Je kunt gillen wat je wilt maar niemand hoort je. Alien: Isolation zorgde ervoor dat mijn hart op hol sloeg en dat ik voor altijd getraumatiseerd ben voor donkere ventilatieschachten. Dit is wat een survival horror game met je doet, het neemt je letterlijk mee in het stille donker terwijl je verlangt naar het licht.

Ripley
De game speelt zich af in 2137, 15 jaar na de gebeurtenissen van Alien en 42 jaar voorafgaand aan Aliens. In de game volg je Amanda Ripley, die het onderzoek doet naar de verdwijning van haar moeder Ellen Ripley. Amanda is overgebracht naar het ruimtestation Sevastopol , op zoek naar de vlucht recorder van Nostromo. Eenmaal aangekomen bij het verlaten ruimtestation Sevastopol ziet Ripley dat het er verlaten en verwaarloosd zweeft. Sevastopol was ooit een super groot station waar duizenden passagiers op doorreis waren. Er moet vast iets verschrikkelijks zijn gebeurd, ze zal aan boord moeten gaan om dit mysterie op te lossen.

Alien: Isolation™_20141009165702

Zenuwslopend
Zodra je eenmaal de Nostromo hebt gevonden kom je er al snel achter dat geen bruikbaar materiaal meer op staat. Inmiddels heb je ook nog eens het contact verloren met je teamgenoten. Even later blijkt dat niet je grootste zorg te zijn. Alien: Isolation is geen shooter zoals het vorige deel Alien: Colonial Marines en het is ook zeker geen standaard horror game. In tegenstelling tot dat soort games ligt hier veel meer de focus op stealth: je moet je sluip technieken gebruiken om te overleven. Het is een zenuwslopend kat-en-muisspel: je wordt opgejaagd door een kwijlend roofdier. De AI van het roofdier is zo geprogrammeerd dat wanneer er een ventilatieschacht of andere deurtje geopend is de alien zal gaan onderzoeken wie het heeft geopend, in de meeste gevallen ben jij dit dus. De alien maakt harde geluiden, op een gegeven moment kun je er wel uit opmaken wat hij van plan is. Maar hij blijft onvoorspelbaar, want er zijn genoeg momenten waar hij zomaar opduikt en je grijpt! Dit maakt de game zo spannend, de ene keer kun je hem nog afleiden met een geluid maar de tweede keer trapt hij daar wellicht niet in. Het gepiep van je motion tracker en de onbekende geluiden die je telkens om je heen hoort zijn super eng. Deze game zit echt angstaanjagend goed in elkaar!

Op het ruimtestation liggen heel veel spullen die je nog kunt gebruiken om medkits, molotov cocktails of andere bommen mee te maken. Ook zul je op een gegeven moment een gasbrander vinden waarmee je dan bijvoorbeeld op andere plekken kunt komen op het ruimtestation. Er zijn af en toe ook leuke mini puzzel spelletjes die je tegenkomt, zodat je een bepaalde deur door kan. Maar vergeet niet om je heen te kijken wanneer je puzzels probeert op te lossen!

Alien: Isolation™_20141012161207

In dit redelijk lange ruimte avontuur is de Alien niet je enige vijand, zo zijn er ook mensen die er zijn achtergebleven. Deze mensen zijn niet altijd bepaald vriendelijk dus daar krijg je af en toe ruzie mee. Als je denkt dat gehad te hebben zijn er ook nog eens androids. Het ruimtestation zou namelijk gesloten worden en worden bemand door computer gestuurde androids. Deze androids zijn een goedkopere versie van de Ash- en Bishop-modellen uit Alien en Aliens. Deze doen dus nog steeds hun werk, ze zijn vriendelijk zolang jij je aan de regels houdt. Zodra je een verkeerde omgeving binnen gaat of een andere fout begaat, dan ben je de klos. Deze androids zijn erg lastig te verslaan, ik kreeg in ieder geval erg veel kippenvel van ze. Ze zijn namelijk gevoel- en uitdrukkingsloos, als je ze dus boos hebt gemaakt rennen ze je achterna met hun rode ogen.

Na ongeveer 20-30 uur heb je het verhaal uit. In het begin is alles nog heel spannend maar op een gegeven moment kan het wel lang duren voordat de alien weer eens te voorschijn komt. Dit haalt het tempo voor mijn gevoel wel omlaag. Het maakt het natuurlijk wel heel spannend dat hij elk moment tevoorschijn kan komen. Wat mij zo af en toe frustreerde waren ver uit elkaar gelegen savepoints.

Alien: Isolation™_20141012163804

Conclusie:
Alien: Isolation is grafisch gezien niet te beste game op de PlayStation 4, deze game moet het vooral hebben van de audio. De cinematics haperden ook verschrikkelijk, hier ergerde ik mij eigenlijk wel aan. Het is een geweldige game wanneer je van de Alien franchise en van horror games houdt. Zelf heb ik dus erg genoten van Alien: Isolation. Jammer van de haperende cinematics, dit had niet gehoeven. Als je trouwens voorheen genoten hebt van de Dead Space serie dan zul je Alien: Isolation ook erg waarderen. Andere positieve punten van deze game zijn de zeer lange speeltijd, het is ontzettend uitdagend en natuurlijk doodeng! Zijn jullie er al klaar voor om het ruimte pak van Amanda Ripley aan te trekken?

img_Alien_ IsolationboxMirjam’s score:

Fun: 7/10
Levensduur: 9/10