De afgelopen tijd was iedere dag voor mij een maandag dankzij de game Randal’s Monday.

Wat als je dankzij een vloek steeds wakker wordt op dezelfde dag, hoe fijn zou het dan zijn als deze dag de maandag blijkt te zijn. Dat overkomt jouw personage, Randal, binnen deze game dus. Eigenlijk is het een terechte straf voor deze aan kleptomanie lijdende hoofdpersonage. Want als je de ene ring van je beste vriend verpand om je huur te betalen mag je best vervloekt worden toch?!

Binnen deze game speel je dus Randal die na een dronken avond in de pub met zijn beste vriend en diens verloofde wakker word in zijn kamer. Wanneer hij wederom te laat naar zijn werk wil gaan bonst de huurbaas aan zijn deur met het verzoek de achterstallige huur te betalen. Onze Randal kan niet goed met geld omgaan en na wat onnavolgbaar overleg met zijn huisgenoot kiest hij ervoor om te vluchten via het raam. Wanneer hij ontdekt dat hij de portemonnee van zijn beste vriend met daarin de ring bij zich heeft besluit hij deze te gaan verkopen. Natuurlijk is dat het slechtste idee wat je kan hebben en na wat puzzels kom je erachter dat hij door deze daad vervloekt is en voortaan iedere maandag herbeleefd. Maandag is natuurlijk een verschrikkelijke dag, maar wanneer je erachter komt dat juist op deze maandag er iets ergs is gebeurd met je beste vriend, dan wil je liever niet vast zitten op deze maandag!

img_RandalsMonday03

Throwback Thursday on Monday
Wanneer je de game al opstart wordt je meteen terug gesmeten naar de jaren 90 en begin 2000. Je startmenu is vormgegeven als een bureau met daarop floppydiscs, polaroids en andere attributen die je kan verwachten op een bureau in de jaren 90. Binnen de hele game, die in een leuke cartoon stijl getekend is, kom je dingen tegen zoals Star Trek, Lord of the Rings, X-Men en nog veel meer tv-serie en film hit referenties. Een van de leuke dingen binnen de game vind ik dat je bijvoorbeeld in het begin wordt geconfronteerd met dingen die voor ons waardevol zijn vanwege herinneringen en nostalgie voor andere gewoonweg troep is zoals een lavalamp, gameboy of flipperkast.

img_RandalsMonday02

Kill a kitty
Onlangs hadden we bij de FAQ van Laura de vraag hoe we het doden van dieren binnen games vinden. Daarbij gaf ik aan dat ik het op zich niet als heel erg beschouw zolang je het maar niet in het echt gaat doen. Bij Randal’s Monday krijg je deze gewetensvraag ook op een meest wrede manier ter wereld. Tijdens het spelen loop ik op een gegeven moment vast en ik weet echt niet hoe ik verder moet. Gelukkig heeft deze game daar een handige maar erg wrede oplossing voor, jij krijgt een aanwijzing in ruil voor de dood van een kitten! Do you want to kill a kitty for a clue?! Mijn berg dode kittycats is best flink aan het einde van de game ik ben een gewetenloze slechte puzzelaar af en toe.

img_RandalsMonday04

Puzzel je uit maandag
Het is de bedoeling dat jij ervoor zorgt dat jij je vriend redt en je uiteraard niet meer op maandag wakker wordt. Dit doe je door middel van puzzels op te lossen en er zo achter te komen wat je moet doen om alles terug te draaien. Je kan items samenvoegen en meenemen zodat je ze later in verschillende situaties kan gebruiken. Doordat je met verschillende mensen praat kom je erachter wat er aan de hand is en wat je moet doen om dit te veranderen of op te lossen. Dit levert vaak ontzettend grappige situaties op die bij mij voor een glimlach zorgen.

img_RandalsMonday01

Randal’s Monday is een heerlijke point and click puzzelgame die je terug brengt in de tijd vol geeky series, films en items. De dialogen tussen de karakters zijn soms wel erg lang waardoor je de neiging krijgt je er doorheen te klikken. De tekenstijl vind ik leuk gedaan alleen de muziek en algehele sound van de game is wat herhalend. Heb je zin om terug te denken aan de tijd waarbij je thuis op je zolderkamer in het licht van je lavalamp op je gameboy zat te spelen of samen met je vrienden op school de aflevering van The X-Files zat te bespreken dan moet je deze game echt gespeeld hebben. Je pakt de game gemakkelijk even voor een uurtje op.

Sam’s Conclusie:
Fun: 8.5/10
Levensduur: 7/10