Wie heeft er nou nog nooit van Final Fantasy gehoord? Er is vast ooit iemand geweest die je adviseerde een van deze games te spelen. De redenen hiervoor waren vast de graphics, het verhaal of de goede soundtracks. Met deze laatste reden is wat gedaan.

De Final Fantasy serie heeft een mega fanclub. Wereldwijd gaan er eeuwige discussies over welk deel nu eigenlijk het beste is. Bijna iedereen is het met elkaar eens als het gaat om de enorm mooie soundtracks. Daarom maakte Ichiro Hazama in 2012 de game Theatrhythm Final Fantasy en krijgt deze nu een deel twee genaamd Theatrhythm Final Fantasy: Curtain Call.

[center][/center]

De basis principes van de game blijven hetzelfde, met de lieve kleine Final Fantasy figuurtjes ga je de ritmische strijd aan. Je krijgt de liedjes te horen en door te slepen, drukken of vast te houden speel jij de opeenvolgende noten. Net zo als je bij de oude danskasten of de dansgames op de console doet. Je begint deze game met maar één modus tot je beschikking namelijk de Music Stages. Dit is gelijk al anders dan in het eerste deel. Waar je toen een verhaallijn door moest spelen om liedjes te unlocken kun je hier gelijk vrij kiezen. Natuurlijk zijn nog niet alle 200+ liedjes gelijk beschikbaar maar een groot aantal kun je gewoon al spelen. Je kunt kiezen uit welke Final Fantasy jij een liedje wilt spelen en hierna kies je jouw liedje.

[center][/center]

Er zijn drie verschillende soorten liedjes: BMS, FMS en EMS. BMS zijn battle liedjes. In deze liedjes strijd je met jouw party (bestaande uit vier Final Fantasy figuurtjes) tegen drie verschillende monsters. De noten die je moet raken verschijnen ook op vier verschillende hoogtes. In de FMS modus speel je één lange wave aan noten. Deze komen soms in slierten waardoor je ook omhoog en naar beneden moet bewegen. De EMS modus speel je geleidelijk aan vrij, dit zijn event liedjes. De event liedjes zijn verschillende cutscenes aan elkaar van leuke Final Fantasy tracks. Je noten verschijnen hier overal over je scherm heen en maak je als een soort Snake rondjes op je scherm.

[center][/center]

Na het kiezen van een liedje krijg je nog de keus tussen de moeilijkheidsgraad. Voor je eerste kennismaking kun je beginnen met Basic of Expert. Wil je het jezelf lekker pittig maken dan ga je voor de Ultimate uitdaging.

Als je een tijdje aan het spelen bent unlock je steeds meer en meer items. Voor elk goed gespeeld liedje krijg je namelijk RM punten. Hoe meer punten je haalt hoe meer je vrij speelt.

[center][/center]

Je merkt ook al vrij snel dat er RPG-achtige elementen in de game zitten. Je kunt namelijk uit talloze poppetjes kiezen en deze kun je levelen. Ze hebben ook allemaal hun eigen krachten en deze kun je per poppetje toepassen. Tijdens het spelen kom je wel eens een schatkist tegen en hier zitten items in die je dan weer kan gebruiken als het je allemaal even te moeilijk wordt. In het begin lijkt het hele RPG gedeelte een beetje nutteloos, je poppetjes levelen als gekken en de items heb je helemaal niet zo hard nodig. Maar schijn bedriegt want als je eenmaal de Quest modus unlocked hebt dan heb je deze items hard nodig. In de Quest modus speel je een soort van verhaal uit. Iedere quest bestaat uit verschillende liedjes en eindigen in een pittige boss battle. Ja, dan baal je als je net een party hebt met level twee poppetjes en geen goede items meer.

[center][/center]

Het houd echter niet op bij deze game want natuurlijk moet je jouw skills testen tegenover de rest van de wereld. In de Versus modus kun je wereldwijd tegenstanders uitdagen in een battle. Inmiddels ben ik hier avonden zoet mee geweest want je kunt ook gewoon een vriend uitdagen. Dit kan lokaal maar ook via het internet. In de battle krijg je hetzelfde liedje maar als jij een aantal opeenvolgende noten goed raakt krijgt je een EX burst. Dit is een speciale move die voor veel irritatie bij jouw tegenstander kan zorgen. Zo krijgt hij of zij namelijk noten die ineens heel snel gaan of dat alleen een critical hit goed genoeg is. Zo kun je nog zo goed zijn in een liedje maar totaal gedesoriënteerd raken door de noten.

[center][/center]

Er zijn nog een aantal kleine functies zoals de streetpass functie waarmee je dingen kan uitwisselen zoals je spelers profiel met je score en je favoriete nummer, maar ook kun je alle liedjes op je gemak luisteren in de muziekspeler. Als je aan meer dan 200 nummers nog niet genoeg hebt kun je altijd nieuwe DLC kopen via de Nintendo eShop.

[center][/center]

Inmiddels zie ik overal rondjes en hoor ik de hele tijd deuntjes in mijn hoofd. Ik droom zelfs op het ritme. Ze zijn er naar mijn mening weer in geslaagd een leuke game te maken. Eentje waar je als fan erg trots op kan zijn. Zelfs als je nog nooit een Final Fantasy game hebt aangeraakt ben ik nu de persoon die jou aanraad om deze game te gaan spelen. Muziek is voor iedereen leuk daar hoef je de games ook niet voor te kennen. Dat je als fan jouw favoriete poppetje eindelijk unlocked en deze naar level 99 weet te krijgen is een leuk extraatje.

Didi’s Score
Gameplay: 9/10
Graphics: 8,5/10