Het is tijd om mijn review over Dragon Age: Inquistion te schrijven. Wellicht hebben jullie door mijn blogs al een vermoeden wat ik ervan vond, of toch niet?!

Games zoals de Dragon Age serie vind ik heerlijk om te doen. Grote werelden, meerdere keuzes en een personage die je helemaal vorm kan geven zoals jij dat wilt. In zo’n game gaan dan ook uren tijd zitten. Helemaal wanneer je net als ik na verloop van tijd meerdere personages gaat maken om te zien hoe dat speelt en hoe andere keuzes uitpakken. Tot nu toe heb ik bij Dragon Age: Inquisition nog geen extra personage gemaakt en zitten er heel wat uren in mijn Qunari Mage, Jadzia.

img_DragonAgeInquisition_review_07

img_DragonAgeInquisition_review_03

Het verhaal
Ik beloof je geen spoilers, gewoon een introductie, you can trust me! Enfin, Dragon age: Inquisition speelt zich af, in het voor spelers van de Dragon Age reeks bekende Thedas. Tijdens een vredesoverleg tussen Templars en Mages is er een enorme explosie waardoor er een Breach is ontstaan. De explosie heeft vele slachtoffers gemaakt waaronder de Devine en vele mages en Templars. Een personage overleefd de explosie en dat ben jij! Terwijl je wakker wordt herinner je helemaal niets meer van de gebeurtenis. Op je hand is een symbool verschenen waardoor jij ineens de kracht hebt om de verschillende Rifts, die er over de wereld van Thedas verspreid zijn, te kunnen sluiten. Cassandra is de eerste die jou vindt, samen met haar en Leliana ga je de strijd aan tegen de rifts. Je probeert, in naam van de Devine, de Inquisitie te leiden en zo een einde te maken aan de oorlog tussen Mages en Templars.

img_DragonAgeInquisition_review_04

Keuzes
Het leuke aan de BioWare Dragon Age reeks is dat de game zich ontwikkeld naar aanleiding van de keuzes die je maakt, zo ook bij Dragon Age: Inquisition. Hoe het verhaal eindigt ligt aan jouw keuzes, lekker veel verantwoordelijkheid! Je bent dan ook niet voor niets de leider van de Inquisition. Wanneer je de eerdere games van de reeks hebt gespeeld kan je oude gameplay keuzes inladen zodat je verder kan in een Thedas gebaseerd op je eerder gemaakte beslissingen. Dit is gelukkig voor de beginnende Dragon Age: Inquisition speler niet noodzakelijk. Ook al heb je de eerdere games niet gespeeld, zijn er voldoende dialogen die je kan aangaan met personages om het verhaal van Dragon Age: Inquisition goed mee te krijgen. Dit geeft je een beeld van de wereld en de verschillende groepen die er te vinden zijn binnen Thedas. Wanneer je niet eerder een game zoals Dragon Age: Inquisition, dus een game met een grote wereld en verschillende groeperingen gespeeld hebt, kan het wel een beetje overweldigend zijn. Laat dit je niet tegenhouden om de game te gaan spelen want, de keuzes die je voorgelegd krijgt zijn duidelijk en geven je voldoende vrijheid om jouw game zelf vorm te geven. Je kan gemeen zijn, neutraal, positief en je mag zelf kiezen wie je wel en niet vertrouwd. Voor de romanticus onder ons is het zelfs mogelijk om te kiezen voor liefdespartner met een personage binnen de game.

img_DragonAgeInquisition_review_08

Draken
Terwijl ik mijn vorige blogs nog even nalas realiseerde ik me dat ik het nog helemaal niet heb gehad over draken! Naast de dialogen, de oorlog tussen Mages en Templars, verschillende demonen die uit rifts springen, zijn er ook draken te vinden binnen Dragon Age: Inquisition. Het zijn er zelfs tien, die allemaal oogverblindend mooi gemaakt zijn. Iedere regio heeft zijn eigen draak en zijn eigen kracht en zwaktepunt, elektriciteit, ijs, vuur et cetera. De ene draak is natuurlijk ook sterker dan de ander en de gevechten variëren dan ook enorm. Zorg ervoor dat je de juiste groep bij elkaar hebt voordat je een gevecht aangaat tegen een draak. Een tip van de sluier Iron Bull, de Qunari Warrior, heeft enorm veel ervaring met het verslaan van draken, niet zo’n slecht idee dus om hem mee te nemen als je op drakenjacht gaat. Sommige draken kan je pas vinden nadat je bepaalde quests hebt gedaan maar de beloning die ertegenover staan zijn dan ook groot, buiten het feit dat de gevechten erg uitdagend en mooi zijn.

img_DragonAgeInquisition_review_11

Meastro muziek
Wie al vaker mijn reviews heeft gelezen weet dat ik naast de gameplay ook enorm veel let op de graphics en muziek. Dit zorgt er bij mij voor of ik een game wel of niet leuk vindt om te spelen en in hoeverre ik me mee laat slepen. Omdat ik Dragon Age: Inquisition op mijn pc speel moest er uiteraard weer even wat gespeeld worden met de settings. Even het lak effect wegpoetsen en de vertraagde frames opkrikken. Dolenthousiast raakte ik toen alles voluit draaide op mijn PC en ik voor het eerst het bos in mocht wandelen van Ferelden. Ik had eigenlijk geen muziek nodig om me mee te laten slepen, het licht wat tussen de bomen door scheen om mijn personage heen, zorgde ervoor dat ik een gezongen heilige amen hoorde door een kinderkerkkoor a la Charlotte Church in haar betere jaren. Componist Trevor Morris heeft de soundtrack verzorgt van Dragon Age: Inquisition. De muziek van deze man kan je ook terug vinden bij televisie series zoals The Tudors en Vikings. Deze man weet hoe hij je moet laten meeslepen door muziek en zo ook binnen Dragon Age: Inquisition.

img_DragonAgeInquisition_review_10

img_DragonAgeInquisition_review_01

Extraatje
Naast de verhaallijn missies te spelen heb je onnoemelijk veel zijmissies binnen de game. Zoals je in een eerder alinea kon lezen heb je maar liefst 10 draken om te verslaan. Wanneer je rond loopt in de verschillende plaatsen kan je door een gesprek aan te gaan met een NPC extra missies krijgen zoals, het verzamelen van kruiden, het verzamelen van wol, vermiste soldaten terugvinden en nog veel meer. Hierdoor krijg je nog meer van de game te zien. Naast uren speelplezier in je eentje zit er ook een multiplayer modus in Dragon Age: Inquisition wat los staat van het verhaal lijn. In de multiplayer modus kan je met een groep van 4 spelers coöperatieve quests spelen. Je kan zowel met vrienden spelen als door de server samengestelde teams in snelle matches. Dit heb ik nog niet uitgeprobeerd omdat ik in mijn eentje nog veel te zien heb en beleven binnen Dragon Age: Inquisition.

img_DragonAgeInquisition_review_06

img_DragonAgeInquisition_review_09

Conclusie:
Het zal je door mijn geregelde enthousiasme binnen de eerdere blogs over Dragon Age: Inquisition, niet verbazen dat ik deze game iedereen aanraad. Vooruit, dit is niet helemaal waar. Wil je gewoon lekker onderuitgezakt op de bank een beetje racen? Dan heeft de game teveel diepgang, maar verslindt je boeken van bijvoorbeeld Raymond E. Feist, kijk je uit naar tv series als Game of Thrones, stond je net als ik ook om 12 uur ‘s nachts te wachten op de laatste Hobbit première, dan ga je deze game zeker weten tof vinden. Het bedrag wat je voor deze game betaald is ook belachelijk laag, als je bedenkt hoeveel gametijd je hierin kan stoppen. Op dit moment heb ik er ongeveer zo’n 60 uur inzitten en ben ik nog lang niet klaar. Er is naast de hoofdmissies heel erg veel te doen en er is binnen de game veel te zien. Nu is het tijd om zelf aan de slag te gaan! Hoe ga jij de Inquisition leiden?

img_dragonageinquisition_boxart

Sam’s Score:
Gameplay: 9,5/10