Skylanders, een game franchise die vooral ouders in een financiële val kan lokken. Ook Skylanders Trap Team is hierbij geen uitzondering. Trek die portemonnee maar open!

Ik kreeg de Nederlandse Skylanders Trap Team starterpack voor de Nintendo Wii/Wii U in handen (ik speelde hem op de Wii U) en ik moet zeggen, het ziet er in elk geval wel hip uit. Ik snap de fascinatie voor de schattige figuurtjes dan ook wel, maar ook de big business wat erachter schuil gaat. Trap Team is het vierde deel in het Skylander game universum. Ik denk dat menig ouder er meer verstand van heeft dan ik, gezien dit pas de tweede keer is dat ik een Skylander game speel.

img_Skylanders_Trap_Team0

Trap Team heeft een nieuw portaal. Hij ziet er supercool uit en heeft een doorzichtige bodem. Er zit een ring omheen die tof oplicht in verschillende kleuren wanneer je hem aansluit. Ook nieuw is de “stenen” gevangenis waarin je de Traptanium vallen kunt plaatsen. De Traptanium vallen zijn een van de vernieuwende onderdelen aan deze game, maar hier vertel ik later meer over. Daarnaast zitten er de figuurtjes Food Fight (element Leven) en Snap Shot (element Water) bij het starterpack. Snap Shot is één van de nieuwe soort Skylanders en krijgt de benaming Trap Master mee. De Trap Masters hebben speciale kristallen (Traptanium) wapens en zij zijn de enigen die de Doemstrijders kunnen verzwakken en vangen.

img_Skylanders_Trap_Team5

Voor zo ver ik weet zijn er op dit moment zestien Trap Masters maar er zullen ongetwijfeld veel meer bij komen. Food Fight is een normale Skylander. Hoewel, normaal, de Skylanders in Trap Team zijn wat kleiner dan hun voorgangers en worden dan ook Trap Team Mini’s genoemd. De Mini’s hebben lang geoefend aan het Skylands Academie en zijn nu klaar om te helpen met vechten. Food Fight is een klein groen mannetje van het element “Leven”. Hij schiet tomaten uit een tomatenpistool en maakt puntige exploderende plantjes genaamd Blooms of Doom. Ook beschikt hij over een Supertomaat, oftewel, een super voorbeeld voor de kleintjes, eat those vegetables!

Snap Shot is een Trap Master Skylander en dus groter dan de Mini’s. Hij is van het element “Water” en is een soort pijl en boog schietende blauwe krokodil. Een andere aanval is zijn Super Slam. Deze voert hij uit met zijn Traptanium zwaarden. Daarnaast heeft hij de Torrential Tidepool, een aanval in de vorm van een watergolf.

img_Skylanders_Trap_Team2

Toen de Portal Masters (wij) de meest slechte slechteriken versloegen kwamen we erachter dat deze niet door de normale Skylanders in het gareel gehouden konden worden en dus bouwden we de Cloudcracker gevangenis. Helaas heeft de gemene Kaos de gevangenis opgeblazen en zo een aantal beruchte slechteriken losgelaten in Skylands. De Trap Masters werden daarbij naar de aarde verbannen. Dankzij je Traptanium vallen kun je de schurken op Skylands vangen en ze met je laten vechten in plaats van tegen je. Uiteraard willen de Doemstrijders ook het Traptanium in handen krijgen, maar dan voor meer duistere plannen. In de game zal je ook Traptanium scherven vinden die alleen Trap Masters kapot kunnen maken. Hoewel Kaos behoorlijk slecht en gemeen is, is hij eigenlijk een beetje het pispaaltje in het verhaal. Het ultieme kwaad komt in de vorm van een gouden vrouw genaamd The Golden Queen.

img_Skylanders_Trap_Team4

De game heeft drie speltypes. De doemuitdagingen van Kaos, het verhaal en arena’s. Er zijn ook drie moeilijkheidsgraden, gemakkelijk, normaal en moeilijk. Gezien ik in de veronderstelling was dat Skylanders een game voor kleine kindjes is had ik hem op moeilijk gezet. Helaas ben ik tot de conclusie gekomen dat, wanneer je maar twee Skylanders tot je beschikking hebt, dit iets te moeilijk word. Zoals je misschien weet kunnen Skylanders “dood” gaan waarna je ze van het portaal moet halen en wisselen voor een andere Skylander, maar als je er maar twee hebt… Enfin, mijn ego heeft een klein deukje opgelopen en ik zal Skylanders nooit meer een te makkelijke kindergame noemen. Gelukkig kun je ze resetten door het level opnieuw te starten, maar dat is ook zo irritant.

img_Skylanders_Trap_Team3

De Doemuitdagingen zijn een soort Dungeon Defenders in het klein. Je beschermt een schatkist met goodies voor verschillende golven vijanden. Je kunt de golven verslaan met behulp van kanonnen die je bouwt. Arena heeft helaas geen battle mode zoals in Swap Force, dus je kunt niet tegen elkaar vechten. Er zijn zes arena’s waarin je verschillende uitdagingen aangaat. In de arena’s kun je ook gebruik maken van je Traptanium vallen en je gevangen slechteriken.

Ook in het Trap Team verhaal heb je speciale missies en portalen die je alleen kunt openen met Skylanders van een bepaald element. Als je zoals ik maar twee Skylanders tot je beschikking hebt en je komt portalen tegen die je niet kunt openen, is de verleiding groot om nieuwe figuurtjes te kopen zodat je de hele game uit kunt spelen. Ook kun je niet alle schurken vangen gezien je ook zeven verschillende Traptanium vallen hebt (alle elementen). Deze vallen moet je weer los van de figuurtjes kopen. Zoals ik al zei: big business!

img_Skylanders_Trap_Team1

Skylanders Trap Team zit ook weer vol met verzamelobjecten. Uiteraard zijn de bekende hoeden (ook wel hoofddeksels) weer terug in de game. Deze geven je karakters upgrades zoals +pantser. Daarnaast kun je manuscripten, schatkisten, hebbedingen en gevleugelde saffieren verzamelen. Ook verdien je weer goud in de game waarmee je upgrades kunt kopen en kun je upgrades in Skylands vinden voor karakters. Ik moet ook nu weer toegeven dat ik negen van de tien keer aan het einde van een hoofdstuk niet alles gevonden had en ook niet alle gebieden ontdekt had dus… Nogmaals, ook voor de wat oudere speler is Skylanders Trap Team best nog een uitdaging.

De graphics zijn niet echt geweldig op de Wii/Wii U, zeg maar ronduit slecht. Helaas heb ik Laura haar Twitch stream gezien waarbij ze Skylanders Trap Team op de PlayStation 4 speelde en ik kon wel janken, zoveel mooier zag dat eruit. Dat is ook heel logisch, dus ik raad je aan, wil je het maximale uit de game halen, koop hem dan voor de PlayStation 4 of Xbox One als je die hebt. De gameplay ging wel lekker hoewel ik de Skylanders tergend langzaam vind “rennen”. Dit kun je later aanpassen maar het heeft wel voor irritatie gezorgd bij mij. Ook vond ik de Nederlandse stemmen niet te pruimen, maar voor de kleintjes is het wel handig en die zijn vast wel irritant hoge en overdreven stemmetjes gewend van tekenfilms en dergelijke.

img_Skylanders_Trap_Team6

Over het algemeen vind ik Skylanders Trap Team een leuke game. Het concept van een poppetje op een plaat plaatsen en hem in een game laten spawnen is toch wel erg slim bedacht (en voor mijn moeder bijna niet te bevatten tot ik een filmpje stuurde). Eigenlijk is alles aan Skylanders heel slim, origineel, doordacht en op marketing gebied zelfs geniaal. Persoonlijk zou ik hem niet voor de Wii kopen. Je kent de uitdrukking bij films “Is dit met een aardappel gefilmd?” misschien wel. Die gedachte ging steeds door mij heen bij het spelen van de game op de Wii/Wii U. Is het voor je kids dan maakt dit waarschijnlijk niet veel uit. Ook het Nederlands gesproken gedeelte zal dan juist een must zijn, maar ben je een wat oudere, meer ervaren gamer, dan zou ik voor een van de andere console versies gaan.

img_Boxart_Skylanders_Trap_TeamHeathers Score:

Gameplay: 6.5/10
Fun: 7/10