Deze week ging ik aan de slag als astronaut met de game Asteroids Outpost, die nu met Early Acces verkrijgbaar is op Steam.

Het inloggen kan soms een probleem geven, aangezien er soms gewerkt word aan de server of omdat het druk is, maar al vrij snel lukt het me om in te loggen met een eigen account en start ik mijn game. Voor me zie ik een kaart van een planeet waar ik op een van de vlakjes mijn basis mag gaan bouwen.

De eerste keer dat ik mijn basis plaats, maak ik een niet al te beste keuze. Ik plaats mijn eerste basis namelijk aan de uiterste rand van de map en hoewel ik niet snel aangevallen word, is het daar op de paar vallende asteroïden na erg rustig. De planeet/map van Asteroids Outpost is plat en je kijkt dan aan de rand van de map ook naar heel veel leegte. Ik start de game opnieuw en plaats mijn nieuwe basis midden in het veld waar het gezellig druk is met basissen van andere spelers en de zwerm van asteroïden die om je heen droppen. Daarnaast ziet de wereld in het midden van de map er ook wat interessanter uit doordat er overal gebergte om je heen is.

img_asteroids_outpost_03

Ik word wakker in mijn ruimtepak en overal om me heen storten asteroïden neer, als ik niet oppas word ik zelf nog geraakt. Het is de bedoeling dat ik deze asteroïden neerschiet voordat ze de grond raken en dan daaruit materialen mijn. Het probleem is alleen dat je pak niet zoveel zuurstof bevat en echt snel ben je ook niet in de ruimte. Je springt en vliegt dus zo snel mogelijk richting de asteroïde om hier de materialen uit te halen, maar dan moet je ook weer snel terug om zuurstof bij te tanken.

Je hebt verschillende wapens tot je beschikking en wanneer je voldoende materialen hebt verzameld kan je de basis uitbouwen. Asteroids Outpost is een sandbox game die je wel of niet ligt. Op dit moment is de game nog in ontwikkeling en dat merk je. Terwijl je ziet wat er allemaal te koop is duurt het vrij lang voordat je dit kan bereiken. Dit vind ik best jammer want grafisch gezien is het nog niet zo verkeerd.

img_asteroids_outpost_02

De wereld ziet eruit zoals ik het zou verwachten, op de afgrond dan na. Ook het rondlopen voelt aan zoals ik het mezelf voorstel in de ruimte, een beetje desoriënterend wat betreft snelheid. Je hebt meteen vanaf het begin ook een aantal leuke wapens tot je beschikking. Het basisstation waar je mee begint ziet er technisch uit en na wat spelen merk je dat er meer in die ruimte verborgen zit dan dat je op het eerste oog ziet. Het is ook echt belangrijk dat je de shortkeys leert kennen om meer uit de game te halen.

Asteroids Outpost is via Steam Early Acces nu verkrijgbaar zo kan je de game zien ontwikkelen tot een volledig eindproduct.

img_asteroids_outpost_01

Sam’s Oordeel:
Op dit moment vind ik het lastig om een volledig oordeel te geven. De game is nog in Early Acces en duidelijk nog niet af. Er zitten hier en daar nog wat fouten in waar hard aan gewerkt wordt. Dereview_cijfer_7.0game heeft voor SF en Sandbox game liefhebbers potentie maar op dit moment is het vooral nog een beetje mijnen. Wanneer je de game met wat vrienden speelt in een server zal je al meer plezier eruit kunnen halen door elkaar te saboteren of te helpen.

+ Grafisch mooi uitgewerkt en veel potentie.

– Nog in ontwikkeling waardoor het soms leeg is in Early Acces.

Kopen als je: lekker bezig wilt mijnen op een planeet terwijl er asteroïden op je afstormen.