Darkness Within 1: In Pursuit of Loath Nolder is een point-and-click puzzle horror adventure met spannend verhaal en hersenkrakers waar je U tegen zegt.

Misschien heb je ooit wel eens van Howard Phillips Lovecraft gehoord. Hij was een horrorschrijver rond 1917-1936. Mensen als Stephen King zien zijn werk als een inspiratiebron. De verhalen van Lovecraft zijn geïnspireerd op zijn eigen nachtmerries en gaan vaak over sektes en verboden kennis. De game Darkness Within 1: In Pursuit of Loath Nolder maakt gebruik van zijn verhalen door hun eigen draai eraan te geven en laat Lovecraft terugkomen in onder andere de laadschermen, met quotes van zijn hand. Voor de rest is het voornamelijk een tribute.

img_darkness_within1

De game Darkness Within 1: In Pursuit of Loath Nolder verscheen origineel in 2007, maar heeft nu een opknapbeurt gehad. De game is verkrijgbaar via Steam en dus kun je er ook Steam Achievements mee krijgen. Binnenkort zal ook het vervolg (Darkness Within 2: The Dark Lineage) op Steam verschijnen in een nieuw jasje.

Hoewel de game “horror adventure” genoemd word is het toch meer een soort thriller/adventure. Er zit ook wel wat horror in, maar meer psychologisch door je op bepaalde momenten te shockeren of aan het denken te zetten. Darkness Within heeft, op twee momenten na, niet echt schrikmomenten. De game valt dus ook niet in het straatje Amnesia en Slenderman. Je moet veel lezen, goed opletten, goed nadenken en slim zijn.

img_Darkness_Within2

In de game volgen we detective Howard E. Loreid. Howard moet de moord van Clark Field zien op te lossen en de voortvluchtige Loath Nolder zien te pakken. Field stond bekend om zijn betrokkenheid bij het occultisme. Helaas beland Howard in vreemde en onverklaarbare situaties en zijn verhaal zal veel kronkels en zogenoemde mindfucks bevatten. Op een gegeven moment zal Howard geschorst worden, maar dit weerhoud hem niet er niet van om het mysterie op te lossen.

In de game heb je de keuze om hints aan of uit te zetten, of ze altijd te laten zien. Je gaat als een echte detective te werk en moet foto’s vergelijken met de werkelijkheid en aanwijzingen zien te vinden. Je zult ook objecten verzamelen zoals sleutels. Ook zal er veel papierwerk bij komen kijken zoals echt politiewerk betaamd, maar in dit geval gaat het om lezen en aanstrepen van hints in brieven, aktes en andere leesbare documenten. In je menu kun je je taken bijhouden en taken die je af hebt kun je ook terugzien. Ook kun je voicemails of telefoongesprekken terugluisteren.

img_Darkness_Within4

In de game kan je in elk gebied 360 graden rondkijken en ik denk dat dit soort point-and-click games het wel eens heel goed zouden kunnen gaan doen op de Oculus Rift. De muziek in de game maakt het extra spannend, dus hoewel er geen schrikmomenten in zitten, is er wel steeds een spanning. Niet alle dialogen zijn ingesproken maar de dialogen die dit wel zijn worden soms wel wat cheesy gebracht.

img_Darkness_Within3

De graphics zijn iets verbeterd vergeleken met de versie uit 2007 maar ze blijven wat “mwah”. De kamers op zich zien er mooi uit en de details zijn ook scherper en hebben meer contrast, maar toch blijft het de 2007-vibe hebben. Vooral de menselijke figuren blijven er wat onrealistisch en blokkerig uit zien. Dit is op zich niet erg, de graphics zijn goed genoeg om niet van het verhaal af te leiden.

img_Darkness_Within6

Over het algemeen vind ik Darkness Within 1: In Pursuit of Loath Nolder een leuke game, vooral door het verhaal. Door de game heen zal het verhaal steeds donkerder worden en je naar steeds meer duistere plekken brengen. De tijdsprongen en deuren die je steeds terugleiden naar dezelfde gangen, maar toch ook niet, zitten je hersenen lekker in de war te brengen en hebben een mega nachtmerrie-gehalte. Als je niet van point-and-click houdt, lezen, zoeken en nadenken- sla deze game dan over. Sla de game ook over als je een Slenderman-type game verwacht, want dat is het absoluut niet. Sla de game vooral niet over als je van mysteries, spanning, een goed verhaal en puzzelen houdt.

“The oldest and strongest emotion of mankind is fear, and the oldest and strongest kind of fear is fear of the unknown”Howard Phillips Lovecraft

img_Boxart_DarknessWithinBoxartHeathers Score:

Fun: 7/10