De meeste mensen zijn niet zo te spreken over remakes en rereleases, maar The Legend of Zelda is zo’n epische titel, dat je er moeilijk over kan klagen dat hij met verbeterde graphics op Nintendo 3DS verschijnt. Maar biedt deze uitgave wat de gamer echt wil?

Waar de meeste Zelda-games een hele optimistische, positieve toon hebben, is Majora’s Mask juist een wat duister verhaal. Aan het begin van de game komt er een gek figuur met een nog gekker masker om Link in een Deku te veranderen. Een Deku is een soort boomstammannetje, en het is heel erg raar om Links iconische groene muts te zien op een boomstam in plaats van Links hoofd.

IMG_MajorasMask_1

Een strakke deadline

Je krijgt meteen aan het begin van de game al een strakke deadline, je hebt namelijk drie dagen om te zorgen dat je bepaalde dingen regelt om van je boomstamkop af te komen. Probeer echter die deadline niet al te serieus te nemen, want voordat het zover is moet je eerst nog veel meer opdrachten doen. Gelukkig zijn dat kleine dingen, zoals een paar jochies zoeken in een stadje en leren hoe je bloemen kunt gebruiken om enorm hoog te springen. Elke persoon die je tegenkomt die wil iets van je, en je moet al die ballen in de lucht houden.

Nu zijn vrouwen natuurlijk heel goed in vijftien dingen tegelijk doen, dus dat doe je moeiteloos. Echter is Majora’s Mask wel een zoekgame, je bent best vaak aan het rondlopen zonder dat je echt exact weet waar je heen moet. Een kleine tip, pak de weinige Rupees die je aan het begin kunt krijgen wel op, want dan kun je bij een clowneske man maps kopen. Hoe briljant die soundtrack ook is, het is niet leuk om heel lang je tijd te verdoen met doelloos zoeken, want geloof me, de game is lang genoeg, je hoeft niet te rekken, bovendien moet je genoeg door de tijd reizen en ontdekken..

IMG_MajorasMask_2

Gelukkig ook een Zora

Dit klinkt allemaal niet zo positief, maar dat is het wel. Deze game is redelijk zwartgallig en zet je hard aan het werk, maar elke keer als iets weer lukt, dan ben je weer heel erg blij met jezelf en heb je direct energie om je in de volgende opdracht te storten. Het mooiste is dat Link niet alleen veranderd wordt in een Deku, maar bijvoorbeeld ook in een Zora. Uiteraard heeft elk ras zo zijn eigen specialiteiten, wat deze toch al heel gevarieerde game net even wat extra’s geeft.

Het is een pittige game, dus als je de iets nieuwere Zelda’s gewend bent, dan zul je waarschijnlijk schrikken van de moeilijkheidsgraad. Bovendien moet je niet alleen gefocust zijn op je bovenste scherm, want ook op je onderscherm is genoeg te doen. In de menu’s moet je soms zoeken naar items en het is essentieel om een goede inventory te hebben voordat je je weer in een dungeon-esque omgeving stort. Let wel op, als je besluit de tijd te tarten, dan ben je al je items kwijt. Niet zeggen dat ik je niet gewaarschuwd heb, he?

IMG_MajorasMask_3

Meer dan alleen visueel

Zoals aangegeven is de game grafisch opgepoetst, maar je kunt ook rekenen op wat kleine tweaks in de game zelf, waaronder nieuwe savepoints. Een zeer welkome aanpassing, want we zijn tegenwoordig zo gewend aan autosave, dat we op elke seconde van de game moeten kunnen opslaan. Gelukkig heeft Nintendo dat begrepen, dus kun je regelmatig een totempaal-achtige plek vinden om je voortgang op te slaan. Ik ben vooral heel erg gecharmeerd van het Bombers Notebook, waarin wordt opgeslagen wie je hebt gezien en wat ie van je wil. Normaliter ben ik niet iemand die steeds in menu’s gaat kijken hoe en wat, maar in deze game heb ik er regelmatig naar teruggegrepen.

Dit was al een hele bijzondere Zelda toen hij origineel verscheen, maar het feit dat hij op 3DS nog net even wat extra elementen heeft gekregen, maakt Majora’s Mask nu officieel een game om niet te missen. Hij speelt heel soepel op 3DS, ik had geen moment problemen met het vinden van de juiste knoppen. Je waant je echt even in een heel andere wereld als je deze game speelt en het is heerlijk om die Nintendo-magie van weleer opnieuw mee te maken. Of om die magie voor het eerst mee te maken, want Majora’s Mask is juist door die rarigheid de tand des tijds de baas.

IMG_MajorasMask_Box

Laura’s oordeelreview_cijfer_9.5
Majora’s Mask voelt op alle vlakken als een nachtmerrie. Het vreemde begin, die slechterik met dat gekke masker en dan ook nog Link die in een raar boommannetje verandert… Toch is deze game qua kwaliteit alles behalve een nachtmerrie; sterke gameplay, een goed verhaal en uitmuntende graphics, nu hij op 3DS uit is.

+ Geweldige graphics, een interessant avontuur door maskers en tijdreizen, goede storytelling
– Soms moet je dingen dubbel doen.

Kopen als je: genoeg geld op je bankrekening hebt, dit is een must-have voor zowel groentjes als veteranen.