Heb je ooit ‘s nachts naar de sterren liggen staren terwijl je niet helemaal nuchter was? De makers van Stick it to the man ongetwijfeld wel!

De game begint met een geweldige verwijzing naar een van mijn favoriete Science Fiction series. Precies, de makers van deze puzzelgame hadden me toen al voor zich gewonnen. Maak kennis met Ray, een geeky goodguy die een hamer op zijn hoofd krijgt, waardoor hij sterretjes gaat zien en een psychedelische droom met bizarre gebeurtenissen volgt. Ray belandt in een wereld waar hij mensen met allerlei psychische problemen te hulp moet schieten. De wereld is een afspiegeling van allerlei verschillende mensen binnen onze werkelijke wereld. De oppervlakkige tuthola die haar onzekere aanbidder vindt, de gepijnigde man die nog steeds op zoek is naar de acceptatie van zijn vader. Je kan het zo gek niet bedenken of je komt het tegen binnen Rays wereld. Nu moet je niet denken dat het de meest serieuze game is of dat er de draak mee wordt gestoken. Op een leuke manier los jij de problemen samen met Ray op en leer je stiekem ruimer te denken. Je moet ook wel want je loopt zelf rond met een spaghetti arm uit je hoofd, die enorm handig blijkt te zijn.

img_stick_it_to_the_man_001
img_stick_it_to_the_man_002
Je hebt dus een derde arm die op magische wijze uit je hoofd is gegroeid. Uiteraard ga je twijfelen aan je geestelijke gezondheid maar, de arm is een verrijking van je leven. De arm kan zich heel flexibel uitrekken waardoor je naar andere kamers kan zwieren. Wanneer je de sticky hand op een van de hersenen in de wereld plakt krijg je zijn/haar/het gedachtes te horen. Ik wil zo’n arm ook! Gewoon rond kunnen lopen en wanneer jij wilt weten wat er in het hoofd van de ander omgaat, even je onzichtbare hand op zijn/haar hoofd leggen. Door deze gave krijg je soms ook stickers die je met de puzzels binnen de game helpen. En zo wandel je al informatie opzuigend en items meeslepend van de een naar de ander persoon om zo de stickers op de juiste plaats te leggen. Als dit nog niet genoeg is dan heb je nog hulp van een stel hersenen op octopusbeentjes. Snap je nu waarom ik vermoed dat de bedenkers oorspronkelijk niet helemaal nuchter waren bij het bedenken van de game?! Maar ja, wie ben ik om te oordelen met mijn alien octopus tatoeage op mijn arm…

img_stick_it_to_the_man_006
img_stick_it_to_the_man_005
De tekenstijl van de game knalt eruit! Alle getekende karakters zouden zo uit een aflevering van Ren & Stimpy, -erg grappige en maffe tekenfilmserie uit de jaren 90- kunnen komen. Alles lijkt ook uitgeknipt te zijn en opgeplakt als een soort kijkdoos. De muziek doet me denken aan oude jaren 70 en wellicht begin jaren 80 muziek. Alle aspecten binnen de game zorgen ervoor dat de game een volledige psychedelische droomsfeer krijgt. Terwijl je zo aan het wegdromen bent in de wereld word je wel flink uitgedaagd. Voor sommige puzzels moet je erg behendig zijn en snel reageren. Dit zorgt er dan ook voor dat ik af en toe uit mijn droomroes kom en besef dat ik aan het gamen ben. Om de puzzels op te lossen vertellen de karakters binnen de game aan jou wat je dwars zit. Heb je weinig geduld dan kan je de gesproken teksten vooruit spoelen. Hierdoor krijgen de karakters stemmen alsof ze net helium op hebben gezogen. Gaat het je dan iets te snel dan kan je terugspoelen en je hebt ook de mogelijkheid van ondertiteling.

img_stick_it_to_the_man_003
img_stick_it_to_the_man_004
Stick it to the man is een game die je gewoon een keer gespeeld moet hebben. De game duurt niet erg lang dus gemakkelijk tussen alle andere titels tussendoor te spelen. Lekker onderuitgezakt op de bank of achter de pc en gewoon lachen om de humor binnen de game. Laat je verrassen door de soms lastige en gekke puzzels. Herken de verschillende verwijzingen naar oude Science Fiction series en films. Swing mee op de muziek en zweef met Ray door de psychedelische droom.

boxart_stick_it_to_the_manSam’s score:

Gameplay: 8.5/10
Fun: 9.5/10