Het wachten op Kingdom Hearts III voor de next gen consoles zal nog even duren, en hoewel ik vol spanning de tijd proberen te verdrijven komt Square Enix met Kingdom Hearts 2.5 Remix. Natuurlijk een prachtige manier om de tijd te vullen met een diepe duik in het verhaal en de hele ervaring die ik vroeger bij de PS2 voelde. Wat heeft Kingdom Hearts 2.5 Remix mij te bieden ten opzichte van de vorige versies, en kan je als nieuweling beter de originele losse games opsporen of is een Remix een ideale oplossing?

Zodra ik de game opstart is meteen één van de interessantste toevoegingen te zien in het menu: in Kingdom Hearts 2.5 Remix kan je namelijk niet alleen genieten van Kingdom Hearts II Final Mix, maar ook van Kingdom Hearts Birth by Sleep Final Mix en Kingdom Hearts Re:Coded. Ik start met mijn favoriet van het stel en natuurlijk het pareltje van deze Remix: Kingdom Hearts II Final Mix.

img_kingdom_hearts_2,5_remix_1

Kingdom Hearts II Final Mix
Hoewel het origineel al prachtig was voor zijn tijd, valt toch te zien dat deze versie HD geremasterd is. De personagers zien er wat gelikter uit en ook de cutscènes zijn aangepakt. De kleuren spatten van mijn tv terwijl ik denk aan de momenten die ik met mijn PS2 heb beleefd. De wereld waarin Sora en de andere personages hun avonturen meemaken is ook enigszins aangepakt, maar dit valt toch een beetje tegen. De wereld heeft minder details als ik had verwacht en doordat het beeldratio is aangepast van 4:3 naar 16:9 voelt de wereld ook leger aan. Het extra zicht wat je hebt in deze opgepoetste versie zorgt ervoor dat het allemaal wat kaler lijkt, terwijl er geen onderdelen uit de originele game zijn verwijderd. Dit komt waarschijnlijk ook door het feit dat wij tegenwoordig levendige werelden gewend zijn vol details en voorwerpen die de wereld echter laten aanvoelen.

Het bekende lange intro dat in de originele Kingdom Hearts II zit, is ook in de Remix gewoon te vinden. Helaas voor hen die dit het zwaarste onderdeel van de game vonden, want je zult even flink moeten doorbijten voordat je weer aan de gang kan met Sora, Donald en Goofy. Qua gameplay is deze nieuwe versie net zo prachtig als het origineel. Het speelt lekker weg al voelt het soms wat langzaam aan door het interactiemenu wat je gebruikt door het spel heen. Een belangrijke reden om voor deze Remix te gaan is onder andere de nieuwe content zoals nieuwe boss battles, die al aanwezig waren in de Japanse versie maar nog niet eerder voor Europa waren verschenen. Tijdens het spelen is het de moeite waard om de tv flink wat harder te zetten, want de originele prachtige muziek is grotendeels aangepakt en galmt indrukwekkend door de kamer.

img_kingdom_hearts_2,5_remix_4

Kingdom Hearts Birth by Sleep Final Mix
Naast Kingdom Hearts II bevat de Remix ook Kingdom Hearts Birth by Sleep Final Mix. Deze PSP game is enigszins omgebouwd zodat deze lekker speelt op de PS3. Er valt wel te merken dat het oorspronkelijk voor een handheld gemaakt is. Grafisch is het echter prima voor elkaar, al is het natuurlijk niet zo adembenemend als Kingdom Hearts II. De gameplay voelt anders aan omdat dit origineel een PSP game was, het speelt wel fijn maar ik ben niet echt verkocht. De multiplayer functie die op de PSP beschikbaar was is omgezet naar een singleplayer, jammer maar wel begrijpbaar gezien het opzetten van een multiplayer variant voor de PS3 een hele klus zou zijn geweest. Toch zou ik voor deze game liever mijn PSP weer uit de kast pakken.

img_kingdom_hearts_2,5_remix_3

Kingdom Hearts Re:Coded
Tsja, dan komen we bij de laatste game aan, als je het een game kan noemen. Van gamen is namelijk niets meer over. De gameplay heeft plaats gemaakt voor cinematic die de hele verhaallijn uitdiept. Omdat dit origineel een Nintendo DS game is geweest was ook deze game volledig omzetten naar PS3 variant veel werk, de ontwikkelaars hebben de keuze gemaakt om dit dus niet om te zetten. Het voordeel van dit deel in de Remix is dat er veel extra verhaal is toegevoegd die nog niet eerder vertoont zijn. Het geeft meer diepgang over de verhaallijn die door de jaren heen erg complex is geworden, en de nieuwe scènes zorgen voor meer duidelijkheid. Voor de echte fans misschien interessant om toch te bekijken, voor hen die nieuw zijn in de serie zou ik aanraden om eerst gewoon lekker te gamen. Je verdiepen in de verhaallijn kan altijd nog.

img_kingdom_hearts_2,5_remix_2

Ondanks dat het merendeel van de hele Kingdom Hearts serie nu geremasterd is en op de ps3 is verschenen, heeft het het oude gevoel behouden. De collectie is een echte aanrader voor fans die willen genieten van de nieuwe graphics en niet te vergeten de nieuwe content! Ook voor nieuwe gamers die deze serie voor het eerst willen proberen is deze Remix een echte aanrader. Waarom alle losse games bij elkaar zoeken, de consoles en handhelds regelen als je de hele serie in twee remixes kan halen? Betere graphics, muziek, aangepaste gameplay, nieuwe conent en natuurlijk voor de verzamelaars de trophy’s, wat wil je nog meer? Laat deze Remix liggen als je volle levendige werelden verwacht of compleet nieuwe gameplay. Het is en blijft een opgepoetste game, maar zeker de moeite waard! De games hebben uiteindelijk het gevoel behouden van de PS2 game en de PSP game, en dit is niet negatief. De originele versies waren gewoon super goed en razend populair. Je komt met deze Remix weer even in dat gevoel van vroeger terecht, en voor nieuwe gamers is dit hét moment om de serie te proberen.

img_kingdom_hearts_2,5_remix_boxartSandra’s Score:
Fun: 9/10
Levensduur: 8/10
Originaliteit: 6/10

Totaalscore volgens reviewer: 7.8

About DarkPendula

Dol op Nintendo en stiekem wil ze alle Amiibo nog verzamelen. Met de 3DS, Wii U, PlayStation 3 en PlayStation 4 heeft ze een aardige gameverzameling opgebouwd. Als het uit komt is ze aanwezig op verschillende persevents. Met een afgeronde opleiding Informatica wil ze graag zelf games gaan maken.

View all posts by DarkPendula