Men neme Donkey Kong Country, Super Mario bros., Paper Mario en Sackboy, gooit het in een grote ton, even schudden en tada! Paper Monsters Recut is een feit.

Paper Monsters Recut is een vrolijke 2D platformer met een schattig papieren poppetje in de hoofdrol. Hoe hij eigenlijk heet is mij een raadsel maar dapper is hij in elk geval wel. Je loodst hem door verschillende levels en ook verborgen levels, allemaal gemaakt van papier en vol papieren vijanden.

De besturing is simpel. Druk op ‘X’ om een level in te gaan, druk op ‘Y’ om te rennen en ‘B’ om te springen. Ook kun je extra hoog springen door twee keer ‘B’ achter elkaar in te drukken. Verder krijgt onze naamloze held ook in sommige levels een laserpistool tot zijn beschikking. Daarnaast veranderd hij soms in een papieren helikopter, duikboot en krijgt hij soms een jet pack om en een ruimtehelm op zijn hoofd.

In elk level kun je maximaal drie paperclips verzamelen. Ook verzamel je zilveren knopen en punten door vijanden te verslaan of gewoon door het level te lopen. Er is ook in elk level een gouden knoop te vinden die soms goed verstopt zit! Daarnaast kun je levens vinden en health. Wanneer je door vijanden geraakt wordt gaat er wat van je leven af. Na drie keer geraakt te worden ga je dood en ontplof je in een confetti vuurwerk, wanneer dit gebeurt spawn je weer in een level bij een opslagpunt, wat vaak bij een papieren windmolentje is. Als je al je levens verspilt hebt en dus helemaal dood bent kom je weer aan het begin van een level terecht.

Elk level ziet er weer anders uit. Er zijn verschillende thema’s door de game heen. Er is een Western thema, ruimte thema, jungle thema, winter thema, etc. Ook zijn er verborgen levels. Deze verborgen levels heten Super Sweet Secret Bonus levels en zijn lekker roze en zoet. Sommige levels kun je alleen spelen wanneer je genoeg gouden knopen of paperclips verzameld hebt. Aan het einde van elk level beland je op een podium en krijg je je verzamelde knopen, punten en paperclips te zien.

De vijanden in de game zien er super schattig uit. Papieren draakjes en dino’s zullen in de lucht vliegen en over de grond lopen. Sommige vijanden zullen je bestoken met pijltjes of gifballen maar, door een keer op ze te springen zijn ze verslagen. Ook kun je ze, wanneer je deze tot je beschikking hebt, neerschieten met je laserpistool of duikboot torpedo’s.

Ook zijn er bazen in de game. Deze vergen een iets andere aanpak om ze te verslaan. Vaak is op ze springen niet genoeg en hebben ze meer afweergeschut in hun bezit. Je kunt sommige bazen verslaan met speciale wapens in het baaslevel maar soms is ontwijken tot ze naar je toe komen de tactiek.

Wat voor speciaals hebben de levels nog meer? Zoals ik al zei verander je soms in een duikboot of helikopter. In de duikboot levels ben je onder water en de helikopter levels vragen veel van je vliegkunsten. In het Winterwonderland gebied wordt je soms op een slee gezet en ga je al glijdend door een level terwijl je over gaten en vijanden springt.

Paper Monsters Recut heeft veel weg van verschillende bekende 2D platformers. Toch heeft de game zijn eigen stijl en zijn eigen verrassende afwisselingen. De game is ook erg leuk en geschikt voor kinderen, hoewel sommige stukjes best pittig zijn. Je kunt maar met een speler spelen. De vrolijke themalevels en het schattige papieren poppetje zijn leuk maar veel verhaal zit er verder niet omheen en dat is wel jammer.

img_Boxart_papermonstersBoxartHeathers Score:

Levensduur: 7/10

Totaalscore volgens reviewer: 7.4