Twee jaar geleden toen Far Cry 3 verscheen werd ik aangenaam verrast door die game. Afgelopen week is Far Cry 4 uitgekomen. Ik stopte vorige week de game in mijn PlayStation 4, ik zal je in deze review vertellen of Far Cry 4 ook dit najaar in jouw console moet zitten.

Het verhaal
Ajay Ghale, de hoofdpersoon waar je meespeelt, is naar de Himalaya gekomen om het as van zijn overleden moeder te verstrooien. Zodra de game start zit je met je gids in een auto en dit is gelijk een knotsgekke rit door de bergen. In deze introductie maak je meteen kennis met Pagan Min, het is meteen al duidelijk dat hij niet spoort. Je wilt eigenlijk niks met hem te maken hebben maar dat gebeurt natuurlijk wel! Ajay en zijn gids worden meegenomen naar het kasteel van Pagan Min, je wordt gedwongen om aan de diner tafel te blijven zitten. Zodra het slecht afloopt met je gids, zie je kans te ontsnappen, tijdens je ontsnapping kom je de good-guys tegen en zij helpen je verder met je ontsnapping. Als dit in het echte leven zou gebeuren zou je meteen weer gillend naar huis rennen maar Ajay gaat het gevaar aan om Kyrat te bevrijden van de gestoorde Pagan Min. Al snel merk je dat je verzeilt bent geraakt in een politiek machtsspelletje, niet een heel origineel verhaal dus.

De groep mensen die jou hebben geholpen maken deel uit van de separatisten in Kyrat, deze is deels opgebouwd door jouw moeder. Je zult een hoop dingen gaan doen voor separatisten, dingen waar jij helaas niet trots op zult zijn, maar je gaat er alles doen om de laatste wens van je moeder in vervulling te laten gaan.

Far Cry® 4_20141124100253

De spelwereld
Toen ik voor het eerst in Kyrat rond liep miste ik meteen de witte stranden en helder blauwe zeeën zoals die in Far Cry 3 waren. Kyrat speelt zich af in de Himalaya gebergten, de echte besneeuwde gebieden zijn alleen te bereiken via missies. Desondanks dat ik de stranden mis van Far Cry 3 ziet Far Cry 4 er grafisch gezien veel beter uit. De explosies zijn levensecht, zelfs de explosies in het water waren indrukwekkend. De framerate van de game is verrassend goed: er gebeurd zo veel in de wereld maar ik heb geen enkele hapering kunnen waarnemen. Natuurlijk verwacht je dit ook van een next-gen game, daarom is het toch even fijn om dit te benoemen. Wat ik trouwens halverwege de game heb aangepast is de helderheid, want in bepaalde grotten is dit net even wat prettiger.

Wat is Kyrat ontzettend groot en mooi, er zijn behoorlijk veel missies beschikbaar die je naar allerlei mooie plekken brengt, dit maakt dan gelukkig weer een hoop goed. Voor je gevoel raak je nooit uitgespeeld in Kyrat, er zijn heel veel zijmissies en ook meer soorten zijmissies vergeleken met Far Cry 3. Naast het veroveren van torens en kampen kun je ook resources vinden, iemand gijzelen of iemand redden. Bijna met alles wat je doet speel je XP vrij, met die XP krijg je weer toegang tot meer vaardigheden en andere upgrades. Je kunt nu ook vlees gooien als lokaas bij een vijandelijk kamp, zo kun je zelf lekker rustig in de bosjes blijven zitten want de roofdieren pakken de vijanden wel, echt een geweldig leuke toevoeging. Ook kun je zodra je de vaardigheid hebt vrijgespeeld olifanten berijden en je kunt vervolgens je vijanden platwalsen met de reusachtige poten van de olifant, echt hilarisch! In Kyrat zijn er nog veel meer diersoorten te vinden vergeleken met de voorgaande delen. Ten opzichte van Far Cry 3 is de spelwereld veel dynamischer en uitdagender. Zo kun je bijvoorbeeld ook jagers tegenkomen die het op je gemunt hebben, met hun speciale krachten zijn ze heel stealthy en roepen ze roofdieren op om jou te pakken. Verder is er geen nieuwe innovatie qua gameplay, dit hoeft natuurlijk ook niet want Far Cry 4 borduurt verder op het succes van Far Cry 3.

Far Cry® 4_20141119175556

Coöp en multiplayer
Helaas kon ik door foutmeldingen de coöp optie niet uitproberen, ik heb gemerkt dat dit probleem zich bij meerdere mensen voordeed. Ik vind het echt heel jammer want ik ben ervan overtuigd dat dit een hele andere kijk geeft op de gameplay. De multiplayer heb ik daarentegen wel kunnen spelen en hierdoor ben ik aangenaam verrast. Je speelt met de Rebellen of met de jagers, er zijn zes spelopties. De levels waar het zich in afspeelt zijn groter dan dat ik van te voren had gedacht. De multiplayer voelt verfrissend en leuk aan.

Far Cry® 4_20141123150614

Conclusie
Het verhaal in Far Cry 4 is niet orgineel het lijkt heel veel op dat van Far Cry 3. Persoonlijk vind ik dat helemaal niet zo erg. Ik heb ontzettend genoten van de game, ik ben overigens ook nog lang niet uit gespeeld: er zijn nog zoveel dingen die ik wil vrijspelen en vinden in de game. Ik ben namelijk een persoon die dit soort games 100% wil uitspelen. Naarmate het verhaal eindigde was ik mijzelf geestelijk aan het voorbereiden, doorgaans wordt het naar het einde steeds moeilijker, achteraf was dat helemaal niet nodig want het viel allemaal best mee. Als je van Far Cry 3 hebt genoten dan moet je deze ook gaan spelen en elke shooter fanaat moet deze game ook gewoon gaan spelen. Een betere openwereld shooter dan Far Cry 4 is er namelijk niet op dit moment.

img_far-cry-4-box-Mirjam’s score

Gameplay: 9/10
Fun: 10/10