Fantasy Life is een RPG voor de Nintendo 3DS van Level-5, met muziek van Nobuo Uematsu en geïllustreerd door Yoshitaka Amano. Het speelt zich af in een prachtig gelegen en uitgestrekte open wereld. Met je zelfgemaakte avatar kies je het leven zoals jij het wilt leven. De ene dag ga je op avontuur om de wereld te redden en de andere dag ben je met ontspannen bezigheden aan de gang zoals koken of vissen.

Toen ik Fantasy Life begon te spelen deed mij de game erg denken aan Animal Crossing en Ni No Kuni. Dat is op zich niet zo gek want Ni No Kuni is door dezelfde studio Level-5 gemaakt. Wat ik alvast al wel kan zeggen is dat Fantasy Life veel meer diepgang heeft dan Animal Crossing omdat deze game veel meer RPG elementen heeft.

FantasyLife1

Bij het opstarten van game krijg je een prachtige intro te zien. De geweldige beelden nemen je mee naar de wereld in Fantasy Life die Reveria heet. Al snel zit je in het menu om je avatar te creëren. Als je klaar bent met het uitkiezen van je uiterlijk, moet je een levenspad kiezen. Er zijn 12 verschillende levens (klassen) waar je uit kunt kiezen. Je kunt zelfs een kok of een houthakker worden! Twijfel niet te lang met het maken van je keuze want je hebt de mogelijkheid om van leven te veranderen, zo vaak je maar wilt. Nadat je klaar bent met creëren, kom je terecht in het dorp Reveria. In het midden staat een groot kasteel, dat mij deed denken aan de Zelda games. In dit vredige fantasie dorpje kun je met iedereen kletsen. Al snel raak je aan de praat met verschillende hoofdpersonages die je jouw eerste opdrachten geven. De eerste tutorials vliegen je om de oren (dit duurde naar mijn idee iets te lang). Al snel wordt het duidelijk dat je op avontuur gaat om de wereld te redden, die wordt bedreigd door een grote draak.

Tijdens het rondreizen in de prachtige werelden verkrijg je XP en verdien je Dosh (de in-game valuta). Elk leven heeft zijn eigen reeks uitdagingen die je sterren toekennen. Met die sterren krijg je weer meer mogelijkheden. Als er voldoende sterren worden verdiend, ontvangt de speler nieuwe vaardigheden of recepten. Deze blijven meestal ook nog gewoon bruikbaar na het switchen van een leven. Behalve als het speciale vaardigheden zijn, of ongewoon krachtige technieken. Die zijn alleen bruikbaar voor dat ene leven. Voornamelijk ligt bij elk leven de focus op het vechten, want je bent immers de wereld aan het redden, door middel van het verslaan van vijanden. De volledige ervaring van Fantasy Life ligt in het ontwikkelen van een goed afgeronde avatar dat kan knutselen aan zijn of haar eigen armor en wapens, drankjes, het stimuleren van voedingsmiddelen en nog veel meer.

FantasyLife2

Naast het verdienen van XP, Dosh en sterren, is er ook nog een verdien systeem genaamd Bliss. Deze punten ontvang voor je voor sim gerelateerde taken. Bijvoorbeeld; het ontdekken van nieuwe plekken, praten met andere wezens, het maken van bondgenoten of het decoreren van je huis en nog veel meer. Bliss wordt beheerd door Flutter, een magische vlinder die met je mee reist. Bij Flutter kun je met je Bliss punten dingen ontgrendelen, zo kun dan bijvoorbeeld paardrijden waardoor je sneller kunt reizen. Het spel bevat ook een multiplayer, spelers kunnen samen local of online in groepen van maximaal drie dezelfde missies volbrengen. Samen kun je dan net wel even wat zwaardere en sterkere vijanden aan. Dit verlengd zeker het plezier die je zult hebben van deze game. In de link modus kun je berichten versturen naar je online vrienden. Ook kun je gebruik maken van StreetPass, dit levert leuke in-game extra’s op. Dit zal veel plezier geven aan de ervaringen die je op doet in de game.

FantasyLife3

De moeilijkheidsgraad van het spel is zeer goed, voor nieuwkomers in dit genre is dit prima te doen. De menu’s zijn ook nog eens erg gebruiksvriendelijk. De game heeft een dag en nacht ritme, in de nacht kom je hele andere wezens tegen, dus pas op! Fantasy Life is hele toffe sim actie-RPG, waarin je leuke kleurrijke humor krijgt geserveerd. Met deze charme wordt je opgezogen in een ontzettende verslavende wereld, waarin je nooit uitgespeeld raakt. Want er is altijd wat te doen. Fantasy Life is een super handige game voor onderweg, want je hebt altijd de mogelijkheid om te saven. Zelf kwam ik wat moeilijk op gang in de game, ik vond het nogal saai dat je in het begin heel wat tekst ballonnetjes door moest voordat je echt eindelijk aan de slag kon. Het verhaal is jammer genoeg niet echt boeiend. Wat je namelijk wil in deze game is verzamelen en XP opbouwen. Gelukkig zit het qua XP opbouwen en verzamelen echt super goed in elkaar en dat is de diepgang die ik graag zie in een game. De mogelijkheden zijn bijna oneindig te noemen. Soms is iets wat te kinderachtig, maar ach, soms is het wel even grappig om je weer even kind te voelen met zo’n game als dit. Je kunt zelf bepalen hoeveel tijd je in de game wilt steken. Je kan het verhaal vrij snel doorlopen, maar je kan ook gewoon alles lekker op je dooie gemak spelen. Tot slot kan ik zeggen dat ik echt heb genoten van deze game en eigenlijk nog want ik ben nog lang niet klaar in deze fantasie wereld. Ben jij al klaar om weg te dwalen in deze kleurrijke fantasie wereld?

img_FantasyLife_boxMirjam’s score

Graphics: 6/10

Totaalscore volgens reviewer: 7.8