Waar PlayStation 3 en Xbox 360 eigenaren al in 2013 konden genieten en PlayStation 4 en Xbox One eigenaren in 2014, moesten de PC-eigenaren wachten tot april 2015. Gelukkig is hij er nu dan, Grand Theft Auto V voor de PC!

Grand Theft Auto V is een manier van leven. Het is een wereld in deze wereld. Het is soms mooi, soms lelijk. De zonsondergangen kunnen prachtig zijn, maar bepaalde buurten zijn verloederd en lelijk, wat ze eigenlijk stiekem weer mooi maakt, omdat ze uiterst zorgzaam zijn gemaakt. Ik merk dat ik, zelfs in de wereld in deze wereld, achter elke straatkat aan moet gaan om hoi tegen ze te zeggen en te pas en te onpas foto’s met mijn telefoon sta te maken… Welkom in Los Santos.

img_grandtheftautov2

Er waren eens drie mannen: Michael, Trevor en Franklin. Zij leefden elk ongestoord hun eigen leventje in Los Santos. Waar Michael ooit een bankovervaller was, is hij nu een familieman met een familie die behoorlijk naar de kloten is. Franklin is ambitieus en droomt groot. En Trevor is… Tja… Trevor. Gestoord, redneck en crimineel. Het lot brengt hun samen, maar hun toekomst ga jij bepalen. Word het een happy end voor iedereen? Of zul je afscheid moeten gaan nemen van één van deze heren? Samen met mensen als Lester zullen deze mannen in elk geval grootse dingen gaan ondernemen – net als op de consoles, want de single player campaign brengt qua inhoud niets nieuws.

img_grandtheftautov5

PC gamers kunnen wél eindelijk gaan genieten van uiteraard verbeterde graphics, resolutie (tot 4000), 60fps en meer. Het zijn de details waar het om draait, dat is, als je ze kunt draaien. Onder andere een goede grafische kaart is een must, maar voor de echte PC gamer zal dit geen probleem zijn. De vergezichten, de details van water, reflecties op glas, weer-effecten, schaduwen, de lak op je auto, verbeterde depth-of-field en draw-distance… En alles kun je uiteraard naar wens aanpassen en bekijken in third of first-person.

img_grandtheftautov6

Een ander nieuw ding voor PC-gebruikers is de Rockstar Editor. Met deze editor kun je in game, met één druk op de knop je gamplay opnemen, zowel in singleplayer als multiplayer en online delen. Heb je je vette stunt gemist? Dan kun je de replay knop indrukken, de scene opnieuw afspelen en opnemen. Ook kun je in de editor verschillende clips aan elkaar plakken of mixen, tekst toevoegen, of je favoriete muziek. Er zijn verschillende filters die je kun toepassen op je gefilmde materiaal. In Director mode maak je niet alleen je eigen clips, je regisseert ze ook. Locatie, tijd, weer, mensen of beesten, je kunt het zo gek niet bedenken of het kan aangepast worden in de Director mode. Daarna kun je je gemaakte video’s uploaden naar onder andere Youtube of Rockstar Social Club.

img_grandtheftautov1

Grand Theft Auto V Online is heerlijk chaotisch. Dat krijg je wanneer je met dertig man rond rent, zeker wanneer je niet in de passive mode zit. Je kunt meteen deelnemen aan de Heists gezien alle DLCs aanwezig zijn. Samen met vrienden een target uitschakelen of vliegtuig jatten, is een fijne bezigheid. Misschien iets minder fijn wanneer je de missie voor de zoveelste keer faalt. Daarnaast kun je ook racen en andere missies doen. Ondertussen levelt je karakter en verdien je geld. De laadtijden zijn soms erg lang en uiteraard zijn er de voorspelbare en minder voorspelbare bugs en glitches te vinden. Deze zitten overigens soms ook in de singleplayer, maar GTA V is ook gewoon zo groot, dat je er eigenlijk niet raar van moet opkijken.

img_grandtheftautov4

Heathers oordeelreview_cijfer_9.5

Of je nou in je auto lekker aan het rond cruisen bent terwijl je naar je favo station of eigen muziek luistert, geld naar strippers gooit, banken overvalt, of willekeurige mensen op straat neer knalt, er is voor ieder wat wils in Grand Theft Auto V. De wereld in deze wereld ziet er mooier uit dan ooit, en voor je uitgespeeld bent, ben je heel wat uren verder – als uitspelen al mogelijk is… Of je nou speelt met je keyboard en muis of een controller aansluit, het is maar net wat je beter ligt. Ik kan in elk geval voor geen meter vliegen met mijn keyboard. ‘DNF’ (Did Not Finish) zag er dan ook uiterst hilarisch uit, terwijl ik nog voor de start in de lucht hing te bungelen en geen meter vooruit of achteruit kwam. Schieten gaat mij dan wel weer beter af met de muis. Als je een PC gamer van het eerste uur bent is Grand Theft Auto V eigenlijk een moetje, maar zeker geen vervelende.

+ grafisch prachtig, eindeloze mogelijkheden, Rockstar Editor, humor, goed verhaal, veel speeluren
– bugs en glitches, laadtijden

Kopen als: Je een PC gamer in hart en nieren bent.