Donkey Kong heeft Pauline ontvoerd en jij zal haar moeten redden! Dit doe je door opwindpoppetjes van Mario, Princess Peach, Pauline en Toad over een parcours te leiden. De parcours zijn alleen nog niet af en jij moet door het plaatsen van voorwerpen het parcours afmaken, terwijl de opwindpoppetjes al lopen!

Wat mij meteen opvalt is dat het laadscherm tips laat zien over hoe het spel gespeeld wordt, hartstikke handig! Het eerste level begint erg makkelijk, maar is een goede manier om te begrijpen hoe het spel werkt. De bedoeling is dat je de opwind-poppetjes van Mario via een parcours naar een deur leidt en ondertussen zo veel mogelijk munten verzameld. Het parcours is alleen nog niet helemaal af en jij moet deze zo afmaken dat de Mario’s veilig bij de deur komen. Om het parcours af te maken zal je balken moeten plaatsen waar ze over kunnen lopen. Later in het spel komen er meer voorwerpen die je kunt gebruiken om de Mario’s te helpen zoals automatische loopbanden, blokjes die je kunt plaatsen als ondergrond, springplankjes en de welbekende groene pijpen uit de Mario-games.

img_mario_vs_donkey_kong_1

Tijdens het avontuur dat de opwind-poppetjes meemaken, onderweg naar de deur, komen ze gevaarlijke obstakels tegen zoals spikes en vijanden. Donkey Kong opwind-poppetjes kunnen je kleine Mario’s omhoog gooien waardoor ze op een andere verdieping van het level verder lopen, of ze worden door Donkey Kong meegenomen en dan zal je overnieuw moeten beginnen. Het is dus belangrijk dat je vooruit denkt over waar jouw Mario’s langslopen en wat er gebeurd als ze op een ander platform terecht komen. Voordat je de opwind-poppetjes laat lopen kan je al een aantal delen van het parcours invullen als je al balken hebt in je inventaris. Heb je deze nog niet dan zal je het parcours af moeten maken terwijl de poppetjes al rondlopen. Je zult vaak tegenkomen dat terwijl de poppetjes lopen voorwerpen weg moet halen en op andere plekken moet zetten om ze verder te leiden. Snelheid is hierbij soms belangrijk omdat de Mario’s anders misschien wel in de spikes vallen!

img_mario_vs_donkey_kong_2

In sommige levels zal je ook Princess Peach of Toad als opwind-poppetje krijgen naast de Mario’s. Als er één deur is zullen ze allemaal door deze deur moeten om het level te voltooien, maar als er meer deuren zijn hebben ze ieder hun eigen deur waar ze naartoe moeten. Een leuke uitdaging aan de levels is dat alle opwind-poppetjes zeer kort na elkaar door dezelfde deur moeten om het level te voltooien. Is je eerste Mario opwind-poppetje er al maar is een ander poppetje er nog niet? Dan heb je pech en mag je het nogmaals proberen. Het is dus de uitdaging alle poppetjes bij de juiste deur of deuren te krijgen en als er één deur is dan zullen de poppetjes bij elkaar moeten blijven om vlak na elkaar bij de deur te komen. Dit maakt het soms erg lastig om een level te voltooien, maar we zouden niet van puzzels houden als het allemaal te makkelijk was, toch?

img_mario_vs_donkey_kong_3

Bij ieder level zijn drie sterren te verdienen. Halen de Mario’s de finish dan verdien je één ster, pakken ze alle muntjes dan verdien je ook de tweede ster en als je dit zo snel mogelijk gedaan krijgt dan verdien je ook de derde ster. Bij iedere ster hoort een trofee en het belangrijkste zijn de gouden trofeeën die je krijgt bij drie sterren. Met deze gouden trofeeën kan je bonuslevels vrijspelen, maar hiervoor heb je wel genoeg gouden trofeeën nodig. Zo zal je steeds meer gouden trofeeën nodig zijn om het volgende bonuslevel vrij te spelen. De bonuslevels zijn beslist niet makkelijk en daarom een mooie uitdaging voor de echte puzzelaars en doorzetters.

img_mario_vs_donkey_kong_4

Naast alle standaard levels en de bonuslevels kan je ook de Workshop induiken om zelf levels te bedenken. Vol enthousiasme ging ik aan de slag, maar hoewel de levels zo simpel in elkaar lijken te zitten vond ik het toch erg moeilijk om zelf iets te bedenken. Heb je wel genoeg inspiratie en fantasie dan kan je jouw voltooide level uploaden naar de Community. Als mensen jouw level spelen kunnen ze je sterren geven als ze jouw level leuk vinden. Maar jij kunt ook andere mensen hun levels proberen door in de Community te kijken. De meeste levels zijn hartstikke creatief bedacht, sommige zijn erg moeilijk en anderen zijn wat makkelijker.

Sandra’s oordeelreview_cijfer_7.5
+ De puzzels zijn uitdagend maar vooral erg leuk.
+ De diverse bonuslevels die je kunt vrijspelen zorgen voor extra speelplezier.
+ Een grotere replay-waarde door het sterren en trofeeën systeem.
+ Zelf levels maken en uploaden naar de Community.
+ Levels van andere spelers spelen in de Community.
– Naast het intro geen verdere verhaallijn.

Ga deze game spelen als: je houdt van puzzelen en dol bent op een uitdaging.
Laat deze game liggen als: je verhaallijnen belangrijk vind in een game.

About DarkPendula

Dol op Nintendo en stiekem wil ze alle Amiibo nog verzamelen. Met de 3DS, Wii U, PlayStation 3 en PlayStation 4 heeft ze een aardige gameverzameling opgebouwd. Als het uit komt is ze aanwezig op verschillende persevents. Met een afgeronde opleiding Informatica wil ze graag zelf games gaan maken.

View all posts by DarkPendula