Voor het eerst in de Call of Duty geschiedenis is er drie jaar gewerkt aan een nieuw deel uit de Call of Duty serie. Dit komt omdat er een nu een derde ontwikkelstudio is bijgekomen genaamd Sledgehammer. De drie ontwikkelstudio’s hebben namelijk zo op deze manier een jaar meer de tijd dan voorheen om hun Call of Duty uit te brengen. Sledgehammer pakt het iets anders aan dan Infinity Ward en Treyarch, afgelopen week heb ik de game erg veel gespeeld en zal jullie mijn oordeel vertellen.

Singleplayer
Dit deel speelt zich af in de toekomst, voor sommige mensen is dit waarschijnlijk wel even wennen. Aan de andere kant brengt het eigenlijk wel veel leuke technische snufjes met zich mee. Wat niet is veranderd is de altijd wel vrij korte singleplayer, persoonlijk vind ik dit geen probleem want een Call of Duty speel je immers voor de multiplayer modus. Nu zal ik eerst eens iets vertellen over de singleplayer. De hoofdrol speler in dit verhaal Jack Mitchell, hij heeft het erg zwaar te verduren, hij heeft vreselijke momenten gehad als soldaat. Desondanks blijft hij toch vechten voor zijn vaderland. Jonathan Irons (Kevin Spacey) is in het verhaal je baas. Dankzij de goede acteerprestaties en visuele effecten is de verhaallijn geweldig om te spelen. Nog altijd is de singleplayer een dolle achtbaan rit, toch voelde deze verhaallijn minder chaotisch aan dan de voorgaande delen. Na ongeveer vijf a zes uurtjes is het avontuur voorbij. Wat een zeer aangename verandering is aan deze singleplayer is je exosuit, hiervoor zijn skill punten te behalen. Door bijvoorbeeld het behalen van zoveel headshots, of gewone kills te maken en zo zijn er nog een paar andere onderdelen waarbij je skill punten vrij speelt. Dit werkt erg motiverend en verslavend. Hierdoor krijg je meer armor, health en bijvoorbeeld een betere recoil (de terugslag van je wapen) ook hier zijn nog meer opties beschikbaar. Je kunt dus je exosuit helemaal naar eigen wensen invullen.

Call of Duty®: Advanced Warfare_20141116171652

Multiplayer
Call of Duty is niets zonder de multiplayer, hier gaat het natuurlijk uiteindelijk allemaal om. Zelf speel ik Call of Duty al behoorlijk lang online, vanaf de eerste Modern Warfare. Deze vind ik stiekem nog steeds de leukste. Heel veel Call of Duty spelers zijn na verloop van de Call of Duty’s vermoeid geraakt, vaak omdat er voor hun gevoel weinig veranderde. Deze multiplayer voelt behoorlijk fris en vernieuwend aan, het speelt heerlijk weg. Het vernieuwde gevoel zit hem voornamelijk in de nieuwe futuristische wapens en natuurlijk je exosuit waarmee je superhoog en ver kunt springen. Dit maakt de gameplay ontzettend snel en dynamisch. Ik vind dat door deze toevoeging de Call of Duty serie naar een hoger niveau wordt gebracht. Je uitrusting samenstellen gaat op ongeveer dezelfde manier als in Black Ops 2. Hierin kun je dan 13 dingen selecteren voor je uitrusting. Wat ook nieuw is, is het loot-systeem, om de zoveel potjes krijg je een kist met extra’s. Dit kunnen gevarieerde onderdelen zijn van wapens, items of andere toffe veranderingen aan je soldaat. Heel soms krijg je zelfs tijdelijk dubbele XP.

Co-op mudus:
De exo Survival is het co-op onderdeel van de game. Het is eigenlijk een heel makkelijk doel; zoveel mogelijk rondes zien te overleven. Overigens heeft elke ronde een eigen opdracht, dit is best leuk gedaan om het zo een beetje gevarieerd te houden. Voor de zombie-modus fans zal deze speloptie kunnen tegen vallen, want het is heel moeilijk om die spelervaring van de zombie-modus opnieuw te evenaren. Als het goed is komt er in de nabije toekomst een uitbreidingspakket met als toevoeging zombies. Dit is dat natuurlijk iets om naar uit te kijken.

Call of Duty®: Advanced Warfare_20141116180156

Dit is weer eens een bijzonder goede Call of Duty! De multiplayer is de beste voor mijn gevoel na al die jaren sinds de eerste Modern Warfare. Hoe komt dit zou je nu kunnen denken? Nou dit komt omdat dit deel eindelijk echt iets nieuws weet over te brengen, de snelheid en de dynamische levels zijn nog steeds natuurlijk het echte Call of Duty gevoel. De nieuwe toevoeging met je exosuit is echt tof, en dat geeft je net dat ene gevoel wat zo goed is aan Call of Duty. De singleplayer zit ook ijzersterk in elkaar in combinatie met de geweldige looks van de game. Voor sommige mensen is dit deel wellicht even wennen, maar geef het echt een kans. Voor mij is het in ieder geval de shooter die aan de linkerkant blijft staan op mijn PlayStation 4 startscherm.

img_call_of_duty_advanced_warfare_boxMirjam’s score

Gameplay: 9/10
Graphics: 9/10