In een tijd waarin games vol bugs uitkomen, is het fijn om een solide Nintendo-titel te spelen. Super Smash Bros. was al een tijdje uit op 3DS, maar inmiddels is daar de Wii U-versie bijgekomen. Plus, de Amiibo zijn uit waarmee je de game op een ietwat andere wijze kunt ervaren. Hoe speelt dat?

Super Smash Bros. is een game waarmee je niet direct wegloopt, maar die je toch steeds blijft oppakken voor nog een gevechtje, en nog een, en nog een. Op de 3DS vonden we hem al top, maar in de Wii U-versie denken we de overtreffende trap te hebben gevonden van deze arena brawler.

Alles voor de graphics
Je kunt Super Smash Bros. uiteraard off-tv spelen, maar het is een beter idee om hem lekker op je televisie te spelen, want de kleurrijke personages die vanuit allerlei gamefranchises bij elkaar komen, stralen je huiskamer in. Het is een geweldige game om te zien, hoewel het soms best een uitdaging is om tussen alle linkse hoeken en rechtse stompen te onderscheiden wat precies wat is, Super Smash Bros. Wii U zit namelijk, zoals altijd, bomvol energie en actie.

IMG_SuperSmashBrosWU_1

Personages als Mario, Link, Peach, Kirby, Yoshi, Pikachu en nieuwkomers zoals Mega Man en de Wii Fit Trainer worden met z’n allen in een arena naar keuze gezet. Al die arena’s zijn heel verschillend, want ze zijn net als de personages gebaseerd op een kust en keur aan franchises. Het kunnen Nintendo-gameseries zijn, maar ook SEGA’s Sonic wordt bijvoorbeeld niet geschuwd. Het mooie is dat die arena’s geen stilstaande saaie omgevingen zijn, er zit een boel beweging in, je moet soms van platform naar platform springen om niet dood te vallen, of er razen auto’s voorbij die je voor je sokken willen rijden. Er gebeurt al veel in het scherm, maar de dreiging uit de arena’s zelf maakt het geheel nog net wat chaotischer.

Chaotisch op de positieve manier, want het is en blijft een geweldige gamefranchise en deze game is een van de beste spellen die er tot nu toe in verscheen. Het kost even wat tijd om gewend te raken aan alles wat er op het scherm gebeurt, vandaar dat ik je aanraad om eerst een tijdje met hetzelfde personage te spelen. Ik kan me voorstellen dat je, juist omdat er heel veel keuze is (ongeveer 40 stuks), moeite hebt niet meteen alles te willen proberen, maar om beter te worden in deze game is het aan te raden jezelf eerst te laten wennen met een personage.

Waar begin ik?
Wat ik zelf een klein nadeel aan deze game vind, is dat je in eerste instantie niet zo goed weet waar je moet beginnen. Het menu is aan de ene kant heel duidelijk, maar aan de andere kant ook heel vaag. Het is niet direct duidelijk welke modus nou de hoofdmoot is. Welke modus ook je ding is, elke heeft zo zijn eigen charme en het hangt van je persoonlijke smaak is wat je uiteindelijk al die vrije tijd gaat kosten. Het enige advies dat ik daarover kan geven is simpel: ga het gewoon spelen, probeer van alles uit en al gauw ontdek je dan waarschijnlijk toch dat het de online multiplayer is waar je moet zijn. Brawlen in je eentje is tof, maar er is niets mooiers dan het tegen gamers van over de hele wereld op te nemen en ze even goed in elkaar te rossen.

IMG_SuperSmashBrosWU_2

Je hebt niet veel knoppen nodig om een eind te komen, en waar de menu’s je kunnen afschrikken, is de besturing juist heerlijk simpel. Al doende kom je steeds meer mogelijkheden tegen en geeft de arena je nog grappige power-ups zoals wapens of een item waardoor je tijdelijk door het beeld heen stuitert als een grote schade aanrichtende tornado. Het draagt allemaal bij aan de fun in dit spelletje, al moet ik zeggen dat ik nog steeds de grootste moeilijkheidsgraad zie in het blijven staan op je platform. Sommige arena’s geven je maar een klein vechtgedeelte en een heleboel loze ruimte om in dood te vallen en niet alle personages kunnen zich goed herstellen wanneer ze eenmaal in die eindeloze luchtmassa zweven.

Amiibo in Super Smash Bros. Wii U
Waarover ik graag nog wil uitlichten, zijn de Amiibo. Amiibo zijn de figurines die Nintendo eind november op de markt bracht. Deze figuren zijn prachtig om te zien, ze zijn vitrine-materiaal, maar gamers zijn nog ietwat zoekende wat we er precies mee kunnen. In Hyrule Warriors geven ze je een item, in Mario Kart een speciaal kostuumpje (niet allemaal overigens), maar in Super Smash Bros is de Amiibo wat belangrijker. Hij kan namelijk dienen als een soort schaduwvechter. Je plaatst hem op het speciale Amiibo-scangedeelte dat al is ingebouwd in je Gamepad, en de game zal je vervolgens vragen de Amiibo een naam te geven, een kleurencombinatie voor de outfit te kiezen en vervolgens specifieke skills toe te dichten.

Je kunt je Amiibo trainen, zodat hij dezelfde vechtmethodes gebruikt als jij en vervolgens kan hij worden ingezet in de gevechten. Het is een beetje bizar, maar de Amiibo is dus niet direct bestuurbaar door jou, jij leidt hem alleen op om vervolgens te vechten in de multiplayer. Steeds scan je hem weer even op je Gamepad om hem te updaten na een goed gevecht, want hij kan uplevelen door goede prestaties te leveren in de gevechten. Het is een systeem waar je even aan moet wennen, maar het is wel een kick om jouw sidekick ass te zien kicken.

IMG_SuperSmashBrosWU_3

Uitdaging genoeg!
Al met al ben ik erg te spreken over zowel de game als de Amiibo, aangezien deze beiden pas echt tot hun recht komen op Wii U. Het enige minpuntje dat ik heb ervaren bij deze game, maar ook bij die op de 3DS, is dat er geen echte singleplayer verhaallijn is. Misschien ben ik ouderwets, maar ik houd ervan om lekker alles af te werken. Zelfs als de verhaallijn heel saai was en je uiteindelijk gewoon alle personages kunt spelen tegen allemaal, dan zou ik al tevreden zijn. Die checklist-achtige manier van gamen zou tof zijn en mis ik nu een beetje.

Gelukkig zijn er wel uitdagingen (140 stuks) om te spelen en er zijn trofeetjes te krijgen, evenals vechters vrij te spelen, er is dus absoluut genoeg te doen en daarom scoort deze game hoge ogen hier bij Female-Gamers. We hebben hem niet met de oldschool controllers gespeeld, maar met de Gamepad en de Remotes en dat beviel ons zeer goed. De laagdrempeligheid van deze game is best bewonderingswaardig, helemaal als je je eerst laat afschrikken door de energieke toestand in beeld. Singleplayer is niet de sterkste kant van Super Smash Bros. Wi U, maar menig gamer steekt die uurtjes graag in de multiplayermodus die simpelweg koning is.

IMG_SuperSmashBrosWU_boxLaura’s Score
Gameplay: 9/10
Graphics: 9/10