde waarde? Ik heb van horen zeggen dat de game eigenlijk niet heel veel verschilt met de vorige variant. Je kunt nu bomen kappen en nieuw is bijvoorbeeld de job board op je erf waar je missies verschijnen in plaats van in een pop up, maar over het algemeen voegt het verder niet veel nieuws toe. Ik ben niet zo goed met financiën, mijn Roller Coaster Tycoon parken gingen ook altijd in de min. Ik ben niet zo van het urenlang naar een veldje staren, sportgames doen mij dus ook weinig. Helaas moet ik concluderen dat het online boerenleven mij persoonlijk ook niet trekt. Farming Simulator 2015 is en leuke game, voor een specifieke doelgroep.

+ Groot erf, veel keuze uit landbouwvoertuigen.
– Snel saai als  je geen geduld er voor hebt, graphics onder de maat.

Kopen als: het je echt leuk lijkt om te doen en nog niet eerder de franchise gespeeld hebt.