Je kent er vast wel een paar. Mensen die niet van hun smartphones wegkijken en op straat lopen te WhatsAppen als zombies. Eigenlijk is Aiden Pearce een extreem hackende smartphone-zombie in Watch Dogs.

Watch Dogs speelt zich af in Chicago en volgt het verhaal van meesterhacker Aiden. Dankzij de gevolgen van zijn illegale hacker praktijken, is niet alleen zijn nichtje van zes overleden maar lopen zijn zus en neefje ook nog eens gevaar. Hoewel zijn zus Lena hem meerdere keren vraagt te stoppen met het hacken en de gevaarlijke klussen, is de drang voor Aiden te groot. Met zijn smartphone kan hij beveiligingscamera’s overnemen, pinautomaten hacken en een kijkje nemen in de levens van voorbijgangers via hun mobiel. Eigenlijk kan hij alles met zijn smartphone behalve een pizza bestellen, wat ik dan weer wel met die van mij kan. Aiden kan op zijn beurt dan weer auto’s bestellen en voor z’n neus laten bezorgen, ook al had ik een rijbewijs gehad, dan was dit mij nog niet gelukt denk ik.

img_watch_dogs7

Je bent niet helemaal “Remi alleen op de wereld” terwijl je uitzoekt wie er achter jou en je familie aan zit. Je krijgt hulp van Jordi en Badboy17 die toch niet zo’n hele badboy blijkt te zijn. Je hebt een schuilplaats in een motel waar je kunt opslaan of rusten en de tijd vooruit kunt spoelen door te gaan slapen. Ongeveer alles in Chicago gaat via een ctOS netwerk wat jij dus hacked. Soms moet je een netwerk open spelen in de stad door ctOS te infiltreren. Dit kan met geweld of door slim te hacken. Eigenlijk is alles te hacken, van hobbelpaardjes tot elektrische poorten en drankautomaten.

img_watch_dogs3

Laten we even de Wii U versie vergelijken met de Xbox One en PlayStation 4 versie. Wat is er nou zo mooi aan de Wii U versie wat die andere versies niet kunnen? Niks! De Wii U versie kan zelfs minder dan de Xbox One en PlayStation 4 variant. Dingen als Free Roam en het Encryptie spel zitten niet eens in de game. Het enige interactieve met je Wii U gamepad is de map. Je kunt gewoon aantikken waar je heen wilt maar daar stopt het wel. Uiteraard kun je doorspelen op je Wii U gamepad zonder op je tv-scherm te kijken maar dit is dan de enige toegevoegde waarde. Verder word de Wii U gamepad na een tijdje wat zwaar om dit soort games mee te besturen en is eigenlijk een Wii U Pro-controller handiger, maar dan neem je helemaal de Wii U toevoeging eruit. Echt zonde, want er werd beloofd om het uiterste uit de Wii U Gamepad te halen, maar de opties vallen uiteindelijk tegen.

img_watch_dogs4

Qua graphics is het verder prima. Op de Wii U Gamepad lijkt het iets minder scherp dan op je tv-scherm maar verder is het realistisch. De besturing heb ik wel een opmerking over. Watch Dogs is eigenlijk een van de weinige games waarbij ik een serieuze rage quit gehad heb. Je hacked objecten in Chicago met het knopje Y dat naast het knopje X zit. Met X ga je in en uit auto’s en dit kun je ook op hoge snelheid doen (in elk geval het uitstappen/springen). Wat mij ongeveer honderd keer is overkomen, is dat ik op hoge snelheid iets wil hacken (stoplicht, wegversperring) maar in plaats van op Y te drukken op X drukte. Gevolg, Aiden springt uit de rijdende auto die in mijn geval vaak redelijk hard ging. Op deze manier heb ik ontsnappingen en achtervolgingen verpest en online spelers uit het oog verloren door uit de rijdende auto te springen. Nu ligt dit misschien ook wel gewoon aan mij en mijn richtingsgevoel met knopjes, maar irritant was het zeker en ik durf bijna te wedden dat als de functies onder X onder A hadden gezeten, dit niet zo vaak was gebeurd.

img_watch_dogs2

Het verhaal op zich is leuk en spannend. Je kunt je voortgang voor elk hoofdstuk bekijken op je smartphone. Daar vind je ook de klassementen, fixer contracten, uitdagingen, vaardigheden, online dingen, audio logs, auto’s op bestelling, etc. etc. etc. Eigenlijk alles dus. Naast het verhaal zitten er ook zijmissies in de game. Je kunt fixer contracten aangaan. Hierbij moet je de politie afleiden of auto’s jatten. Ook zitten er nog minigames in de game. Je hebt Cash Run waarbij je door de stad zo snel mogelijk een soort free running parkoers rent en muntjes verzamelt. Ook kun je balletje balletje spelen op straat. Daarnaast heb je Digitale Trips zoals Madness, Alone en Psychedelic (en meer). In Psychedelic stuitert Aiden van bloem naar bloem in een psychedelische versie van Chicago. Al deze minigames vond ik dan persoonlijk weer fijner spelen op het schermpje van de Wii U gamepad.

img_watch_dogs6

Overal kun je mensen met je smartphone scannen. Soms zal je iemand scannen die een mogelijke misdaad begaat en deze kun je dan volgen om zo de misdaad te voorkomen. Als je de Online functie aan zet kunnen andere spelers jouw speelsessie in gaan. Soms word je opeens gehackt door een andere speler. Deze moet je dan zo snel mogelijk in je buurt zien te vinden en stoppen. Wanneer je dit lukt, gaat je reputatie omhoog. Ook kunnen mensen je uitdagen voor races of je kunt wraak nemen op hackers die jou eerder hackten. Als je liever wat rustiger door Chicago rijdt of loopt kun je deze functie ook uitzetten. Je hebt ook de mogelijkheid om te chatten met je online tegenstanders via de Wii U Gamepad, maar ook dit kun je uit zetten.

img_watch_dogs5

Over het algemeen is Watch Dogs gewoon wel een toffe game. Heb je hem nog niet en heb je geen PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360 of PC maar wel een Wii U, dan is dit toch een leuke game om aan te schaffen, zolang je maar niet teveel van de Wii U gamepad functies verwacht. De game is gewoon origineel, het hacken is leuk, het verhaal is spannend en er zijn genoeg zijmissies en minigames om je lang bezig te houden. Wil je schietend door het verhaal, prima. Wil je je stealthy en hackend door het verhaal, ook prima. De game heeft veel afwisseling en als je niet zo lomp bent met de knoppen als ik, dan komt het ook wel goed met X en Y uit elkaar houden. Watch Dogs is een leuke open wereld action-adventure third-person shooter toevoeging voor je Wii U want die heeft de console niet zo heel veel.

Heathers Score:

Totaalscore volgens reviewer: 8.2