Er rust een kwaadaardige vloek op Elena en wanneer het leger van haar volk hierachter komt gaan ze achter haar aan, omdat ze langzaam in een monster veranderd. Aeron, een soldaat uit het leger van de vijand heeft een speciale band met Elena en vlucht samen met haar. In Pandora’s Tower ga ik de strijd aan met de vloek en probeer ik dertien torens te trotseren. Hieronder kun je lezen of ik de gevaarlijke reis overleef.

img_pandoras_tower_1

Pandora’s Tower speelt als een typische Japanse RPG: veel verhaallijn, conversaties en met monsters vechten natuurlijk. De intro is alsof je een film kijkt en neemt je direct mee in de spannende vlucht die Aeron en Elena moeten maken met de mysterieuze Mavda. Zij neemt het stel mee naar de Observatory, vlakbij de dertien torens. De torens hangen aan gigantische kettingen in een grote scheur in de aarde, die de aarde behoeden van het verder uiteen vallen. De torens zijn jaren geleden verlaten door het leger en worden nu overspoeld door monsters en rare verschijningen. Elena’s vloek is alleen te vertragen door haar vlees te geven van deze monsters, maar om haar vloek te verbreken moet zij het vlees eten van de meester in ieder toren. De meesters zijn gigantische monsters die zeer moeilijk te bereiken zijn. Elena is bezorgt om Aeron vanwege deze gevaarlijke reis die hij moet maken voor haar.

img_pandoras_tower_2

Het verhaal heeft diverse eindes en de keuzes die je maakt tijdens het spel hebben allemaal invloed op het einde dat jij te zien krijgt. Dit zorgt niet alleen voor een mooie reden om nog eens te spelen, maar ook om goed na te denken voordat je een keuze maakt. Elena is bezorgt en jij zult als Aeron haar moeten geruststellen. Ga je meer tijd met haar besteden dan zal ze naar je toe groeien en gaat je relatie erop vooruit, maar haar vloek blijft doorgaan en je zult daarom je tijd goed moeten verdelen. Dit is een onderdeel in het spel wat ik erg prettig vond, omdat ik in een spel als dit al gauw rondloop zonder doel. Door de tijdsdruk van de vloek zal je bewuster in de torens rondlopen om de meesters te zoeken en soms moet je de keuze maken om terug te gaan naar Elena wanneer je eigenlijk vlakbij de meester bent. Als je namelijk te laat bent, dan veranderd Elena voorgoed in een monster. Langer bij Elena blijven zorgt ervoor dat je minder tijd hebt om weer vlees voor haar te zoeken in de toren, op deze manier zijn alle keuzes belangrijk voor de afloop en de onderlinge relatie tussen Aeron en Elena.

img_pandoras_tower_3

In de toren wachten er diverse gruwelijkheden op je: er zijn wespen, kwaadaardige bloemen en gigantische gemuteerde monsters. De grootste monsters leveren soms vlees op wat je kunt bewaren om aan Elena te geven. Helaas is het rauw vlees en dit wordt rot na te lang wachten. Zodra Elena haar gedeelte met tegenzin heeft opgegeten, kun je het overige vlees voor een mooie prijs aan Mavda verkopen. In de torens wachten er echter niet alleen monsters, maar ook uitdagende puzzels. De puzzels bewaken de meesters en zorgen ervoor dat de andere monsters en ook Aeron niet bij de meesters kan komen. Je zult dus ook puzzels moeten oplossen, terwijl je de voortgang van de vloek in de gaten houdt. De torens voelen soms aan als een doolhof, wat het natuurlijk hartstikke spannend maakt, want je weet niet zeker hoe lang het gaat duren voordat je terug bij Elena bent. Waag je de gok of ga je alvast terug en moet je straks het hele eind weer terug rennen.

img_pandoras_tower_4

Met je zwaard in de aanslag versla je alle monsters op je pad. Van sommige monsters krijg je vlees voor Elena, van de andere monsters krijg je verschillende items. De items kunnen onder andere geld, metaal, kruiden of medicijnen zijn. Al deze loot kan je verkopen bij Mavda en met het geld kan je andere voorwerpen kopen om aan Elena te geven. De cadeau’s maken haar blij en laten haar even haar zorgen vergeten. Sommige voorwerpen kan je gebruiken om jezelf te genezen of sterker te maken. Metalen en bijzondere stenen kan Mavda gebruiken om je zwaard te upgraden. Bij haar kan je zien welke voorwerpen je daarvoor nodig zou zijn en welke voorwerpen je met elkaar kan combineren om nieuwe amuletten en medicijnen te maken.

img_pandoras_tower_5

Tijdens je avonturen vind je ook diverse manuscripten, deze geven meer diepgang over het verleden en waarom de oorlog tussen de twee volkeren is ontstaan. Het geeft informatie over de soldaten die in de torens gestationeerd stonden en wat zij daar meemaakten. Het zal niet voor iedereen weggelegd zijn, maar ik vond het erg leuk om meer achtergrondinformatie te lezen over de torens, de oorlog en persoonlijke verhalen van de soldaten. Het zijn erg korte stukjes dus je bent gelukkig geen uren aan het lezen tussen het gamen door. Het is de kleine afwisseling tussen het vechten door en omdat het de verhaallijn verrijkt, vind ik dit een belangrijk onderdeel van het spel en neem ik hier graag de tijd voor. Ook zonder het lezen van de manuscripten houd je er een mooi spel aan over, maar de manuscripten, gesprekken met Elena en met Mavda maken het verhaal pas echt compleet.

Sandra’s beoordelingreview_cijfer_7.3
Pandora’s Tower is een spel met een prachtige verhaallijn die je niet wil missen. De verhaallijn is de drijfveer achter alle acties die je tijdens het spel gaat doen en zorgt voor de afloop die jij krijgt. Met de verkenning van de diverse torens en het verslaan van de meesters ligt er een flinke uitdaging voor je klaar. Gaat het Aeron lukken om de vloek van Elena te verbreken?

+ De verhaallijn is uitgebreid en bevat meerdere mogelijke eindes.
– Het verslaan van de kleinste monsters in de torens verveelt snel.

Ga deze game spelen als: je dol bent op monsters verslaan om het vlees vervolgens cadeau te geven als snack.
Laat deze game liggen als: je donkere torens liever vermijd dan er met je zwaard op af te rennen.

About DarkPendula

Dol op Nintendo en stiekem wil ze alle Amiibo nog verzamelen. Met de 3DS, Wii U, PlayStation 3 en PlayStation 4 heeft ze een aardige gameverzameling opgebouwd. Als het uit komt is ze aanwezig op verschillende persevents. Met een afgeronde opleiding Informatica wil ze graag zelf games gaan maken.

View all posts by DarkPendula