Komen de ooit zo verslavende gevoelens voor World of Warcraft terug? Je leest het in mijn review van WoW’s nieuwste uitbreiding Warlords of Draenor.

In mijn pubertijd kwam ik in aanraking met de prachtige gamedeveloper Blizzard Entertainment en zijn geweldige games. Een van die games was Warcraft: Orcs & Humans en mijn hemel wat liet ik me meeslepen door de game! De opvolgers werden ook meteen weer aangeschaft en mijn liefde voor Warcraft groeide bij ieder nieuw deel. Bij World of Warcraft sloeg de liefde lichtelijk om naar een obsessie. De meeste uitbreidingen werden door mij met open armen ontvangen, alleen bij Mist of Pandaria had ik zo mijn twijfels.

De liefde voor World of Warcraft ebde langzaam weg en hoewel ik mijn subscription opzegde, kreeg ik het niet over mijn hart om de game ook te verwijderen van mijn harde schijf.

img_WoW_WarlordsofDraenor_034

Nu zijn we aangekomen bij de nieuwste uitbreiding: Warlords of Draenor. Al bij het zien van de eerste trailers wakkerde de liefde voor WoW al een klein beetje aan. Inmiddels heb ik al heel wat dagen weer gespendeerd in World of Warcraft met mijn nieuwe Orc hunter JadziaShachi en hebben jullie de afgelopen weken mee kunnen genieten van mijn avonturen binnen WoW. Nu is het tijd voor mijn eind oordeel, de review van World of Warcraft.

img_WoW_WarlordsofDraenor_033

Het verhaal
Als er iets is wat ze bij Blizzard Entertainment goed hebben begrepen, is het maken van prachtige cinematics. Korte filmpjes tussen de game door die het verhaal vertellen. Warlords of Draenor vind plaats in de wereld van Draenor, de thuisbasis van de Orcs. Garrosh Hellscream is ontsnapt uit de handen van de Pandaren en naar zijn thuiswereld gevlucht. Demon Lord Mannoroth probeert de Orcs daar te verleiden tot het drinken van zijn bloed waardoor ze corrupt raken, het verhaal van de eerste drie delen. Garrosh weet dit te voorkomen en verenigd de Orcs tot de Iron Horde. Hij maakt een Dark Portal die ervoor zorgt dat hij door tijd kan reizen en begint een oorlog op Draenor en bezet Azeroth.

img_WoW_WarlordsofDraenor_030

De grootste veranderingen
Met de uitbreiding zijn er een aantal veranderingen binnen de game. Wanneer je Warlords of Draenor installeert verhoog je het level niveau. In eerste instantie kon je jouw karakter laten levelen tot 90, nu is dit verhoogd naar 100. Dit zorgt ervoor dat spelers die al een tijdje level 90 karakter(s) hadden weer nieuwe uitdagingen hebben en een nieuw doel erbij, zo snel mogelijk level 100 worden. De Garrisson is een nieuwe toevoeging binnen de game. Dit is een thuisbasis die je zo kan indelen naar de behoefte van jouw karakter. Wanneer je bijvoorbeeld een hunter bent, kan je er een barn plaatsen voor je dieren, of als je skinning tot je vaardigheden hebt toegevoegd, een leatherworking shop plaatsen. Kortom echt een thuis waar je alles wat je nodig hebt kan vinden. Binnen de Garrisson heb je ook de ontzettend verslavende Garrisson missies. Je krijgt in de loop van het spelen verschillende followers die je kan inzetten bij de Garrisson missies. Met die missies groeit je Garrisson en kan je jouw thuisbasis uitbouwen tot een waar fort.

img_WoW_WarlordsofDraenor_032

De sfeer
Wanneer ik World of Warcraft met de nieuwste uitbreiding opstart kom ik gelijk in een nieuwe wereld terecht. Een van de oorzaken hiervoor is de geweldige muziek die je binnen deze game kan vinden. Je start de game op en er komen prachtige tonen je oren binnen die je meenemen op reis naar de plaatsen die World of Warcraft rijk is. In de game zelf veranderd de sfeer ook door de audio. Ben je in een besneeuwd berggebied, dan hoor je wind om je heen en hoor je jouw voeten wegzakken in de sneeuw. De dieren die je in het wild tegen komt hebben ook allemaal verschillende geluiden, wat het spelen binnen de game echter maakt. Als je een missie opent hoor je een scroll opengaan en als je een missie accepteert hoor je een bevestigende drum. Dit zorgt er bij mij al voor dat ik het gevoel heb echt een andere wereld in te stappen vol magie en mysterie. De verschillende plaatsen waar je komt hebben allemaal hun eigen unieke eigenschappen die ze prachtig maakt. Ik vind het zelf altijd lastig kiezen wanneer iemand vraagt welk gedeelte ik het mooist vind.

Soms word je ook volledig verrast binnen de game. Je bent onderweg naar een missie en moet door een diep bos heen wandelen en ineens beland je op een grote open plek vol met hoogte en diepte verschillen met een waterval en prachtig licht van de sterren. Toegegeven, het is grafisch gezien niet super realistisch en gedetailleerd, maar ze zijn erg goed in het neerzetten van sfeer op een eigen unieke stijl. Volle kleuren, ronde vormen, grote en hoge gebouwen, veel natuur en op de achtergrond altijd een beeld dat er in de verte ook nog prachtig natuur is om te ontdekken. Binnen de uitbreiding Warlords of Draenor heb je heel veel Orcs om je heen en zijn de gebouwen voornamelijk gemaakt van grove stenen, grote houten balken met enorme pinnen.

img_WoW_WarlordsofDraenor_029

Missies
Naast de Garrisson missies heb je uiteraard ook eigen missies die je moet gaan doorlopen. Nou is ‘moeten’ een groot woord, want als jij gewoon lekker rond wilt hangen in een tavern en biertjes drinken kan dit ook bij World of Warcraft en zijn nieuwe uitbreiding Warlords of Draenor. Als je wat van de wereld wilt zien en groeien naar de level 100, zal je ervoor moeten werken. Je hebt een aantal storyline missies van de verschillende gebieden. Wanneer je op een gebied klikt zie je hoeveel chapters je daar hebt binnen de storyline en hoe ver je al bent. Naast de storyline missie heb je ook andere minimissies binnen de game die je kan doen. Ik vind de missies met deze uitbreiding weer erg leuk om te doen en ze uitdagend. Er zijn veel verschillende missies variërend van ‘zoveel beestjes doden’, tot aan een elite vijand verslaan. Dat laatste kan soms nog best pittig zijn in je eentje en het doodgaan is dan niet zo leuk.

img_WoW_WarlordsofDraenor_031

Pets en mounts
Binnen de nieuwe uitbreiding zijn er ook weer leuke nieuwe dingen bijgekomen om te gaan verzamelen. Als hunter kan je een divers nieuw wild tam maken en trainen tot jouw battle pet. Dit vind ik persoonlijk erg leuk om te doen, een bepaald gebied in wandelen, een magisch dier ontdekken en hem dan tam maken zodat ik een leuk maatje erbij heb. Dan heb je nog de gewone gezelschapsdieren die je kan verzamelen. Binnen mijn guild heb ik een hoarder van pets zitten, nee niet ikzelf, al moet ik toegeven dat wanneer ik weer een schattige pet voorbij zie komen, ik mijn best moet doen om deze niet te kopen.

Er zijn met de nieuwe uitbreiding flink wat nieuwe pets bijgekomen en dit blijft ook groeien. Sinds de Mist of Pandaria uitbreiding kan je ook met je pet battles aangaan. Het zijn turn based battles waarbij iedere pet een eigen aantal unieke krachten heeft. Dan zijn er nog de handige mounts die je kan verzamelen. Dit zijn beestjes of voertuigen die je sneller van A naar B kunnen brengen. Hierin heb je mounts die bij je ras horen maar uiteraard kan je allerlei soorten mounts verzamelen. Er zijn mounts waar je zelfs met zijn tweeën tegelijk op kan zitten erg handig als je ergens heen wilt met een andere speler en je even koffie wilt maken.

img_WoW_WarlordsofDraenor_028

De dungeons in
Wanneer je niet zoveel geduld hebt als ik en je snel wilt levelen is daar een manier voor, de dungeons. Als je iedere dag even flink wat uren de dungeons in duikt kan je zo naar level 100 levelen. Er zijn ook heel wat nieuwe dungeons bijgekomen met de nieuwe uitbreiding en daarbij ook leuke elite vijanden om te verslaan. De dungeons zijn erg verschillend van sfeer maar allemaal uitdagend en leuk om te spelen. De spanning en snelheid waarop je vijanden en elite vijanden moet verslaan maakt het voor mij leuk. Uiteraard zijn de leuke epic items die je kan looten ook erg welkom en verslavend. De manier waarop je de dungeon in gaat is erg fijn geworden. Je kan vooraf instellen wat voor rol je wilt spelen binnen de dungeon team en welke dungeon je graag in wilt duiken. Daarna is het wachten en verder bezig gaan met je missies terwijl de dungeon finder de rest doet. Als de dungeon finder een dungeon en team heeft gevonden waar je bij past krijg je een uitnodiging en wanneer je accepteert ga je automatisch naar de dungeon toe.

img_WoW_WarlordsofDraenor_027

Conclusie
Mijn subscription zou overmorgen aflopen, maar ik heb zoveel plezier met Warlords of Draenor dat ik deze ga verlengen. De sfeer is goed neergezet. Ik wil de afloop van het verhaal weten en ik ben nog steeds geen level 100 dus genoeg te doen nog. De Garrisson missies zijn erg verslavend en gemakkelijk tussendoor te doen. Ik zit ook bij een hele fijne guild en inmiddels ben ik gepromoveerd tot guildmama om iedereen een warm onthaal te geven binnen de guild. Het is nog niet zo dat ik in mijn oude verslavingsrol bevind, al moet ik toegeven dat ik heel snel geneigd ben om even te kijken hoe het met JadziaShachi, de Garrisson en guild gaat. Is er nog een minpunt? Ja eentje, soms heeft Blizzard last van problemen met het inloggen. Gelukkig hebben ze een vrij snelle helpdesk en wordt dit vaak binnen 24 uur opgelost. Bij de lancering van Warlords of Draenor hadden veel mensen last van bugs binnen de game of lukte het zelfs niet eens de game binnen te komen. Blizzard heeft toen heel netjes iedereen extra speeltijd gegeven. Ik vond dat erg positief en ben inmiddels helemaal fan van World of Warcraft: Warlords of Draenor. Lok’tar Ogar!

img_wow_warlords_of_draenor_boxartSam’s Score

Gameplay: 9,5/10
Fun: 9,5/10