Met een rugzak waar menig brugpieper u tegen zegt, trekken Toad-baas en Toadette erop uit om schatten te zoeken. Helaas verloopt hun reis niet geheel als gepland en zal je ze een letterlijk een handje moeten helpen in Captain Toad: Treasure Tracker.

img_CaptainToad_4

Eigenlijk vind ik Toad-baas mega stom klinken en dus noem ik Toad-baas gewoon lekker Captain Toad. Zoals een goede Nintendogame betaamd moet de dame in kwestie, Toadette, gekidnapt worden. Gelukkig is Nintendo wel uit het jaar nul gestapt en worden de rollen halverwege de game omgedraaid. Toadette is helaas wel als eerste de lul en wordt meegenomen door de enorme vogel Wingo.

cttt_scrn_snapshot366_top

Captain-Toad zal zich door verschillende levels moeten puzzelen om zo verder te komen. De levels bestaan vaak uit vierkante blokken met verschillende thema’s waar je volledig omheen kunt draaien. De levels zijn dus 360 graden interactief. Soms wordt er van je verwacht dat je met je stylus op je Wii U gamepadschermpje aan wielen draait of objecten verplaatst en soms zit je als een enorme malloot op de bank tegen je Wii U gamepad aan te blazen om liften in beweging te krijgen.
Elk level heeft bepaalde verzamelobjecten en een geheime missie. Deze geheime missie krijg je pas te lezen nadat je de gouden kracht-ster in een level te pakken hebt. De missie kan bijvoorbeeld zijn: niet gezien worden door de Shy Guy’s in een level, een gouden paddenstoel vinden, of een bepaald aantal muntjes verzamelen en meer.

img_CaptainToad_2

Elk level heeft ook drie Superdiamanten. Wanneer je het level uitspeelt, de geheime missie haalt en alle Superdiamanten gevonden hebt, krijg je een kroonsticker voor het volledig behaalde level. Vaak moet je levels meerdere keren uitspelen. Soms mis je een Superdiamant en vaak weet je dus niet wat de geheime missie is, waardoor je het level nog een keer moet doorlopen.

Captain Toad: Treasure Tracker heeft drie episodes. De eerste twee episodes hebben achttien levels en de derde episode heeft achtentwintig levels. Er zijn ook nog een aantal bonuslevels. In episode een heeft Captain Toad in de hoofdrol, episode twee, Toadette en episode drie wisselt hun beide af. De levels bestaan uit bladzijdes uit een boek. Je kunt soms een stukje vooruit bladeren maar, sommige levels hebben een X aantal Superdiamanten nodig om verder te kunnen in het verhaal. Bonus levels verschijnen soms in het boek. Deze levels kun je een keer spelen en daarna niet meer. Wanneer je game over bent krijg je ook een soort bonuslevel.

img_CaptainToad_3

Captain Toad en Toadette hebben een lamp op hun hoofd. Sommige vijanden kunnen niet tegen het licht van de lamp. Het licht van de lamp laat ook verborgen schatten zien. De eerste episode vond ik persoonlijk wat simpel. Episode twee was al een stukje moeilijker en bij episode drie heb ik een aantal keer met mijn Wii U gamepad willen gooien. Wanneer je in een level vijf keer dood gaat krijg je aan het begin een “Onoverwinnelijk paddenstoel”. Wanneer je deze paddenstoel pakt, kun je niet door vijanden dood gaan. Van een level af vallen is wel nog steeds af te raden.

img_CaptainToad_1

De levels zijn allemaal erg verschillend hoewel er een paar bij zitten die op elkaar lijken. Zo zijn er zo’n drie levels met een draak, twee ervan zijn met Draggadon en zowel de mechaniek als het einde van deze levels lijken sprekend op elkaar. Ook zitten er een aantal tussenstukjes in de game die het verhaal vertellen, maar op de omgeving na zijn deze eigenlijk ook gerecycled. De meeste levels zijn wel origineel en erg leuk ingericht. Je maakt gebruik van “trekplanten” die soms muntjes of goodies verstoppen. Ze hebben wat weg van die groene LEGO plantjes. Ook zijn er wielen, trekschakelaars en andere vernuftige dingetjes om door een level heen te komen. Je wisselt ook nog af met levels waar je al zittend in een mijnwagentje doorheen gaat. Al met al veel variatie en behoorlijk wat speeluren.

cttt_scrn_touchrotateshelfstage_07

Over het algemeen heb ik mij zeer vermaakt met Captain Toad: Treasure Tracker. De muziek heb ik soms even uit gezet want dat gaat soms irriteren. De eerste episode heb ik uitgespeeld met in elk level een kroonsticker. Ik heb daarna de vaart erin gezet vanwege de review en ben ik niet steeds terug gegaan om de levels compleet uit te spelen. Toch was dit best moeilijk om te laten. Je zult jezelf dus nog vaak een level opnieuw zien spelen en sommige misschien tot in den treure, omdat ze wat moeilijker zijn. Een leuke game wanneer je zin hebt om te puzzelen en hij is ook nog geschikt voor het hele gezin.

img_Boxart_CaptainToadBoxartHeathers Score:

Gameplay: 9/10
Originaliteit: 9/10