Roguelike-games zijn niet voor iedereen weggelegd, immers komt er vaak perma-death bij kijken waardoor je weer helemaal opnieuw moet beginnen als je sterft. Tower of Guns is daarin niet anders. Is dit spel dan toch je tijd waard?

Als je een game met perma-death speelt, dan moet hij wel heel erg tof zijn wil je ermee doorgaan. Tower of Guns doet een gooi naar succes, maar weet niet helemaal succesvol te zijn. Daar zijn diverse redenen voor die ik graag in deze review uiteenzet.

IMG_TowerOfGuns_2

First-person robotshooter

Laten we bij het begin beginnen, wat is Tower of Guns? Het is een first-person shooter waarin er steeds allerlei robot-achtige (vliegende) projectielen op je beginnen te schieten en jij moet ze uitschakelen. Er is een toren die bestaat uit wapens en jij moet die toren in om verder te komen, wapens te verzamelen en de toren stukje bij beetje uit te schakelen. Steeds worden kamers waarin je komt willekeurig gegenereerd, dus elke keer als je bent doodgegaan dan zijn de landkaarten van de verdiepingen weer helemaal anders. Dat is erg tof, want zo is de game niet heel erg hetzelfde als je zou denken.

Echter, de gameplay zelf is wel wat repetitief, waardoor die verschillende kamers ook wel hard nodig zijn. Je kunt jezelf uiteraard upgraden door bijvoorbeeld hogere sprongen te kunnen maken, maar wat je ermee doet blijft hetzelfde: als een razende door een level heen rennen en schieten. Guns, guns en nog eens guns, dus de game doet zijn naam wel eer aan. Hoe hoger je komt, hoe gestoorder de levels worden, het is bijna onmogelijk om niet geraakt te worden door de kogelregen die op je af komt.

IMG_TowerOfGuns_3

Perma-death

Die perma-death nekt me bij deze game, ik ben een gamer die dat slecht trekt. Alles was helemaal voor niks! Je hebt de neiging je controller dwars door je televisiescherm te gooien van ergernis, hoewel dat natuurlijk ook afhangt van je hoe ver je bent gekomen. Het duurt echt even voor Tower of Guns heel boeiend en spannend is, en dat is jammer. Aan de ene kant is het heel stoer dat het erin zit, maar aan de andere kant is het in mijn ogen te frustrerend.

De levels aan het begin zijn een beetje saai, waardoor je die makkelijk doorkruist en je dus steeds weer hetzelfde overdoet. Niet modirect, want in eerste instantie ga je een paar keer dood, tot je simpelweg het juiste wapen hebt gekregen om ook echt verder te komen. Dat is niet zo heel erg leuk, want het werkt uiteraard heel demotiverend als je meteen aan het begin van de game al keer na keer het hoekje omgaat.

IMG_TowerOfGuns_1

Industrieel
Qua uiterlijk is de game grappig qua thema, ik vind het design lekker industrieel, heel gaaf. Echter wordt ook dat na een paar keer doodgaan een beetje saai. Er valt niet heel veel nieuws in de levels te ontdekken, het kleurgebruik is heel erg hetzelfde, het zijn allemaal stalen platen, boutjes en moertjes, en de vijanden zijn robots die er ook niet heel spannend uitzien. Dat is jammer, want studio Terrible Posture Games heeft wel duidelijk een thema voor ogen, maar het thema is simpelweg te bruin en zielloos.

Laura’s oordeel:

Ik ben heel blij dat er veel upgrades in de game zitten, omdat die elke keer weer een lichtpuntje in het donker vormen. Soms heb je die extra hoge sprong echt nodig om ergens te komen. Toch kunnen zelfs die lichtpuntjes er niet voor zorgen dat deze donkere, tunnel-achtige game onder de streep toch wat onaantrekkelijk is. Niet alleen de perma-death, maar ook de repetitieve gameplay en de graphics maken Tower of Guns een toren om even naar te kijken en dan toch maar voorbij te lopen. review_cijfer_4.9

+ Random gegenereerde kamers, leuke upgrades, uitdagend
– Perma-death blijft te pijnlijk, graphics zijn saai, gameplay is teveel van hetzelfde

Kopen als je: niet gefrustreerd te krijgen bent en alleen zwart-wit kunt zien. Tower of Guns is helaas niet bepaald een aanrader.