Natuurlijk ken je RollerCoaster Tycoon, de franchise waarmee je een pretpark kan bouwen. Deze games speelde je natuurlijk altijd op de PC totdat ze onlangs met een mobiele app kwamen.

De iOS game was er al een tijdje maar nu kunnen de Android gebruikers ook hun eigen pretpark bouwen en deze overal mee naar toe nemen. Het principe van de game is nog steeds hetzelfde. Je krijgt een aantal stukken land en hier bouw je het pretpark op. Je begint met een reuzenrad en de goedkoopste attractie is een draaimolen. Je plaats een toilet en een aantal eettentjes en je kunt openen. Hordes mensen lopen jouw park binnen en als je genoeg verdient kun je gaan uitbreiden. Het zal niet lang duren of je hebt genoeg verdient voor een kleine achtbaan en dit trekt natuurlijk extra mensen aan.

In RollerCoaster Tycoon 4 Mobile ga je levels omhoog. Sommige items unlocken zich pas als je een bepaald level bent. Om een level omhoog te komen heb je een bepaald aantal XP punten nodig. De punten haal je door geld in te zamelen van bepaalde attracties of eettentjes. Dit is gelukkig niet de enige manier want dan zou het wel heel lang duren voordat je genoeg punten hebt. In de game zitten Goals, dit zijn een soort opdrachten die je kunt voltooien. Denk aan het neerzetten van een hamburger stand of het plaatsen van een camera op je achtbaan. Zodoende kun je een level hoger komen, leukere attracties plaatsen en meer geld verdienen. Al snel zit je kleine pretpark vol en moet je de portemonnee opentrekken om extra land te kopen. Dit is geen probleem het eerste stukje grond is nog niet zo duur maar al snel ga je nog meer moeten verdienen om groter te worden.

RollerCoaster Tycoon 4 Mobile lijkt bij het opstarten een sociale aangelegenheid te worden. Ik was even bang dat ik mijn Facebook vrienden iedere dag om hulp moest gaan vragen, gelukkig valt dit best mee. Je kunt inderdaad je account koppelen aan je Facebook en zo je vrienden om tickets vragen. Dit is geen geld maar hiermee betaal je voor exclusieve attracties. De Tickets spaar je echter ook gewoon door je goals te halen. Waar deze game wel op een Facebook game lijkt is bij de wachttijden. Natuurlijk kun je niet iedere minuut geld krijgen maar zul je enkele uren moeten wachten voor dat je de kassa’s van je attracties weer kunt legen.

Ook op het plaatsen van attracties zitten wachttijden. Attracties zijn natuurlijk nooit zomaar in een minuut gebouwd. De wachttijden hangen af van de prijs die je voor een attractie betaald. Een goedkope attractie zal binnen enkele minuten klaar zijn maar bouw jij een mega achtbaan dan kan dit een aantal uren duren. Gelukkig kun je de meldingen op je telefoon aanzetten en krijg je bericht wanneer deze klaar is.

Als het geld sparen je niet zo gemakkelijk af gaat kun je natuurlijk altijd nog met echt geld virtueel geld kopen. Dit is natuurlijk de manier waarop je een game draaiende houdt tegenwoordig. Mensen die perse een duur item willen hebben maar hier niet dagen aan kwijt willen zijn kunnen voor kleine bedragen geld kopen in het spel.

Al met al is dit een prima game om af en toe erbij te pakken en hij is zeker zo verslavend als de PC versies. Het nadeel is dat de game vrij groot is en hij soms nog al moeite heeft met laden. Mijn telefoon is pas een jaar op de markt maar blijft toch soms crashen omdat de game te groot is. Misschien speelt dit makkelijker met een tablet waar je genoeg geheugen op hebt zitten. De game verplicht je ook min of meer om te spelen met een internetverbinding dit is in de meeste gevallen geen ramp want de meeste zullen thuis gewoon WiFi hebben. Als je onderweg wilt spelen dan kan dit zo je 3G bundel op vreten dus wees op je hoede en houdt dat goed in de gaten.

Één van de dingen die ik wel jammer vind is het ontbreken van schoonmakers en kotsende mensen. Ook maakt het niet uit hoe gek je een achtbaan maakt uiteindelijk zal het karretje altijd de volledige rit maken. Geen terugvallende karretjes of explosies doordat je hem verkeerd in elkaar hebt gezet. Ik kreeg het ook niet voor elkaar om de wachtrij paden aan de normale wandel paden vast te krijgen. Dit vind ik een gemis omdat het hierdoor lijkt alsof de mensen het misschien niet kunnen vinden. Gelukkig zijn je bezoekers minder dom dan in de PC versie en verdwalen ze niet wanneer je een pad onder hun voeten vandaan haalt. Misschien moeten we voor deze redenen maar gewoon af en toe de PC opstarten. En tussendoor kunnen we lekker blijven bouwen aan ons park op de mobiele apparaten die we bezitten.

Klik hier voor de Android versie.

Klik hier voor de iOS versie.