De game waarbij een aantal mensen zich afvroegen: ‘als ik hem al gespeeld heb op de PlayStation 3 of Xbox 360, moet ik hem dan nog wel halen voor mijn PlayStation 4 of Xbox One?’ Lees hier wat ik van de game vind.

Ongeduldig was ik aan het wachten tot ik mijn exemplaar van GTA V binnen zou krijgen. Ik moest eerst een klein meisje naar bed brengen want GTA V is niet geschikt voor haar nog onschuldige kinderoogjes. Diezelfde week heb ik al heel wat ouders informatie over de game gegeven, dan hun kinderen hun hadden verteld. “Nee mevrouw, GTA V is niet alleen rondjes rijden in een stad” en “Ja meneer, wanneer uw dochter GTA V speelt, kan ze zien dat sommige vrouwen hun geld verdienen door schaars gekleed te dansen voor enge meneertjes”. Ik zeg er ook altijd eerlijk bij dat mijn eerste ervaringen met GTA ook inhield dat ik de kapper en kledingwinkel bezocht en om aan geld te komen, ik rijk uitziende voetgangers omver reed. Terug naar mijn Xbox One exemplaar van GTA V.

First Person Modus
De grote onthulling was uiteraard dat je in de PlayStation 4 en Xbox One versie van GTA V kon spelen in een First Person Modus. Nu speel ik standaard al liever Third Person, maar uiteraard was ik wel nieuwsgierig naar de First Person Modus. Wanneer ik de bekende bankoverval scene speel merk ik dat in de First Person Modus er veel op me af komt. Dit is waarom ik vaak First Person Modus niet fijn vind, ik heb altijd het gevoel alsof ik iets achter me of naast me mis. Ondanks dat vind ik het er wel mooi uit zien en kan ik me voorstellen dat spelers die graag alles beleven in First Person, dit een toegevoegde waarde vinden binnen de game. Wanneer je de telefoon oppakt lijkt het inderdaad alsof hij in je hand ligt en je komt ook dichter bij de NPC’s binnen de game.

img_gtav_xone_07

De Graphics
Inmiddels begint mijn Xbox One collectie aardig te groeien en heb ik met een aantal games al gemerkt wat game developers kunnen bereiken met de kracht van een Xbox One. Ik verwachte op grafisch gebied best veel van GTA V en was dan ook erg benieuwd hoe de game er in game uit zou zien. Heel eerlijk gezegd was ik een klein beetje teleur gesteld. Toegegeven de omgevingen zien er realistischer uit, zo af en toe komt er een rendier voorbij gewandeld of straatkat. Er zijn veel details in het straatbeeld en ook de weersimulatie is erg goed gedaan. Toch vind ik dat mijn personages en NPC’s binnen de game er een beetje hoekig uit zien. Daar staat wel tegenover dat er enorm veel details te zien zijn zoals littekens, pukkels en huiduitslag. Misschien moet ik dus gewoon wat minder PC gamer verwend doen en toegeven dat, voor de grote open wereld binnen GTA V het er grafisch gezien echt op vooruit is gegaan.

img_gtav_xone_03

Turn up the bass
De muziekzenders zijn binnen GTA V voor de PlayStation 4 of Xbox One enorm uitgebreid. Dit vind ik een dikke plus binnen mijn GTA V exemplaar. Ik hou enorm veel van verschillende muziek en het is dan erg leuk om te scrollen tussen de verschillende radio’s binnen GTA V. Voor iedere stemming is er een muziekzender te vinden en er word zelfs binnen een missie met Trevor gegrapt over de muziekstijl die hij te horen krijgt wanneer hij in een auto stapt. Laten we het erop houden dat onze Trevor liever wat stevigere muziek luistert wanneer hij wraak wil nemen op wat concurrentie in de omgeving.

img_gtav_xone_06

Eindeloos spelen
Wanneer je GTA V al op de Xbox 360 of PlayStation 3 hebt gespeeld weet je dat je kan switchen tussen de drie hoofdpersonages Franklin Clinton, Trevor Philips en mijn favoriet Michael De Santa. Dit verloopt erg soepel en maakt de game nog groter en leuker om te spelen in mijn beleving. Uiteraard is er een hoofdverhaal maar door af en toe te switchen van personage kan je ook meer te weten komen over de personage en speel je kleine verhaallijnen binnen de game. Persoonlijk krijg ik het enorm te doen met Michael, wat een vervelende en ontzettend verwende kinderen heeft hij toch! GTA V zou geen GTA titel zijn wanneer je niet even naar de kapper gaat of je auto even een upgrade geeft bij de lokale garage. Dit is iets wat ik altijd leuk heb gevonden binnen de GTA titels. Naast de missies die soms erg pittig zijn even wat ontspannen rond rijden en op zoek gaan naar de mooiste auto.

img_gtav_xone_04

GTA Online
De eerste dagen was het een beetje lastig om op de server van GTA Online te komen. Gelukkig is het me uiteindelijk gelukt en mocht ik een karakter maken om de wereld te betreden. Door een account aan te maken bij de Rockstar games Social Club kan je naast de vorderingen van de hoofdpersonages ook de vorderingen zien van je eigen gecreëerde personage. Mijn personage is uiteraard een zelfverzekerde vrouw met een geweldig outfit, coole headphones en retro zonnebril op haar neus. Binnen GTA Online kan je verschillende jobs vinden om samen te doen of alleen. Er zijn missies, deathmatches, parachuting en nog veel meer jobs om te doen. Hiermee kan je leuke items verzamelen die je dan weer kan gebruiken binnen de game. Het idee vind ik op zich leuk al ben ik nu nog lang niet uitgespeeld met Trevor, Franklin of Michael. De Social Club is sowieso erg leuk en handig om te gebruiken. Een van de leuke dingen binnen de Social Club is Snapmatic. Hiermee kan je mooie screenshots binnen de game maken en delen. Ondanks mijn gezeur over hoekige personages zijn er wel mooie scenische beelden te fotograferen. Wanneer je dan toch bezig bent vergeet dan ook niet de handige app iFruit te downloaden op je smartphone. Hierin vind je handige informatie binnen de game.

img_gtav_xone_05

Wel of geen next gen versie kopen?
Is GTA V de moeite waard om te kopen voor de Xbox One of PlayStation 4 wanneer je deze al gespeeld hebt? Dit is een vraag die ik niet even simpel kan beantwoorden. Ik kan me voorstellen dat wanneer je GTA V met DLC’s al op je PlayStation 3 of Xbox 360 hebt, je niet weer 70 euro wilt gaan neerleggen voor wat extra’s in de game. Een digitale upgrade versie voor spelers die de game eerder al hadden zou mooier zijn geweest. Daarentegen ben je waarschijnlijk ook fan van de GTA serie en zijn er flink wat verbeteringen binnen de game. Voor het eerst kan je de game ook in First Person Modus spelen wat bij de ene missie fijner is dan de andere. De DLC’s zitten er allemaal bij en je bent gegarandeerd weer uren bezig met de game. GTA Online is een leuke extra functie waarbij je als een eigen personage in de wereld van GTA kan stappen. Had ik al verteld dat er een flink aantal muziekzenders zijn bijgekomen om naar te luisteren?

img_gtav_xone_01

Ik vond het weer erg leuk om de wereld van GTA V in te mogen stappen. De First Person modus was voor mij niet echt weggelegd. Ik betrapte me er vaak op terug te gaan naar het vertrouwde en overzichtelijke Third Person Modus. GTA V is ontzettend groot en biedt je enorm veel speeluren in een open wereld. De karakters van de personages zijn goed uitgewerkt en je kan naast de hoofdmissies nog flink groeien met de personages door de kleinere missies met ze te doen. Daarnaast is het gewoon heel erg leuk om even legaal een crimineel bestaan te leiden binnen de digitale wereld. Wanneer ik klaar ben met Trevor, Michael of Franklin ga ik met mijn digitale en wat criminelere Jadzia personage de wereld van GTA Online vaker bewandelen.

img_gtav_xone_boxartSam’s Score
Gameplay: 9/10
Fun: 9,5/10