De wereld van Dragon Age: Inquisition is groot en ik ga jullie de komende tijd meenemen in de Dragon Age: Inquisition blog. Ontdek de geheimen en leer de game en mijn personages kennen.

Laten we gaan wandelen
Terwijl buiten een witte deken over het landschap ligt, bevind ik me in zonovergoten bergachtige gebieden. Zo nu en dan zie ik links, rechts of voor me een gifgroene lichtstraal waar vreselijke wezens uit verschijnen: de rift. Zo nu en dan loop ik hier met een boog omheen, om al fluitend samen met mijn gezelschap verder te lopen en te genieten van de prachtige natuur. We zijn weer beland bij een nieuwe blog over Dragon Age: Inquisition. Dit keer ga ik het hebben over de wereld waar jij samen met je gezelschap rondloopt.

img_DragonAgeInquisition_blog_18

img_DragonAgeInquisition_blog_21

Achtergrondinformatie
Ik speel Dragon Age: Inquisition op de PC en ben daar ontzettend blij mee. Nu moet ik toegeven dat gamedevelopers steeds meer de kracht van een console weten te gebruiken. Alleen toch, wanneer ik een PC game koop en ik met wat tweaks hier en daar de game helemaal vol kan draaien, raak ik enthousiast. Wie ook op zijn PC gamet weet waar ik het over heb! Ik krijg gewoonweg kippenvel wanneer ik in een game details zie van bijna filmkwaliteit. Maar goed, hoe kan het dat games er tegenwoordig zo realistisch uit zien?

img_DragonAgeInquisition_blog_16

BioWare, de gamedeveloper van Dragon Age: Inquisition, heeft voor deze editie gekozen om met een Frostbite 3 engine te werken. Deze engine wordt onder andere gebruikt bij Battlefield 4, Need for Speed Rivals en Plants vs. Zombies: Garden Warfare. Wat doet de engine nu precies zal je wellicht denken?! De engine zorgt ervoor dat game developers hun game o.a. interactief kan maken en zorgt ervoor dat alles binnen de game samenwerkt. Dat de animatie, a.i. (artificial intelligence), audio, rendering, visual effects, scripting etc. soepel samen kunnen draaien, de motor dus! Het doel van het bedrijf achter Frostbite is dat met hun engine de games levendig aan moeten voelen. Naar mijn mening lukt dit behoorlijk goed wanneer ik games zoals Battlefield 4 en Dragon Age: Inquisition speel.

img_DragonAgeInquisition_blog_25

De wereld is mooi
Een van de eerste delen die ik binnen Dragon Age: Inquisition mag bewandelen is die van Ferelden. Het is een prachtig, bebost, bergachtig gebied waar je schattige konijntjes en geiten tegen komt. Je komt er in het begin vooral plattelandsdorpjes tegen en leert er paardrijden. Hier en daar stroomt er een kabbelend beekje, wanneer je zo’n beekje afloopt, groeien de rotsformaties naast je in de hoogte. Durf je het net als ik aan om te onderzoeken wat er tussen die hoge rotsen ligt, dan kan het zo zijn dat je een stel hongerige wolven tegen komt. Het eerste werelddeel Ferelden is zo groot en ondanks de overeenkomsten heb je toch nog veelzijdige, bosachtige omgevingen tot aan grote berglandschappen, moerassen en rotsformaties om je heen.

img_DragonAgeInquisition_blog_14

Nu vergeet ik haast het stukje zee waar je ook terecht gaat komen. Terwijl de golven op de rotsen stuk slaan, druk ik bijna mijn neus in het scherm, is dit gefilmd of is dit echt geanimeerd?! Dit ziet er ontzettend realistisch uit en geeft heel duidelijk de kracht van de Frostbite 3 en gamedevelopers weer. Ferelden heeft me meteen weten te betoveren met al zijn pracht en praal, vooral wanneer het zonlicht door de bladeren van de bomen schijnt. Het voelt alsof je zelf op een mooie zonnige ochtend alleen naar het bos bent gegaan en de zon je zachtjes wakker wiegt. Er zijn voldoende missies in dit gebied om flink wat tijd te kunnen besteden in Ferelden maar geloof me ook de andere gebieden zijn prachtig.

img_DragonAgeInquisition_blog_23

img_DragonAgeInquisition_blog_24

Na Ferelden ga je naar het net zo prachtige Orlais. Zoals de naam je wellicht al doet vermoeden, voelt de wereld Orlais erg Frans aan. De mensen die je ertegen komt zien er Frans uit en de steden zijn erg Frans. Maar goed, de namen die je ertegen komt zijn dan ook o.a. Val Royeaux, Val Foret en ook Lake Celestine bekt erg lekker met een Franse tongval erin. Wanneer je net als ik ooit naar Versaille bent geweest of iets dichterbij Paleis het Loo hebt bezocht en het daar prachtig vond, ga je de vestiging Val Royeaux geweldig vinden. Het is dat ik de missies ook wil spelen, maar soms betrap ik me er bij Dragon Age: Inquisition op dat ik gewoon even van het uitzicht wil genieten. Naast romantische meertjes en buitengewoon deftige dauphines rond zien lopen zijn er ook donkere gebieden binnen Orlais. Je hebt er een gebied wat mij meteen deed denken aan de Grand Canyon in Amerika. Rode stenen en rotsen, diepe dalen en zag ik daar net een scorpion of was het mijn verbeelding? Terwijl je verdwaald tussen de rotsen kom je ineens water tegen en ontdek je een prachtige waterval met betoverende planten eromheen.

img_DragonAgeInquisition_blog_22

De wereld in het klein
Zoals je ondertussen al begrijpt, is binnen Dragon Age: Inquisition ieder ecologisch systeem en gebied die wij van onze wereld kennen, te vinden binnen de wereld van Dragon Age: Inquisition. Om die reden vergeef ik het BioWare dan ook maar al te graag dat er geen dag-en-nacht-cyclus binnen de game zit. Ze hebben ervoor gekozen om de gebieden te versterken met het weer en dag of nacht simulatie, die zij vinden passen bij de missies, sfeer en gebied. Hierdoor kom je in een hitte Sahara gebied of sta je aan een regenachtige Engelsachtige kust.

img_DragonAgeInquisition_blog_17

Herkenning
Op dit moment heb ik flink wat uren in de game zitten en is mijn vriend ook aardig verknocht aan de game. Het leuke is dat wanneer je net als wij de voorlopende Dragon Age games hebt gespeeld, je bepaalde gebieden herkent van de vorige delen. Zo kom je in Redcliffe bijvoorbeeld en liggen er nog meer gebieden van de vorige delen om je heen. Uiteraard leer je naar aanleiding van de game ook waar de verschillende rassen waarmee je kan spelen vandaan komen. Ik ben met mijn Qunari nog niet naar haar gebied afgereisd maar ik hoop dat ik snel even mijn roots mag gaan bekijken.

img_DragonAgeInquisition_blog_15

img_DragonAgeInquisition_blog_19

Volgende keer
Mijn volgende blog wordt tevens mijn laatste blog en zal gaan over de personages, hierna kan je uiteraard de review nog verwachten. Omdat je de game op heel veel verschillende manieren kan spelen zal er een gaststukje in komen van mijn vriend. Het leuke hieraan is dat je zo ontdekt hoe verschillend iedereen de game kan ervaren. Terwijl ik het ene personage ontzettend leuk en grappig vind kan de ander zich er zwaar aan irriteren en deze zo snel mogelijk de Inquisition uit knikkeren. Tot de volgende keer.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.