Waar we normaal bijna nooit een shoot-em up voorbij zien komen is dit al de tweede voor mij in een vrij korte tijd. Maar deze is totaal anders dan de vorige en toch niet zo anders dan dat hij vroeger was.

Ik heb het over 3D Fantasy Zone II, een game die uit is gekomen in 1987, ja toen waren er ook al games. Dit is niet direct een remake van de allereerste game maar eerder de remake van de eerste arcade versie. Het is dan ook een simpele downloadversie en je betaald er dan ook geen zes tientjes voor.

img_3d_fantasy_zone_ii_01

Bij het opstarten kreeg ik een beetje een Kirby vibe, maar dit kwam vooral door de lieve, leuke en vrolijke kleurtjes. Dit verdwijnt namelijk al snel zodra je hem opstart en merkt hoe hardcore deze game ook alweer was. Ik vroeg mij al wel eens af of vroeger de games echt moeilijker waren of dat ik gewoon nog niet zo goed was in de spelletjes, maar deze game bevestigd dat ze wel degelijk lastig waren.

In 3D Fantasy Zone II bestuur je een klein vliegend schip genaamd Opa-Opa. De bedoeling is om tien verschillende vijanden kapot te schieten en hierna volgt een eindbaas. Dit lijkt simpel maar ik heb je nog niet gemeld dat je niet geraakt mag worden. En geloof mij de kogels vliegen je om te oren want je kunt in deze shoot-em up alle kanten op vliegen. Waarbij je normaal alleen naar rechts kan of alleen naar boven ben je nu vrij in je vliegkeuze. Vijanden kunnen dan ook van elke kant komen en het vergt een boel oefening voordat je het een beetje onder de knie krijgt.

img_3d_fantasy_zone_ii_02

Nieuw in deze editie is de warp zone naar de duistere kant van de game. Het zijn de zelfde vijanden alleen alles is blauwer en donkerder in plaats van alle vrolijke kleurtjes. Aan deze kant van de wereld kun je een flinke score opbouwen, als je het tenminste vol houdt want ook de vijanden bijten hier iets meer van zich af.

Met de munten die neervallen wanneer je iets kapot schiet kun je tijdelijke upgrades kopen. Iedere upgrade doet iets anders en als je een sneller schip wilt kun je misschien minder schade doen maar dit is allemaal tijdelijk. Zo worden de upgrades ook duurder als je ze vaker gebruikt en verplicht je dus om een beetje te experimenteren. Dit betekent dat je zelfs een beetje strategisch moet gaan nadenken want je wilt niet meer een kaal klein schip aankomen bij een eindbaas.

img_3d_fantasy_zone_ii_03

Er zitten acht levels in de game, dit lijkt misschien wat weinig maar met de moeilijkheid van deze shoot-em up is het een hele opgave om ze allemaal door te komen. Mocht je toch moe zijn van deze levels dan zit er in de 3DS versie ook een endless mode. Hier kom je terecht in Link Loop Land en speel je met Upa-Upa het broertje van Opa-Opa. Zoals je misschien wel kan raden moet je hier zo lang mogelijk in leven blijven en je highscore zo hoog mogelijk maken.

Naast de leuke kleurrijke uitstraling helpen ook de vrolijke deuntjes bij het geven van de juiste sfeer. De game heeft meerdere muziekjes en dat maakt het wel heel prettig om naar te luisteren. Niets is zo vervelend als de hele tijd een herhalend deuntje te horen.

review_cijfer_7.4Didi’s conclusie:
Ik ben blij dat mijn 3DS nog heel is, want dit spel haalt soms het bloed onder je nagels vandaan. Maar één keer geraakt mogen worden is toch niet meer van deze tijd? Maar het is dan ook een remake van een heel oudje en misschien is het goed om af en toe iets uitdagender spel te spelen. Ik ben blij met deze vrolijke remake die je lekker tussen door eventjes kunt spelen.

Kopen als je: Van een pittige game houdt en niet snel opgeeft.

+Kleurrijk
+Goude oude