Jouw schaduw volgt je altijd, het is jouw reflexie door een lichtbron, of je het nou leuk vind of niet. Maar wat nou als jouw schaduw wordt afgepakt? Daar gaat deze puzzelgame Shadow Puppeteer over, wat ben je zonder je schaduw? En hoe krijg je het weer terug? Je speelt een naamloze jongen die zijn schaduw is afgepakt door de slechterik: De Shadow Puppeteer. Zoek hem, versla hem en krijg je schaduw weer terug.

Het verhaal is vrij simpel toch? Maar nu begint het spel, alleen krijg je geen uitleg over de besturing en heb je geen idee wat je moet doen. Toen ik de knop escape indrukte, kreeg ik toch wat uitleg over de besturing, het jongetje beweeg je met de pijltjes en hij kan springen met spatie, maar je moet tegelijkertijd ook je schaduw besturen met de A- en D-knop en met je linker shift kan hij springen, het duurde een tijdje tot ik de besturing onder de knie kreeg. Vervolgens moet je beide, het jongetje en de schaduw, door de levels heen loodsen en een beetje puzzelen hoe jouw schaduw aan de andere kant van het level te krijgen en visa versa. Maar pas op, je kunt niet te ver uit elkaar gaan! Er zit een paarse lijn tussen jou en de schaduw en als je te ver weg loopt verandert de lijn en kan je zelfs dood gaan.

img_shadowpuppeteer_02

Het naamloze jongetje
De levels zien er mooi uit en tussen het contrast van schaduw en licht krijg je heel wat hersen krakende platformen op je pad. Door de moeilijke besturing kan dit soms erg frustrerend zijn. En ik moet eerlijk toegeven dat ik mijn computer minstens tien keer wel uit het raam heb willen gooien. Maar ondanks dat en het feit dat je een naamloos poppetje hebt dat ook nog eens niks zegt door het hele verhaal heen, stoorde het me niet en wou ik wel steeds verder spelen.
Waar zijn de checkpoints gebleven? Dit stukje heb ik echt gemist in de game, want je gaat namelijk vrij vaak dood en je moet weer een heel stuk opnieuw doen. Dat is erg vervelend en daar word je erg chagrijnig van. Ik bleef mijn pc maar weggooien en was er helemaal klaar mee, maar dan een paar minuten later betrapte ik mezelf er op dat ik hem toch weer opnieuw pakte en ik moest het ook echt van mezelf redden! Deze keer wel! En dan werd ik uiteindelijk toch weer enthousiast.

img_shadowpuppeteer_01

Conclusie
Als ik dit stukje zo terug lees, ben ik vrij negatief over het spel. Echter, ik vond het toch een goed spel met veel leuke puzzels. Dat ik de haren af en toe wel uit mijn hoofd wilde trekken, maakte het spel ook wel weer heel spannend. De uitwerking mag dan niet optimaal zijn, ik vind het wel een aanrader en hoop dat meerdere mensen dit spel gaan spelen en net zo amusant agressief worden als dat ik was. En als laatste zou ik het ook aanraden om het misschien met zijn tweeën te spelen, want dat maakt het een hoop minder zenuwslopend.
Shadow Puppeteer kopen? Online verkrijgbaar voor €16,99

Kimberley’s score:
Fun: 6/10