Op het gebied van dansgames acht ik me een expert, maar mede daardoor krijg ik ook vaak zinggames toegeschoven. Ditmaal is het SingStar Ultimate Party. Gelukkig voor mij, want ik houd er wel van om eens goed in een microfoon te blèren. Iets minder voor mijn huisgenoten…

IMG_SingstarUltimate_1

Ik kan niet mooi zingen. Erg jammer, want het kost me weinig moeite de teksten te begrijpen en te onthouden, tot aan de add-lips aan toe. Grappig, want verder is mijn geheugen een zeef. Hoe dan ook, SingStar Ultimate Party is een game die van je vraagt de juiste toonhoogtes op het juiste moment te halen. De tekst staat, net als bij een echte karaokemachine is, netjes onderin beeld.

Het is aan jou om niet alleen snel genoeg te zingen, maar ook hoog en laag genoeg. De uitspraak van de woorden is niet eens zo heel belangrijk, maar voor jezelf is het vaak wel makkelijk om de tekst onder de knie te hebben. Om je helemaal in de mood te krijgen, zie je in de achtergrond de originele clip. Erg gaaf, want waar je zie nou echt nog originele muziekclips op je televisie tegenwoordig?

IMG_SingstarUltimate_2

De tracklist bestaat uit 30 nummers met vooral zeer poppy melodietjes zoals “Call Me Maybe” en “Born This Way”, en slechts een paar oude bekenden als “Hello” en “No Scrubs”. Extra nummers zijn voor ongeveer 1,50 euro te koop in de Singstar Ultimate Party-shop. Nummers uit de vorige games kunnen worden overgezet op deze nieuwe game (maar alleen als ze in de PS4-winkel beschikbaar zijn).

Hoe dan ook moet je wel van popmuziek houden, want veel rock, hip hop en overige muziekgenres blijven wat achter. Je kunt daar moeilijk over klagen, want immers worden er ook in een karaokebar vooral popnummers gezongen, maar veel van deze liedjes heb je waarschijnlijk al te vaak gehoord.

IMG_SingstarUltimate_3

Mocht je al veel ervaring hebben met SingStar, dan weet je dit bovenstaande natuurlijk al. Echter, voor die mensen zal SingStar Ultimate Party niet de beste game in de franchise zijn. Hij voelt namelijk als stilstand. Er is simpelweg niet veel nieuws aan. Sterker nog, toffe modi van vroeger zijn uit de game gesloopt zoals de multiplayer waarin je een microfoon doorgeeft en online battles uitvecht. Natuurlijk kun je altijd nog wel met iemand wat samen zingen, maar er zit niet echt meer een uitdagend spelelement in.

Er is vooral gedacht in gadgets. Dat klinkt wat negatief, maar dat hoeft het niet per se te zijn. Wij zijn groot fan van het feit dat je niet per se een microfoon nodig hebt, maar dat je een app op je telefoon kunt downloaden waarmee je je mobieltje als microfoon kunt gebruiken. Wel zo makkelijk, want niet iedereen zal nog een microfoon hebben liggen. Daarnaast kunnen mensen via hun PlayStation Eye gedeeltes van hun nummers uploaden, zodat anderen de concurrentie kunnen bekijken.

We hebben weliswaar wat kanttekeningen geplaatst, want dit spel voelt als een uitgeklede versie. Maar verder is SingStar een grappige, solide en vrolijke game-ervaring die het altijd goed doet op feestjes. Zelfs mensen die beweren geen games aan te raken, laten zich meestal toch graag verleiden tot een liedje. Juist nu er geen ontkomen aan is omdat iedereen een smartphone heeft anno 2014, kun je veel plezier beleven aan deze game.

IMG_SingstarUltimate_Box

Laura’s score:

Gameplay: 6.5/10