Terwijl Rossini’s: William Tell Overture door mijn boxen klinkt, “race” ik met mijn Volkswagen Kever, door de Toscaanse velden in Forza Horizon 2.

Inmiddels begin ik dankzij een aantal goede game ontwikkelaars aardig verknocht te raken aan racegames. Vroeger vond ik het heerlijk om samen met mijn zusje op zondagmiddag rondjes te racen in virtuele auto’s, maar door de jaren heen begon ik het plezier in racegames te verliezen. Regelmatig kwam dit omdat het leek alsof ik geen enkele auto onder controle kreeg binnen de verschillende racegames. Toegegeven nog steeds lukt het mij om de enige boom in een leeg veld te raken, maar dan wel met plezier. Toen door de ontwikkelaars van Forza Horizon 2 de eerste lijst met auto’s bekend werd gemaakt, wist ik dat ik deze game moest hebben. Er zouden namelijk naast veel moderne auto’s ook voldoende aandacht gegeven worden aan geweldige klassieke auto’s. Naast virtueel racen vonden mijn zusje en ik het vroeger geweldig om naar de Autotron in Rosmalen te gaan, waar we alle glimmende oude auto’s stonden te bewonderen.

img_forzahorizon2_08
Hippe muziek en dansende dames!
Wanneer je in het begin de intro bekijkt, met dansende chickies op Liberate van Eric Prydz -precies de artiest van het wellicht nog bekendere nummer Call on me- verwacht je voornamelijk een snelle racegame met super cars. Hier is helemaal niets mis mee, alleen persoonlijk hou ik wel van een beetje afwisseling binnen een race game. In het begin mag je dan ook rijden in een splinternieuwe Lamborghini uit 2014. Terwijl ik rond de bergen race in deze ontzettend snelle wagen, bekruipt me even de angst dat ik deze auto nooit beteugeld ga krijgen. Gelukkig weet ik de midlifecrisis-auto (met slechts hier en daar een deukje in zijn ego) veilig op zijn plaats van bestemming, het Horizon Festival te brengen. Hierna mag ik kiezen uit drie auto’s waaronder een Chevrolet waar ik heel graag mijn Forza Horizon 2 avontuur mee begin.

img_forzahorizon2_07
In welke auto race jij het liefst?
Zoals ik inmiddels wel heb duidelijk gemaakt zijn er enorm veel verschillende auto’s binnen Forza Horizon 2. Gelukkig zijn al deze auto’s ook weer onderverdeeld in categorieën zodat je snel jouw favoriete auto voor het moment hebt gevonden. Zit jouw favoriete auto in de rally categorie of ga je voor een classic muscle car? Naast deze categorieën zijn de auto’s ook nog in verschillende classes onderverdeeld zoals bijvoorbeeld klasse a of klasse c. Dit is wel belangrijk binnen de game omdat je sommige races niet kan spelen met een klasse a auto en vice versa. Wanneer je aan het auto-shoppen bent zie je verschillende auto’s voorbij komen. Met een goedgeplaatste spotlight en flink wat autopoets ziet eigenlijk iedere auto er goed uit, maar naast het uiterlijk is de binnenkant veel belangrijker want, hoe snel is de auto die op je beeldscherm aan het stralen is nu eigenlijk? Die info vind je in een overzichtelijk informatiebalk naast de auto. Zo kan hij zich dus niet mooier voor doen dan hij daadwerkelijk is. Ben je toch echt verliefd op het uiterlijk geworden dan kan je de auto gelukkig nog finetunen zodat hij ook fijn rijdt. Ben je na een tijdje uitgekeken op het jasje? Dan kun je met allerlei skins je waggie ook een ander uiterlijk geven. Met zoveel keuzes en mogelijkheden zit er altijd een auto bij waar jij fijn in rijd.

img_forzahorizon2_04
Heb jij al een bucketlist?
Sommige mensen hebben een leuke bucketlist gemaakt met dingen die ze graag ooit willen doen. Ben je dol op lijstjes afstrepen? Dan ga je Forza Horizon 2 erg leuk vinden. Binnen de game vind je namelijk ook leuke bucketlist quests. De bucketlists quests zijn er in verschillende gradaties, van easy tot hard. Heb je de bucketlists quests afgerond dan staat er vaak een hele leuke prijs tegenover. Zo heb ik met mijn eerste gewonnen bucketlists quest een Lamborghini aan mijn wagenpark kunnen toevoegen. De bucketlist quests kan je overal vinden en gewoon tussendoor doen binnen de open wereld van Forza Horizon 2.

img_forzahorizon2_03
Zoekt en gij zult vinden…

Wanneer je net als mij soms van de weg af raakt terwijl je aan het racen bent kan je leuke dingen vinden. De open wereld binnen Forza Horizon 2 heeft namelijk een aantal geheime plekjes die je niet op de gebaande wegen kan vinden. Het is juist de bedoeling dat je met je auto een beetje cross country gaat rijden om op zoek te gaan naar verlaten schuurtjes. Binnen deze verlaten schuurtjes kan je unieke wagens vinden zoals de klassieker Lamborghini Miura 0400. Dat is nog een leukere vondst dan een rieten schommelstoel bij een locale Franse Brocante boetiek.

img_forzahorizon2_06

Alsof het nog niet genoeg is.
Je begint met een quest race, hierna kan je bij het kopen van een nieuwe auto nog andere quest races vinden die je op andere plaatsen binnen de map brengt. Er zijn bucketlist races en speurtochten naar oude wagens. Uiteraard kan je gewoon net als ik af en toe gewoon lekker chill rond cruisen in je Volkswagen Kever door de straten van bijvoorbeeld Nice. Terwijl je aan het cruisen bent zie je andere ghostriders rondrijden in jouw wereld. Uiteraard vind je ook ghostriders van vrienden die de game ook hebben. Deze virtuele bestuurders kan je uitdagen voor een kort wedstrijdje. Dit zijn de zogeheten Rival races waarbij je de beste tijd van je rivalen probeert te verbeteren. Dit zijn leuke directe uitdagingen die competitieve spelers zeker zullen waarderen. Er zit ook nog een leuk sociaal aspect binnen de game. Op een gegeven moment wordt er van je verwacht dat je bij een club racers gaat. Binnen die club kan je ook scores van anderen zien en jezelf zien groeien.

img_forzahorizon2_01

Conclusie:
Ik vermaak me enorm in Forza Horizon 2. Wanneer ik thuis kom van het werk, vind ik het heerlijk om even mijn Xbox One op te starten zodat ik in een van mijn virtuele auto’s kan rond rijden. De game biedt zoveel mogelijkheden en ziet er grafisch behoorlijk goed uit. Er zijn verschillende muziek stations om naar te luisteren. Maar het beste van alles is dat de auto’s heerlijk rijden. Je voelt de verschillen ontzettend goed en de rijbeleving van de verschillende auto’s zijn ook vrij realistisch nagebootst. Mijn Volkswagen Kever heeft een topsnelheid van 110km per uur berg afwaarts terwijl mijn Lamborghini binnen luttele secondes al op 100km per uur zit. Dit zorgt ervoor dat Forza Horizon 2 mij de ultieme race en bovenal virtuele rij ervaring geeft sinds tijden.

img_forzahorizon2_boxartSam’s Score:

Gameplay: 10/10
Fun: 9/10