Mijn favoriete paaldansende, wapens slingerende, acrobatische chick is terug in een nieuw avontuur! Over wie heb ik het? Bayonetta in Bayonetta 2 natuurlijk!

We belanden in Bayonetta 2 weer in Vigrid! Terwijl Enzo lekker aan het shoppen is voor z’n kids, barst de spreekwoordelijke hel los. In dit geval is het zelfs meer de hemel die losbarst. Bayonetta komt in actie en redt Enzo van zijn zoveelste bijna-dood ervaring. Helaas scheurt Bayonetta daarbij wel uit haar spuuglelijke jurk, maar dat zullen de meeste mensen niet erg vinden.

Op een gegeven moment keert een van Bayonetta haar demonenslaafjes zich tegen haar. Jeanne probeert haar te redden, maar bekoopt dit helaas met de dood, waarbij haar ziel de hel in wordt gesleept. Toch is Jeanne gelukkig nog te redden, maar daarvoor moet Bayonetta wel “even” naar de hel om haar ziel op te sporen.

img_Bayonetta2_1

En waar zijn de poorten van de hel? Nou, in elk geval niet in de bar van Rodin. Hoewel de naam anders doet vermoeden, kun je ook in Bayonetta 2 bij Rodin terecht met je verzamelde halo’s en Lp’s voor een breed assortiment aan vette wapens en accessoires (niet allemaal in het begin al beschikbaar) in zijn winkel genaamd de Gates of Hell.

Daarnaast kun je bij Rodin ook weer nieuwe aanvalcombo’s kopen. Naast halo’s en Lp’s kun je Umbren kraaien verzamelen voor stempels die je in de Miiverse van Wii U kunt gebruiken. Angel Attack zit niet meer in de game. Er zijn nu wel poorten door de game te vinden die je naar Muspelheim brengen.

In Muspelheim kun je (training)battles met de vijand aangaan en wanneer je ze binnen een bepaalde tijd verslaat, krijg je goodies. Daarnaast zijn er weer lolly’s, moon pearls en andere consumables en collectables te vinden in de game die je vooral met Devil May Cry kunt vergelijken (zelfde maker). Ook laten je vijanden weer verschillende voorwerpen vallen na hun dood en zijn er ook weer heksentombes te vinden die je kapot kan slaan en schoppen.

img_Bayonetta2_3

Enzo weet Bayonetta te vertellen dat de poorten naar de hel te vinden zijn in Fimbulventr, ook wel de Holy Mountain. Voordat je Fimbulventr bereikt, zal je eerst door Noatun moeten. Inspiratie voor Noatun werd gehaald uit België en Venetië en de uitkomst is een prachtige stad aan de kust. Een prachtige stad vol vijanden… En Luka. Wat was ik blij om Luka met zijn Gambit (X-Men karakter – Marvel) charmes weer te zien! Naast alle oude bekenden ontmoet je ook nieuwe karakters. Zo ontmoeten we een gemaskerde mystery guest. Wie is hij? En waarom mag hij Bayonetta niet?

img_Bayonetta2_4

De gemaskerde mystery guest heeft ook een hekel aan Loki. Loki is ook een nieuw karakter in de gamefranchise. Hij is acrobatisch en staat z’n mannetje, ook al is hij nog maar een kind. Ook kan hij veranderen in een schattig eekhoorntje. Hij vecht vooral met kaarten – zal ik Gambit nog een keer noemen? Bayonetta en Loki besluiten maar de handen ineen te slaan gezien Loki ook naar Fimbulventr probeert te komen. Waarom hij zo nodig naar de top van de berg moet? Dat weet hij zelf ook niet.

img_Bayonetta2_2

Het vechten in Bayonetta 2 gaat eigenlijk exact hetzelfde als in Bayonetta. Zodra je ook maar ietsjes rent op wat een groot, rond plein lijkt, kun je er vanuit gaan dat je binnen enkele seconden een gevecht aan moet gaan. Een beetje voorspelbaar, maar er zijn ook genoeg verrassingselementen en aanvallen. Nieuw in Bayonetta 2 is de Umbran Climax. In Bayonetta heette dit Serious Mode en werd alleen gebruikt bij eindbaasgevechten.

img_Bayonetta2_5

In Bayonetta 2 is het een speciale aanval die je zelf kunt activeren door op L te drukken wanneer de magic bar vol is. Tijdens je gevechten kun je natuurlijk weer punten krijgen voor combo’s. Aan het einde van elk chapter krijg je weer een award, passend bij hoe goed je het er in de chapter vanaf hebt gebracht.

De vijanden zijn weer onderverdeeld in Spheres. Vijanden van de makkelijkste gradatie zijn Sphere één en dit loopt op tot Sphere drie. Daarnaast heb je nog de bazen. In Bayonetta 2 vecht je ook tegen de demonen uit Inferno. Deze komen wel in de bekende boeken terecht, maar worden niet in Spheres gecategoriseerd.

img_Bayonetta2_9

Ook is er een multiplayer-modus genaamd Tag Climax. Je kunt online met een random persoon, een vriend of vriendin, of de computer in de losse levels van de game gaan om samen tegen hordes demonen en engelen te vechten. In de story modus verzamel je Verse Cards. Met deze kaarten kun je in totaal zes battles aangaan per level.

Aan het begin kun je halo’s inzetten en de winnaar van de twee spelers krijgt dan meer halo’s terug die hij of zij weer kan uitgeven in de singleplayer-modus. Gaat je partner bijna dood? Dan moet je hem of haar zo snel mogelijk weer tot leven zien te wekken. Doe je dit niet binnen de tijd? Dan is de battle over. Voor Tag Climax kun je uit verschillende karakters kiezen.

img_Bayonetta2_8

Bayonetta 2 sluit prima aan op Bayonetta. Cereza/Bayonetta is nog altijd even lenig, grappig en sexy. Het enige wat nieuw is, is haar haarstijl en outfit. Voor een vrouw die in 1411 geboren is, vind ik dit allemaal erg knap! De tricky puzzel-achtige elementen, de gevechten, haar pantervorm… Alles voelt als vertrouwd aan. Het nieuwe verhaal is interessant en blijft spannend tot aan het einde.

img_Bayonetta2_6

Zal Bayonetta, Jeanne kunnen redden? Wat is de reden dat Loki zo nodig naar de top van Fimbulventr moet zien te komen? Lust Bayonetta hagelslag? En hoe ziet de hel er eigenlijk uit? Ik gok op een stripclub met veel palen en lolly’s, met Rodin op een podium als Elvis impersonator. Of misschien is het toch vooral veel lava, duisternis en enge demonen… Hoe dan ook, vond je Bayonetta leuk? Dan ben je eigenlijk verplicht om Bayonetta 2 te spelen. En nou maar hopen dat Cereza nog zo’n 603 jaar mee gaat!

img_Boxart_Bayonetta2Heathers Score:

Fun: 10/10
Levensduur: 7/10