Toen ik Persona 4 Arena: Ultimax binnen kreeg leek het mij een heel bizar vechtspel. Helaas, heb ik geen een van de voorgaande spellen gespeeld. Daarnaast begon ik de game  ook nog eens met een handicap: ik heb geen enkele titel uit de Persona-reeks gespeeld. Ultimax gaat verder waar Persona 4 eindigde, waardoor ik midden in de storyline viel.

Waar het verhaal voor de fans waarschijnlijk wel erg belangrijk zal zijn, waren het voor mij meer dubieuze gesprekken. Het was een hele kluif om door alle dialogen heen te klikken, het waren er echt heel wat. Op die momenten snakte ik constant naar de actie. De typische Japanse dialogen had ik op een gegeven moment wel gehad.

img_persona_4_arena_ultimax2

Toen ik eindelijk kon beginnen met het spelen van de gevechten, vond ik het eigenlijk best leuk. Het anime-achtige stijltje spreekt mij altijd wel aan. Wat mij direct opviel, is dat de actie van het scherm af spatte en geen moment stopte. Er zijn ontzettend veel werelden waarin de gevechten zich afspelen. Het is een leuke afwisseling. De magische knokpartijen maken een hoop goed, wat ervoor zorgt dat de game aantrekkelijk blijft om te spelen.

Gelukkig heeft deze game voor mij een tutorial en challenge mode. Voor beginners zoals ik is dit echt een aanrader. Elke speler speelt anders. Door de tutorial te spelen leer je alle basis knoppen goed kennen. Je hebt heel veel keuze aan speelbare karakters, elk karakter heeft zijn eigen manier van vechten. Ultimax bevat ook een hele reeks van online en offline modi. Voor de online modus, krijg je player matches, ranked matches en de lobby, waar je rond kunt dwalen, praten met andere spelers en ze bevechten. In de offline categorie, krijg je de Story Mode, Arcade Mode, Score Attack, een Versus Mode voor de lokale gevechten, Lesson Mode aan de spelers over de systemen van het spel een standaard Training Mode voor de praktijk. Door de Challenge Mode te spelen, voltooi je karakter specifieke moves en combo’s in een toenemende moeilijkheidsgraad.

img_persona_4_arena_ultimax

De Golden Arena is de modus die het meest interessant is voor mij. Hierin verdien je punten, waar je uiteindelijk je personage verder kan ontwikkelen. Ooit heb ik dit eerder gezien in een Street Fighter game, best een leuke modus. Door middel van deze optie, brengt het de diepgang, die ik zoek in een game.

Conclusie
Wie geïnteresseerd is in Persona 4 Arena: Ultimax voor de gevechten zal tevreden zijn met wat er aangeboden wordt in de game. Voor de fans die nieuwsgierig zijn naar het verhaal, zullen meer genieten van deze game. Persona 4: Arena Ultimax is een solide vechtgame. De sterke visuele stijl is erg gaaf om te zien. Het is leuk in combinatie met de nostalgische soundtrack, het creëert een bijzondere sfeer. De game is een traktatie voor gamers, die van Japanse vechtgames houden.

img_persona_4_arena_ultimax_boxMirjam’s score

Fun: 7/10
Levensduur: 6/10