In Oceanhorn: Monster of Uncharted Seas ga ik de wereld ontdekken met mijn zwaard op zak en een klein bootje om mee rond te reizen. Eens zien wat voor geheimen Arcadia voor ons in petto heeft!

Het eerste wat te binnen schiet als ik deze game zie is: Zelda. Met diverse voorwerpen zoals de potten, flesjes en de wapens die vrijwel exact hetzelfde lijken kan je hier niet omheen. Hoewel de Zelda-games een hoge standaard hebben gezet komt Oceanhorn goed in de buurt van het speelplezier van deze gameserie. Houd er echter rekening mee dat dit een kleiner spel is en dat het hier niet om een Zelda-game gaat! Oceanhorn is van oorsprong een game voor de iOS en is later uitgebracht voor de PC. Dan zou je denken dat het spel wel niet zo uitgebreid zal zijn, maar niets is minder waar! Het spel zit vol met avontuur en verassingen.

img_oceanhorn_monster_of_uncharted_sees_6

Het spel begint meteen met een cutscène over jouw vader, die je diep in de nacht achterlaat om het gevaarlijke monster Oceanhorn te bevechten. Het is de enige manier om jou veilig te houden, maar wanneer je vader niet meer terugkeert, zal je met alleen een notitieblok op pad gaan om je vader te zoeken. De startlocatie van je avontuur is het eiland van Hermit, die je avontuur op gang gaat helpen. Je leert kort een aantal controls kennen en mag het kleine eiland gaan verkennen.

img_oceanhorn_monster_of_uncharted_sees_1

Onder in beeld is een kaart te zien van de omgeving met wat details, zoals of er vijanden in de buurt zijn, of er kisten verborgen zijn in de regio en of deze gesloten of open zijn. Rechts boven in beeld is je uitrusting te zien zoals je wapens, magiespreuken en voorwerpen die je verzameld hebt. In het menu zijn alle uitdagingen van het eiland te zien, de hoeveelheid ervaringspunten je nog moet halen voor het volgende level en allerlei voorwerpen die je hebt gevonden tijdens je reizen.

img_oceanhorn_monster_of_uncharted_sees_3

Hoewel het spel niet bomvol met vijanden zit, zien de enkele vijanden die er wel rondlopen er niet zo beangstigend uit. Helaas onderschat ik de kracht van hun aanvallen en ga ik regelmatig een keer dood omdat ik toch denk dat ik het nog nét wel kan redden. Goede tactiek en wapens zijn noodzakelijk en gelukkig zijn er af en toe checkpoints waar je terugkomt als je dood bent gegaan. Tijdens je reis zal je ook eindbazen tegenkomen die je moet verslaan. Hoewel ze erg groot en beangstigend zijn, zijn ze met de juiste strategie wat makkelijker neer te krijgen. Zelfs met de juiste strategie is het wel opletten en je tijd nemen, want zodra je overhaast probeert het gevecht af te ronden zal je de vijand onderschatten en gaat het snel bergafwaarts met je kleine avonturier.

img_oceanhorn_monster_of_uncharted_sees_2

Eén van de mooiste onderdelen aan het spel vind ik het reizen naar de andere eilanden. Er zijn diverse eilanden die je kunt ontdekken door de ligging ervan te ontdekken op een eiland waar je al kunt komen. Ieder eiland draagt zijn eigen geheimen met zich mee en geeft nieuwe avonturen. Met de kaart in je bootje kan je een eiland kiezen en er vervolgens automatisch naartoe varen. Tijdens het varen kan je schieten op monsters, kisten en tonnen voor muntjes en ervaringspunten. Na een bepaalde hoeveelheid ervaringspunten verdient te hebben ga je een level omhoog en dat brengt mooie voordelen met zich mee zoals het maximum aantal bommen wat je met je mee kan dragen.

img_oceanhorn_monster_of_uncharted_sees_4

Een bezigheid om tussendoor mee aan de gang te gaan is vissen, en dan bedoel ik niet dat ik mijn pc even weg leg en naar buiten loop met een stok en een touwtje. In het spel kan je uiteindelijk een vishengel verdienen en dan kan je eindelijk gaan vissen naar de grote kanjers. In een speciaal logboek kan je de diverse soorten en de groottes vastleggen. Het is een minigame die je oneindig vaak kan doen en hoewel het voor eventjes leuk is ben ik er al gauw op uitgekeken. Geef mij toch maar de puzzels, eindbazen en verborgen kisten.

img_oceanhorn_monster_of_uncharted_sees_5

Hoewel Oceanhorn eigenlijk een iOS-game is geweest, is dit vrijwel nergens aan te merken. Met de nadruk op vrijwel, want het enige negatieve wat ik heb kunnen vinden aan deze game is dat de collision detection niet optimaal werkt. Als ik een beetje mijn best doe kan ik klem raken tussen kisten of midden in een hek terecht komen en dan vast komen te zitten. Speel je echter gewoon het spel zonder bewust vast te komen te zitten, dan zal je hier niet wat van merken. De graphics zien er prachtig uit, het spel speelt lekker weg en met sterke eindbazen heb je je handen vol met alle gevechten.

Sandra’s beoordeling:review_cijfer_8.4
Oceanhorn: Monster of Uncharted Sees bevat alles wat ik graag zie in een game: prachtige graphics, veel puzzels, verborgen geheimen en een interactieve grote wereld om uren in rond te dwalen. Het is dan ook niet verrassend dat dit spel je uren aan plezier kan bezorgen. Het is uitdagend, speelt lekker weg en heeft een goede verhaallijn, alles wat je nodig hebt voor een avond op Oceanhorn-jacht!

+ Uren gameplay door een uitgebreide wereld, veel puzzels en goed verborgen geheimen.
– Met een beetje pech kan je vast komen te zitten in een kist of tussen twee hekken.

Kopen als: je gek bent op avontuur en graag op zoek gaat naar verborgen geheimen.
Niet kopen als: je een Zelda-liefhebber bent en verwacht dat dit spel net zo uitgebreid zal zijn.

About DarkPendula

Dol op Nintendo en stiekem wil ze alle Amiibo nog verzamelen. Met de 3DS, Wii U, PlayStation 3 en PlayStation 4 heeft ze een aardige gameverzameling opgebouwd. Als het uit komt is ze aanwezig op verschillende persevents. Met een afgeronde opleiding Informatica wil ze graag zelf games gaan maken.

View all posts by DarkPendula