De laatste dagen ben ik voor jullie naar de hel geweest en ik vond het helemaal niet leuk! Lees hier mijn ervaringen met Tormentum – Dark Sorrow.

Natuurlijk vindt niemand het leuk om naar de hel te gaan! Gelukkig heb ik een voorliefde voor metal muziek, horror en alles wat anders is, dus ben ik heel wat schedeltjes en enge kunstwerken gewend. Voor de game Tormentum – Dark Sorrow is dat maar goed ook want het zit vol duistere werelden, wezens en gewetensvragen.

img_Tormentum_01

Tormentum – Dark Sorrow is een point and click adventure game die je met verschillende puzzels en keuzes aan het denken zet. Je word wakker zonder verleden in een wereld die er beangstigend uit ziet. Gelukkig ben je niet alleen en zit er in een andere kooi een bepantserde reuze rat, voor een rat dan. Hij weet nog wel wie hij is en dat er thuis een gezin op hem wacht en vertelt je dat hij midden in de nacht is ontvoerd. Er is een ding wat je als speler wel weet en dat is dat je weg wilt uit deze hel!

img_Tormentum_06

Je bent dus in hel beland maar ja wie kan je dan nog vertrouwen en welke gruwelijke dingen staan je nog te wachten als je verder komt? De sfeer is zo goed neergezet dat je blij bent dat er tussendoor puzzels zijn om je op te concentreren. Voor de angsthazen onder ons wees gerust de game zit niet vol met schrikmomenten en als het je even teveel wordt sla je de game op en ga je op een ander tijdstip verder.

img_Tormentum_05

img_Tormentum_02

Weet jij zeker dat je altijd de juiste keuze maakt? Heb jij een geheel schoon geweten? Dat zijn vragen die je bij Tormentum – Dark Sorrow tegen gaat komen. Soms denk je dat je de juiste keuze maakt en dan blijkt dat wanneer het oordeel wordt geveld die ene beslissing je naar de verdoemenis stuurt. Wanneer je bij het laatste punt bent gekomen kijk je terug op je keuzes en hoor je het eindoordeel verdoemenis of verrijzing. Het leuke is dat je hierin echt tot denken wordt gezet over wat goed en slecht is. Vaak is het antwoord niet zo zwart-wit.

img_Tormentum_04

De duistere droomwereld van Tormentum – Dark Sorrow is geïnspireerd door werk van H.R. Giger, bekend van zijn werk in de film Alien en Zdzislaw Beksinski een Poolse kunstenaar die ondanks, volgens wikipedia, zijn grimmige schilderijen een erg humorvol karakter bevatte. Voeg bij dit grimmige artwork nog wat duistere muziek en je hebt de perfecte lijdensweg! De combinatie is echt geweldig goed gedaan ook de slotnummers zijn erg fijn om naar te luisteren.

img_Tormentum_03

Sam’s oordeel:
Tormentum – Dark Sorrow is een complete lijdensweg om je doorheen te slaan. Niet dat het zo slecht is maar juist omdat ze de duistere wereld goed hebben weten neer te zetten binnen de game. Ohnoo studio heeft de game echt met liefde gemaakt en dat merk je.review_cijfer_8.3

+ Prachtige artwork en de sfeer is goed neergezet. Personages zijn steeds weer verrassend en mysterieus.

– De puzzels zijn soms wat te makkelijk.

Kopen als: je duistere kunst kan waarderen en niet terugdeinst voor een aantal gewetensvragen.